Det har framkastats hypoteser från
psykologers och psykiatrikers ( dessa människor, som aldrig nånsin haft minsta
kunskap om någonting överhuvudtaget beträffande människor ) håll beträffande
Sören Kierkegaard, att denne – vars verk i allmänhet genom tiderna har ansetts
tunga, och behandlande diverse svåra ämnen som ångest och förtvivlan, att denne
egentligen inte skulle varit konstitutionellt svårmodigt lagd, men snarare tillhört
den av Kretchmer beskrivninga personlighetstypen pykniker, vilken kännetecknas
av godomidghet, humor och stark sexuell drift.
Om man söker i tillgängliga källor efter
uppgifter om Kierkegaards person, samt läser dennes verk, så framstår det för den
känslige läsaren som att man i Kierkegaard har att göra med en person som är
helt galet sammansatt, och vars ansikte mer är likt den bekanta Janus än mången
annan intellektuell.
Än
ser man Kierkegaard som den förtvivlade, än som den spefullt skrattande. Och
man får inte riktigt ihop det.
När
man dessutom – efter att ha ögnat igenom dessa tusen och åter tusen sidor, som
Kierkegaard med obändig energi, lät omvärlden nå, så kommer man dessutom
underfund med att han var så klarsynt, att han insåg att om det yttersta tingen
hade man egentligen ingenting att säga, men dessto mer kundse man dock betrakta
hur människor betedde sig, när de stod inför alla tillvarons gåtor och svårigheter.
Mycket
mer än att anstränga sig, det kan inte en människa göra. Detta insåg
Kierkegaard, och hans ämna blev alltså i mycket ett predikande om detta. En
anna tänkare, som insåg att man i detta liv inte kan göra mer än att anstränga
sig, det var Main e de Biran, en fransk advokat, och han skrive mängder av
böcker om detta, men de blev så tråkiga och så ringa inspirerande, eftersom nu
Biran skrev just det, som det var: ansträng er ( att göra det rätta)!
Av
all världens voluntarister, så blev Kierkgaard den störste. Till voluntarismen
hör att man, för att predika denna, och få människor att utöver sin vilja just
vilja, så behöver man inte blott tala om viljan, men helst om något helt annat,
så att människor inte meddetsamma inser att vad de behöver göra är att
anstränga sig, men att de tror att de gör något mycket mer intressant.
Så
inbillade Kierkegaard folk att om de satte de idéer i verket, som han själv
framlade i sina många böcker, så gjorde de dels gott, dels så anstyrängde de
sig att göra gott, men ansträngde sig utan att veta om att de gjorde just det. DE
spelar ju egentligen ingen roll – så tycktes Kiekggard tänka – om människor
trodde att de valde sig själva, att de nu var aäkta kristna, att de var
autentiska eller vad de trodde – så länge de ansträngde sig att vara anständiga
människor. Ty anständighet brukar medföra lycka. Och lycka är något gott.
Och just i detta arbete, att framhålla
intressanta metodiker, och intressanta betreaktelsesätt på sin egen person i
världen, så hade Kierkegaard nytta av att vara den grotesk, den sammanblandning,
det missförstånd, den olycksaliga konstruktion han – så tragiskt - var. Att
övertyga människor, och samtidigt trösta sig själv, om att de kunde gå igenom
ångest, förtvivlan och otro och ändå komma ut levande, till det fordrades det
gott humör. Och det var ju det Kierkegaard var född med.
Massor
av människor har haft en eller två föräldrar, som varit tokiga. Även detta
behnadlade nu Kierkegaard, med gåtfulla omskrivningar, i sina verk, och sökte
komma till tals med. Här gick det dock inte lika bra som med viljedyrkandet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar