MUSÉUM.
Caput I.
Muséet
är synnerligen stort. En avlång byggnad i fyra plan, centralt belägen med en
loggia på framsidan. Jag är en av detta muséums flitigaste besökare. En
återkommande gäst att trampa dess blanka marmorgolv. Ofta ringer jag en sådan
där vän, som det är bra att ha vid museibesök, en uppmärksam, lättsam och
tystlåten vän. Denne bor inte långt ifrån där jag bor. I en liten lägenhet. Han
är infödd i landet. Till "saken" hör, att jag själv har målat en av
alla de tavlor som finns på muséet. Fast den visas inte just nu. Den är
magasinerad. Egentligen är det ingen målning, men ett linoleumtryck. Vidare kan
jag berätta, att jag känner något lite en av de unga damerna som sitter i
kassan. Sen kan nu nämnas det viktigaste: nämligen det, att idag är det
återöppning av muséet, som varit stängt i ett år p.g.a. inre motsättningar.
Om jag går ner på stan, så är det alltså
fest. Man har avspärrningar runt muséet och där står rader av poliser och på
tvärgatorna har man t.o.m. inkallat militär, som har forslat dit bandvagnar och
iklädda kamoflagefärgade uniformer. Försedda med kulsprutepistoler har
soldaterna, dussintals, tagit ställning i gathörnen. Terrorister har hotat med
angrepp om muséet återöppnas.
Min
egen tavla, den magasinerade, är obetydlig. Den föreställer en giraff. Nu är
emellertid trycket så svagt, att den orangea färgen knappt räcker för att
framställa giraffen. Man ser dock tydligt den långa halsen samt konturen av en
palm intill. Bilden är c:a tio centimeter i kvadrat.
Som
sagt, så är denna lilla tavla magasinerad. Men icke desto mindre har tavlan bidragit
till min position i staden. ”Jaha, det är han, konstnären. Han, den där.” säger folk när de
ser mig på väg att besöka till exempel ett muséum i denna.
------
Jag är
nu nere på stan, och jag filmar uppståndelsen. Alla människor står med sina
telefoner och filmar uppståndelsen. Några gör ett språng hit eller dit. Nån
ropar något. CNN är på plats, ty händelsen har verkligen skapat internationell
uppmärksamhet.
Min vän
är försenad, men kommer ändå och ansluter
så till mig. Det är ett väldigt glam och hallå runt ikring oss och vi
hinner knappt säga hej till varann förrän vi åter är skilda från varann.
Jag
söker mig i trängseln upp mot muséets trapp. Det är en gråkall novemberdag.
Till slut når jag entrén och knuffar mig fram till en plats i kön inne i
entréhallen framför kassan, där jag får en skymt av flickan i kassan, henne jag
känner. Något lite.
Larmet i hallen är öronbedövande. Aldrig nånsin hade jag trott att
kultur kunde skapa ett så stort intresse hos dem jag bittert brukar benämna pöbeln. Men
jodå: Man trängs för att komma in och för att beskåda de tavlor man annars
aldrig brytt sig om det bittersta.
Då
här jag mitt namn ropas. Det är min vän, Locatelli, som ropar.
”Gaston!
Gaston!!!!!!”
”Här!
Här!!!”, ropar jag, medan jag undrar om det måhända finns nån terrorist här
inne i ankomsthallen. Ve mig om det smäller av en bomb här. I så fall rasar nog
taket ner, tänker jag och stirrar upp mot ett tak där keruber är målade på
glashexagoner.
-----------------------------------------------