( tänkerjagdå ) Mitt namn är Kaj Bernh. Genell. Jag är en göteborgare, född 1944. Jag skriver en del o. har bland annat skrivit romaner, flera deckare, noveller, en bok om Kafka, samt en bok om Ironi. Flera romaner är på engelska. Böckerna finns på Adlibris, Bokus. Vissa finns enbart på Amazon. Läs gärna mer på mina hemsidor: www.kajgenell.com & www.tegelkrona.com Jag är - vad gäller littertur - emot det pretentiösa, men för det preciost ironiska.
söndag 3 september 2017
lördag 2 september 2017
onsdag 30 augusti 2017
Aliquando .... För övrigt
För övrigt anser jag att man i hela världen borde införa barnbegränsning. Börja nu. Det blir jobbigare och jobbigare att stoppa folk från att överbefolka planeten.
söndag 27 augusti 2017
lördag 19 augusti 2017
Kafkas Amerika - En ekfras i ett antal delar. Del I.
I.
Vad handlar Franz Kafkas Amerika om? Amerika kanske? Kafka avser ju i viss mening faktiskt U.S.A, ty stadsnamn som New York och San Francisco finns med. Vissa detaljer, typiska för USA är ju från början lite deformerade i Kafkas tappning, bl.a. genom den famösa inledningsdetaljen, beträffande vad frihetsgudinnan faktiskt håller i sin högra hand. Enligt romanen håller hon ju ett svärd i handen, och icke alls, som i verkligheten, en upplysningens fackla. Detta skenbart så obetydliga faktum, denna alteritet, kan ju ses emblematiskt. Karl Rossmanns omgivning är på flera sätt odefinierad och deformerad till anonymitet. Det är om det odefinierade det handlar, inte om det verkliga. Det handlar om sken, inte om substans. Det handlar om något som svävar, inte om något som är stabilt. Det handlar mer om att det inte handlar om något. Ty om romanen skulle handla om en person, så skulle det vara nödvändigt, att omgivningen var mycket stabil. Principen för romaner är nämligen den att man tolkar hjälten utifrån omvärlden, samt omvärlden utifrån hjälten, i ett dynamiskt växelspel.
Vad handlar Franz Kafkas Amerika om? Amerika kanske? Kafka avser ju i viss mening faktiskt U.S.A, ty stadsnamn som New York och San Francisco finns med. Vissa detaljer, typiska för USA är ju från början lite deformerade i Kafkas tappning, bl.a. genom den famösa inledningsdetaljen, beträffande vad frihetsgudinnan faktiskt håller i sin högra hand. Enligt romanen håller hon ju ett svärd i handen, och icke alls, som i verkligheten, en upplysningens fackla. Detta skenbart så obetydliga faktum, denna alteritet, kan ju ses emblematiskt. Karl Rossmanns omgivning är på flera sätt odefinierad och deformerad till anonymitet. Det är om det odefinierade det handlar, inte om det verkliga. Det handlar om sken, inte om substans. Det handlar om något som svävar, inte om något som är stabilt. Det handlar mer om att det inte handlar om något. Ty om romanen skulle handla om en person, så skulle det vara nödvändigt, att omgivningen var mycket stabil. Principen för romaner är nämligen den att man tolkar hjälten utifrån omvärlden, samt omvärlden utifrån hjälten, i ett dynamiskt växelspel.
Man anar att Frihetsgudinnan ger
den å ångbåten infarande Karl, och åt läsaren jämväl, en blinkning, en dubbel
invit med innebörden: detta land ni nu
möter är ICKE någonting likt vad ni alla förespeglats! Om nu romanen inte,
enligt mig då, handlar om Karl, varför alls diskutera denne? Jo vi diskuterar
honom som figur? Figur alltså, icke person.
Figuren har ingen mening i sig, inget vara såsom egentlig agent, men
den har en funktion. Så behandlar t.ex. Martin Walser och Theodor Adorno också Kafkas
romanpersoner som figurer. På ett sätt. Det är dock svårt att konsekvent behandla
en litterär figur som något annat än agent och som en bild av en människa. Vi
kommer inte helt lyckas här i detta alltigenom. Men vi skall försöka ha in
mente att Karl Rossmann är en figur. Om vi inte gör det, så förlorar vi, enligt
min mening, ett väsentligt perspektiv och hamnar i metafysik.
Vid tidpunkten för författandet
av Amerika hade Kafka i gudomlig yra författat Domen och Förvandlingen.
