Kunskap är att lära sig och att komma ihåg i vilka sammanhang olika saker framstår som självklara.
( tänkerjagdå ) Mitt namn är Kaj Bernh. Genell. Jag är en göteborgare, född 1944. Jag skriver en del o. har bland annat skrivit romaner, flera deckare, noveller, en bok om Kafka, samt en bok om Ironi. Flera romaner är på engelska. Böckerna finns på Adlibris, Bokus. Vissa finns enbart på Amazon. Läs gärna mer på mina hemsidor: www.kajgenell.com & www.tegelkrona.com Jag är - vad gäller littertur - emot det pretentiösa, men för det preciost ironiska.
tisdag 11 oktober 2022
fredag 30 september 2022
onsdag 21 september 2022
Förord till ( den kommande) romanen "DET BEIGA HUSET".....
FÖRORD.
Det
sägs att Sigmund Freuds hustru, Mata ( eller Martha ) Freud, trodde att hennes
man inte alls ägnade sig åt psykoterapi med sina patienter, men att denne
faktiskt hela dagarna – då han inte alls ville bli störd av något som helst,
allra minst barnens pianospel, som därför fick helt cacheras - sysslade med
någon slags pornografi.
Nu
kan det ju förvisso vara svårt att avgöra exakt vad som är pornografi. ( Helt
visst är till exempel psykoanalys för somliga pornografi, för andra inte.) Ty
vad som är porr för den ena, är det bland annat alltså ofta inte för den andre.
Nå. Pornografi - vad det nu är för slags ersättning för eller förspel till det
verkliga - brukar väl anses som ett slags njutningsmedel av lägre klass. Mer
äkta och långvarig njutning skänks ju av äkta kärlek, av det aktuella, helt
tidsliga, det reala, av cigarrer, sprit och av massage av hårbottnen och annat
sådant.
Nå,,
men är inte litteratur pornografi? frågar sig någon.
Kan
vara, kan vara. Man kan säga att det är en öppen fråga, och att man helt visst
kan njuta litteratur likt en pornograf ett visst stycke marmor, som föreställer
en naken varelse. Men man kan även få ut annat än en pornografisk upplevelse
utav litteratur. Litteraturen är i detta avseende, och flera andra, öppen.
Ofta
kan man - apropos pornografi - i många sämre romaner från den
gamla klassiska tiden finna ett glömske-grepp, ett glömske-skeende: att det i
dessa. Till exempel kan det inledningsvis i boken berättas om någon person som
låtsas ha glömt något, d.v.s. avsiktligt lämnat något bakom sig, för att bli
tvungen att avlägsna sig från ett sällskap, för att ”hämta något”. På så sätt
kan man – som berättare - få tillfälle till en liten rekapitulering, och
samtidigt som man har börjat berätta sin historia, så avlägsnar man sig, inte
sällan övertydligt retfullt, ifrån denna, för att sen återkomma till
handlingen, laddad man ny information och ny kraft, till att ta sig an det
skeende, som man redan inledningsvis börjat återge.
Viktigt
är att den inledande anmärkningen om glömskan utformas på ett så noggrant och
sorgfälligt och med en så i själva berättandet övertygande touche, så att man i
det man berättar om denna glömske övertygar läsaren om att man själv, som
berättare, minsann inte glömmer ett enda dugg, men att läsaren kan känna sig
fullt trygg, och känna sig fri att för de närmaste timmarna totalt kunna
överlämna sin själ uti berättarens händer.
Exempel:
”När
hon stigit på tåget kom Sorgfröken på att hon glömt låsa ytterdörren. Ju längre
tåget avlägsnade sig från X-köping, desto mer drogs ångesten åt omkring hennes
hjärta vid tanken på att Oscar nu kunde ha fritt tillträde till hennes
lägenhet, trots att hon själv inte var där.”
Ty
det är ju just det som det handlar om, romanläsandet, att man i stor
utsträckning tillåter en berättare leka med ens egen själ.