Två av de mest fantastiska noveller som någon på någon planet har skrivit. Det
vore märkligt om Kafka, fortfarande i berusning över att ha undfått diktarens
gåva, icke skulle prova att skriva något storslaget, en roman, ärelysten som
Kafka var. Som till exempel en stor roman, där han – författaren – komplett och
avsiktligt offrar en figur, Karl Rossmann, på konstens altare, för att bygga upp
en värld såsom människa, en människovärld, d.v.s. en människa i form av en
roman, under det denna människas helt yttre förkrympta, amputerade gestalt
förlöjligas, medan man tar vara på något helt annat, en totalitet. Således avser Kafkas ursprungliga titel ”Den försvunne” INTE en ung man vid namn
Karl, som förlorar sig i USA, men den syftar på en ung man som RAKT FRÅN BÖRJAN
förloras i, försvinner in i en roman. Otroligt raskt. Figuren Karl, som vi nu kallar
honom, kommer således att definieras inte så mycket av sina tillkortakommanden,
som av vad han berövats, samt på det sätt denna figur på grund av att man
berövat honom något - somliga kallar detta stöld-,
totalt försvinner in i romanen, under flykt undan, men alltfort ändå in i,
själva berövelsen, försvinnandet. Om nu någon - författaren? - har snott Karls
själ, så tänker författaren sannerligen söka upp denna själ, även om det så
innebure döden, för berättelsen, i det att berättelsen, anlagd för det oändliga
som den var, inte någonsin, på grund av
sin egen inneboende struktur,[1]
kan fullbordas.
Nu kan man definitivt inte säga, att vad
Karl har berövats, det har han berövats av glömskan, av den obarmhärtige Censorn. Nej, något mer radikalt har
skett. Snarare är det så med glömskan, att det är genom denna egendomliga
fakultet som Karl, på ett indirekt vis, återfinner något av det han så massivt och
så grundläggande har förlorat.
I novellen Domen finns en hjälte, Georg Bendemann, som av sin far och av sig
själv – i delad skuld - förvägras livet. I Förvandlingen
är det icke stort bättre med Georg Samsa, som kommit så i konflikt med
arbetsvärlden, das Man[2],
och med sina föräldrar, att han förvandlas till en insekt och dör. I Amerika har nu en ung man, Karl, som
förförts av en tjänsteflicka, blivit förvisad till ett högst egendomligt land,
långt, långt borta. Det är just obarmhärtiga öden som dessa unga män drabbas
av. I en personlig, kontext kan man se dessa historier som Kafkas fantasier om
straff. Men för vad? Vad var det nu som den unge Franz hade gjort, som kom
honom att så intensivt och ytterligt närgånget sysselsätta sig med straffet i
sin litterära fantasi? Kafka nämner själv ingenting om detta. Han bara säger
att han fötts på fel sida i tillvaron. Att hela hans liv är litteratur. Om
Kafka vet vi, trots att vi har massor av skrifter och brev, givetvis mycket
litet. Nästan ingenting.
Amerika skrevs under en period i Kafkas liv
som präglades av intensivt skapande. På några månader, från 22 sept. till 6
dec., skrev Kafka över 400 manussidor.[3]
Just denna höst 1912 gjorde den ostentativ poetiskt begåvade Kafka enastående
bedrifter inom litteraturens område. Domen[4],
Förvandlingen[5] och
inledningskapitlen till Amerika
författades. Hans situation präglades i övrigt av arbete på försäkringskassans
skaderegleringsavdelning. Han hade under sommaren detta år, då för övrigt Titanic gick under och då första
Balkankriget bröt ut, träffat Felice Bauer, och så i september inlett brevväxlingen
med henne. Fadern krävde att Franz skulle engagera sig mer och mer i en
asbestfabrik som fadern köpt tillsammans med en svåger till Franz. Konflikten med
fadern blev under detta år sällsynt svår, och Franz hotade i ett samtal med sin
vän Max Brod t.o.m. att ta livet av sig. Detta var enda gången i Kafkas liv som
han framställde sådana tankar i öppet ljus. Och ändå denna enastående, furiösa,
kreativitet. Eller kanske just därför.
Tankar
på en roman om Amerika hade uppstått under förvåren 1912 eller ännu tidigare. Kafka
hade blivit mer och mer inspirerad av föredrag om Amerika han hörde, av diverse
litteratur om USA och om arbetarrörelsen där, av emigrerande släktingars brev
samt dokumentärfilmer om landet på bio. Kafka gick mycket ofta och gärna på
bio. Utkast till Amerika
förfärdigades under våren. Kafka i brev 10 Mars 1912 till Felice om ”Der Verschollene”.:” ”etwa 200 Seiten
einer gänzlich unbrauchbaren, im vorigen Winter und Frühjahr geschriebenen
Fassung”[6].