Så
handlar romanskrivandet ofta om att man som författare, via en berättare, ( det
är lite komplicerat det hela ) tillåter sig att manipulera en läsare till
gränsen för vad dennes identitet, nervsystem och fantasi tål. Det roligaste man
har som författare är just det, att skriva på det sättet att man riktigt ser,
för sitt inre öga, läsaren balansera ytterst ute på kanten av vad hens
psykologiska hälsa kan uthärda, ja, intill det rena vansinnets gräns, för att
sedan, med en värme lika stark som från ett modershjärta, draga läsaren till
sig och översålla läsaren med ömsom kyssar, ömsom insikter i det Sanna, samt
... lite förakt också för den som inte, likt swb UTBILDADE läsaren och
författaren, förstår det fina i kråksången.
Även
det som inte finns, det finns som just det, som inte fginns. Det finns till på
det sättet.
Författaren
kan alltså genom sina berättargrepp få läsaren att knappt kunna se ett steg
framför sig men att få denne att vara helt beroende av sig, så att läsaren blir
just som en liten korpunge som man handföder med majskorn rakt ifrån det den
kryper ur det ägg man stulit från korpmamman.
Den
författare som inte förstår att varje mening måste vara som en boomerang, den
har inte i skrivandet att göra.
Skrivandet
är liksom läsandet - som ju är en lustig fortsättning på skrivandet - mycket
likt det lilla barnets lek med en trådrulle, som det kastar. Trådrullen
försvinner, men sen drar barnet fram trådrullen igen från under byrån,
utstötande ett glatt: "DÄR!"
Allt
författande är skrattretande nog om att finna och att mista, och så finna igen.
Kanske
är litteratur i den högre formen en högre form av pornografi, liksom litteratur
i den lägre formen är en lägre form av PORNOGRAFI, ELLER JUST: PORNOGRAFI.
Vår
visdom etsas fram i all sin skönhet när vi på alla sätt söker finna ut sanningen
om c varflr Sorgfröken är så orolig över att Men hemligheten om Människan,
hemligheten om livet och om en själv, den avslöjas inte av författaren alldeles
gratis och smärtfritt. Författaren vill ha betalt. Ingen vet vad litteratur är,
vad som är pornografi och vad som är verkligt.Nej, allting i livet är mycket
för krångligt för att man skall kunna veta det.
Från
den gode läsarens sida fordras det alltså, med andra ord, en viss slags
masochism. Som god läsare måste man tillåta författaren att hålla en på
sträckbänken, plåga en lite med ovissheter och orimligheter och lura ut en på
det osannolikas tunna is i det absurdas vinterstorm, och omsvept av tvivlets
snörök kommer man sedan som läsare blott sent i den djupaste nattens timmar
fram till de sista sidornas prunkande trädgård, där man slutligen kan somna in
i den oväntade upplösningens opiedoft och efter det man som i ett kärleksrus
låtit sig omfamnas av författarens ljuvliga ben.
Jojo,
säger ni. "Det förstår sig. Förstås. Jag inser ju det. ", säger ni. "Men
varför," säger ni då, Sorgfröken," VARFÖRRRR, skall vi ÄNDÅ HAAAA all
denna pornografi eller högre naturlig Jo, förstår ni. Så HÄR kan det vara:
"i
har att förhålla oss till två magnifaka Sfärer. Den ena är verkligheten. Den
andra är drömmen. Någon Tredje finns inte!! För att förhålla oss till dessa
sfärer har vi en Fantasm, som vi
kallar Vårt Sinne. Nå, för att stå ut med denna fantasm, och dess produkter,
har nu de mer torftiga sentimentala människor sina Myter, som de skapar.
Religiösa eller historiska myter. Det dumma med myter är att de egentligen inte
är någonting. De mer blomstrande, pigga och modiga människorna, de har Ironi
därför inga myter, men Ironi med vilken de handskas med Fantasmen. Ironi är det
levande sättet att handskas med den mänskliga sinnesfantasmen, medan myten är
det döda och erbarmliga sättet. Myter låser fast, litteratur befriar. Och så
har vi då den littertur, vars syfte efterfrågas. Den levande och kämpande
litteraturen är ironiens högsta stadium. Det är med litteraturen som vi i
ironiens namn bekämpar de mörka sidorna hos Fantasmen och ser oss om efter allt
gott vi kan ha med oss på färden tillsammans med alla Fantasmens
förljeslagarare, följder och belackare.
Så
kunde till exempel ingenting vara mer felaktigt än att juxtaposera myt med
fakta. Motsatsen till myt är inte alls fakta, men i själva verket just ….
Ironi. Det är i själva verket ett listigt drag det där att man, när man
sysslatr med myter, kan kontra gentemot den som är skeptisk till myten och
säga, raljernade:”Är det bättre med fakta då?”, medan den g frågande i det
samma är fullständigt viss om att n¨ågra fkata ladrig nånsdin går att
uppbringa.
Så
kan mytproducenten fortsätta med sin myt.
En
anna motsats till myt, som någon gång kan framställas, är humorn.
Alla
llöjliga myter, moderna eller klassiska, råkar då och då ut för en parodi eller
satir, eller rent av råa skämt.
Detta
är myten beredd på. Ty humorn har ju så gigantiska svagheter, att mytens
företrädare aldrig behöver bli det minsta oroliga beträffande mytens
överlevnad. Ty Humorn lider av samma svaghet som myten. Den är OCKSÅ totalitär,
humorn. Den ställer mot myten just HUMORISTENS synvinkel, och denna kan man
visserligen ett kort slag njuta av, som en tillfällig lindring, men i längden
kommer ju inget av humorn, eftersom humorn aldrig uppmuntrar till något
självständigt tänkande. Humorn riktar tvärtom allt ljus mot humoristerna
själva.
Så
är alltså inte bara myten en stockkonservativ uppfinning. Även de som hänvisar
till fakta är stockkmkonservativa, efterom de vet att myten nästan alltid är
konstruerad så, att det just i det fall, där myten arbetar, om människans
ursprung, om makten, om all sorg och all blodspillan, inte finns fakta.
Sen
är också humorn konservativ. Aldrig har något uppfunnits som så bevarat status
quo som just humorn. Humorn överser egentligen med allt. Efter man har skrattat
går man med på praktiskt taget att bli halshuggen frivilligt.
Men
ANNORLUNDA är det med ironin. Ironien ställer i fråga ALLT. Ironien är på sin
vakt. Ironien toleretrar inget översitteri, inga hänvisningar till fakta som
inte finns. Ironien är den enda, och den mest fullständiga vakten mot all myt,
och alltså mot all konservativ makt, allt maktmissbruk och all dumhögfärd och
all sann och falsk pretentiositet.
Endast
två sätt finns att hantera sinnets Fantasmer, det vi förnimmer av den värld som
vi oförskyllt har hamnat i:
MYT
eller5 IRONI.
Observera
inte myt OCH ironi. Ty Myt och ironi avskyr varann som pesten.
Så
skall vi nu se, när vi tar oss an denna RÖVARHISTORIA, om en ung dams öden, och
om hennes eftermäle, hur myt och ironi kan behandla en sådan fantasm som detta
liv, detta lilla liv, som började sin flämtande tillvaro en natt 1649 i ett
litet j hus på den Skånska Landsbygden.
På
det sättet ställde Sorgfröken den enklaste av alla möjliga frågor, men
samtidigt givetvis den svåraste.
---------------
tisdag 30 augusti 2022
onsdag 24 augusti 2022
Kafka, over and over again
Kafka started writing literary prose in his teens.
He soon discovered his odd ability and tendency
to put himself in a half dormant state, some sort of trance,
when writing. Without this ability, it seems
unlikely that he could have written something
close to what he did. Now, writing in this state
of trance seems to have a connection to some state
of ecstasy. Kafka: „My terrible calm takes
my fantasy away.“ He thus seems to have used
an almost pathological state in creation. If
this state or condition was a hypnagogic or
a hallucinate one, we do not know.
What can be inferred from his biography
is that creative periods coincide with
periods of insomnia as well as severe
headaches. Headaches did not torture him
when he refrained from projects that
appeared difficult to him, like, for
instance, the completion of a novel.
Kafka was well aware of this, and
it must have been a peculiarity to
him, and a horror noticing that the
headaches had a connection to the
large artistic projects, that the
body strongly revolted against
his creations and his literary
method! What again was this
nightly “trance”? ( Felice Bauer, his fiancé: "Das ist
nur Bilder, das ist nur Bilder, Franz!" )
Was it a state of “double consciousness”?