Denna brände sedan FK. Det riktiga
arbetet började så, på nytt, efter en dröm, natten 10/11 Sept.1912:
”Dröm med hav och krigsskepp. Till höger såg
man krigsskepp. Vi var i New Yorks hamn. Jag
vände
och vred mig, fritt utsatt från alla sidor av den friska luften.”
11
Nov. I brev till Felice: ”Historien jag skriver, och som förresten är anlagd
för oändligheten ( ins Endlose ) , heter ”Den försvunne” … För närvarande är 5
kapitel färdiga, det 6:e närapå.”. Brod konstaterar under hösten, att Kafka är
i extas över dels sina drömmar, dels sitt ”amerikamanus”, och arbetar febrilt
på det.
[1]
Denna struktur är, i sina huvuddrag,
behandlad i min skrift Kafka and the
kafkaesque.
[2]
”Mannet”.
[3]
Jfr. Reiner Stachs biografi Die Jahre der
Entscheidungen ss. 190ff.. Stachs
biografi är den mest omfattande av alla skrifter om FK.
[4] ( Das
Urteil ),
[5] ( Die
Verwandlung
[6]
”200 sidor av en helt obrukbar, förra
vintern och våren skriven version”.
forts. följer ...
Om Hegel.
Georg Wilhelm Friedrich Hegel
föddes 1770 i Stuttgart som son till Rentkammer- Expeditions- Rat Georg L. Hegel och hans hustru Christine Lousie , som ett av sju
syskon.
Den unge
Georg blev 18 år gammal inskriven vid universitetet i det redan då berömda och
ansedda ,unika , teologiska Tübinger Stift, där många, - nästan alla
av den klassiska tyska filosofins förgrundsgestalter - , har studerat , och där
han blev efter två år filosofie magister. ( med Avhandl.: Dissertatio pro magistro, 1790, se: SW.bd.I. ) Den unge borgarsonen studerade sedan teologi i tre år ,
och blev teol .kand. ( ......med en avhandl. ”De ecclesiae Wurtemburgisae
renascentis calamititibus, 1793.) Han planerade nu att, efter föräldrarnas
önskan, utbilda sig till präst. Han läste dock mera av klassisk litteratur o.
antikens historia, och efter sin fars död beslöt han sig att helt ägna sig åt
filosofin och det föreföll honom lämpligt att välja Bern, där han fick tjänst .
Hegel arbetade innan detta som informator ( något som var
vanligt bland de, som inte hade överflöd av kapital till studier , jfr. t.ex. Kant ) i Bern och Frankfurt am Main
från 1793-1800.Han samlade under tiden material till en filosofi om den
subjektiva Anden. . År 1796 företog han en resa i Alperna.
1801
disputerade H. för doktorsgraden i Bern
med en avhandling om planetbanorna (!) , Dissertationi
philophicae De orbitis planetarum…., försvarande dess tolv (ganska paradoxartat
formulerade) allmänna filosofiska
teser, ( se K.Rosenkranz, Hegels Leben, s. 156ff. ), blev
privardocent 1801, varpå han blev invald i Der herzogliche mineralogische Societät . ( Mineralogi var då på
modet.)
Såsom
kuriosa kan här citeras Hegels Habilitationsthesen
( aug. 1801) :
1.
Contradictio
est regula veri,non contradictio falsi.
2.
Syllogismus est principium Idealismi.
3.
Quadratum est lex naturae, triangulum mentis.*
4.
In
Arithmetica vera nec additioni nisi unitatis ad dyadem, nec subtractioni nisi
dyadis a triadi ut summae, neque unitati ut differantiae est locus.
5.
Ut magnes est vectis naturalis, ita gravitas planetarum
in solem pendulum naturale.
6.
Idea
est synthtis infiniti et philosophia omnis est in ideis.
7.
Philosophia
critica caret ideis et imperfecta est Scepticismi forma.
8.
Materia
postulati rationis, quod philosophia critica exhibet, eam ipsam philosophiam
destriut, et principium est Spinozismi.
9.
Status naturae non est iniustus et eam ob
causam ex illo exeundum.
10.
Principium
scientiae moralis est reverentia fato habenda.
11. Virtus innocentiam tum agendi tum patiendi
excludit.
12.