He was here, so to say, present
in two worlds at the same time,
both awake and asleep, partly
enjoying imagination, partly
aware and writing, using several
senses, in a kind of “stream of
unconsciousness”? It seems he loved
to be in this state of mind.
”The main enemy of Don Quixote was not
his fantasy, but Sancho Panza.” (FK)
--------------------------
It was almost like he was using himself as a ”medium.” Furthermore, FK's stories are about writing itself, and these tales do not just use writing as a pretext, but writing is displayed, in brilliant disguise, in a discourse of desire, sometimes quite like an erotic act. Kafka thus displays images for this, as in A Country Doctor, where Kafka uses the image of riding for writing – riding on his pen -, and maybe is naming the tales “horses.”
----------------------------------------
HIEBEL.
One of the keys to understanding Kafka's writings can
be found in the relationship between Kafka and psychoanalysis.
Hiebel elaborates on this subject in his book <i>Franz
Kafka, Form und Bedeutung. </i> He has a lot to say about the
presence of elements with traditional psychoanalytic
color in several of Kafka´s works. Hiebel asserts
that one has to discern those narrations by Kafka,
that has a structure very much like that of the
dream, in having inherent a kind of mechanic of
the hieroglyphic kind like that of the dream,
for example, A Country Doctor has, from works
like The Trial, where there can be found an
abundance of conventional dream elements, which
almost seem to emerge from examples from the
Dream Theory of Freud. It is a good distinction
to do, and necessary for further understanding
of Kafka´s literary style. That FK did not
align to psychoanalytical thinking, but
that he sooner, as a kind of protest, shaped
his competitive theory and/or style, is also
part of Hiebel´s view here. It seems reasonable.
However, Kafka´s theory was not explicit
as a theory, but is explicit only in the
form of the art it aimed to create. In Kafka,
it is not about dreams but about ”simulations
of dreams,” Hiebel asserts. This
idea seems rather undialectical,
though. Hiebel is clarifying his
view:
”/…../ and these again are not meant as dreams,
but as realities, which are structured like
dreams.”/……………../ ”It is apparent that Kafka
knows of the model of psychoanalysis and to a
certain extent is accepting this, but sees
it as pure ”modelings”, pictures, images
of mind, myths, tales, and he disrupts
from it every value of explanation as
well as therapeutic value. From his
explicit utterances one can understand
that Kafka is comfortable in a
psychological theory of his own,
rejecting contemporary psychoanalysis.
This competing of theories is, however,
restricted to his own literary works,
in which his own psychology emerges.
This comes about, like we have underlined
several times, in a conscious manner,
which carries the consequence, that
psychoanalysis cannot be used as a
”method” on the works of Kafka and
on Kafka as a person.”
-------------------
It is a remarkable conclusion to draw, that
Kafka himself couldn´t be viewed through
psychoanalysis because he was creating a
competing theory! Hiebel claims that the
analyses made by Kaiser and Mecke concerning
psychopathological problems in cases of
presumed schizoid personality, infantilism,
fear of sexuality, fear of homosexuality, etc.,
with Kafka himself, perceived through his
stories, are absurd to undertake. Hibel´s
view is that, to understand Kafka´s works,
the understanding of the psychoanalytical
mythology provides an essential layer within
a broad symbolic and mythical interpretation.
This seems evident.
=======================
tisdag 23 augusti 2022
torsdag 18 augusti 2022
Med ett LEENDE likt CLARK GABLES - Äventyrsroman. DEL I.
Hemsida www.kajgenell.com Med ett leende likt Clark Gables ROMAN Kaj Be...
-
KAPITEL TJUGOFYRA AVBRUTET FRIERI På onsdagen – som nu kommit - hade Slim och Sofi sedan en vecka tillbaka planerat att göra...
-
KAPITEL TJUGOTRE EN LÅNG NATT Efter det att Herbert och Nils tagit en runda runt Boxeby och kommit in i salongen igen, d...
-
KAPITEL ARTON Klarinettrummet När Pannhäuser lämnat Liselott och de andra i köket för att återvända till Henrik för ...