Moralitas omnibus numeris absoluta virtuti
repugnat. ( HSW stw:Bd.II.s.533.)
…… vilka passerade såsom godkända.
* Jfr.
fragmentet – i Karl Rosenkrantz version
- om ”den gudomliga triangeln ” från
1804. (SW.II. 543-539 med Hegels egenhändiga skiss , se ib. s. 535. , över det
mystiska förhållandet….inspirerad av Franz
Baaders Uber das pythagoreiske Quadrat oder die vier
Weltgegenden, Tübingen, 1798..)
År 1801
flyttade Hegel till Jena , beundrades av många av sina vänner, som kallade
honom för ”den begreppsstarke Hegel”, och gav tillsammans med den unge
Schelling ut Kritische Journal der
Philosophie. ( jfr. G. Lukac´s The Young Hegel.)
” Med Kant kom morgonrodnaden – inget under då, att det
här och där i någon fuktig dal ännu förblev liggande en liten dimma,
medan de högsta bergen stod i full solglans….” ( Fr. Schelling )
Under år 1801 skrev Hegel en serie teologiska
avhandlingar,(se: Hegels, stw, saml verk, förk.här :HSW.bd.I.) som först mycket senare fick
betydelse. Han utgav med sin dåvarande vän, - det skulle komma att skära sig
ganska snart -, den unge professor Schelling
- ,en filosofisk tidskrift och blev själv e. o. prof. vid universitetet i Jena
senare samma år. Detta år utgavs också Vergleichung
des Schellingske Prinzips der Philosophie mit dem Fichteschen (1801) ( von G.W.Fr. Hegel, der Weltweisheit
Doktor.- som det står på titelbladet….. ), Glauben
und Wissen oder Reflexionsphilosophie der Subjektivität in der
vollständigheit ihrer Formen als Kantische, Jacobische und Fichtesche
Philosophie ( 1802 ).(se HSW.bd.II.)J.G.Fichte blev den ledande filosofen efter
den gamle Immanuel Kants död 1804 i huset vid
Prinzessenstrasse i Königsberg. Åren 1801-1803 höll Hegel en kurs i logik i
Jena. Han studerade matematik, filosofihistoria, skrev aforismer….,( SW.bd.II.
s.240ff.) skrev brev till J. Voss (1805), som hade översatt Homeros Iliad o. Odyssé och året
därpå blev prof. i Heidelberg. ( Voss´ farfar
hade varit livegen bonde !) .Den unge Hegel planerade att söka sig en
undervisningsplats i Heidelberg inom estetiken. Han undervisade, studerade och
– framför allt – skrev på sitt system.
1807, - mitt
under de franska truppernas ockupation av Jena - , utkom Phänomenologie des Geistes.
När Kejsar Napoleon I, - som ju krönt sig själv -, red in
genom staden efter segern, utropade den revolutionäre Hegel, - enligt legenden
:” Oh, Världsanden till häst!!”.---1807-1808 befann sig Hegel i Bamberg, - där
han läste slutkorrekturet till Ph.d.G.
– var redaktör för den klassiska Bamberger
Zeitung och arbetade på en kritik av den tyska konstitutionen. ( Det tycks
ha funnits två G.Hegel: en praktisk publicist och en dubbeltydig filosof.) 1808
anlände Hegel till Nürnberg och blev rektor för ett gymnasium där (1808-13),
undervisande i religion och filosofi i alla klasser, noggrant reviderande sina
kurser varje år. Han utgav även då några mindre skrifter. Han gifte sig 1811
med en rik adelsflicka, Maria von Tucke.
Hegel betecknade detta som sitt livs största
lycka : ” För den, som har fått en tjänst och en kvinna , är livet i
fortsättningen bara paragrafer och parenteser.”, som han uttryckte saken till
sin vän Niedermeier. (se: F.Heer, Hegel , (1955) s.29.).----1812-1816 skrev H. Wissenschaft der Logik.. HSW.bd.V-IV. - 1813 föddes sonen Karl
(… senare adlad till von Hegel
),- blivande prof. i historia i
Erlangen, och bl.a. Italienkännare.( Dennes självbiografi utkom år 1900,: Leben und Erinnerungen.)---- 1816 blev
G. H. professor vid universitet i Heidelberg. Hans undervisning lade grunden
för Encyclopedie der philosophischen Wissenschaften. denna utkom 1817. HSWbd.VIII-X.----1818 höll han
sin installationsföreläsning vid universitetet i Berlin, där Schelling , efter
Fichtes alltför tidiga död 1814 , var rektor.
Det allra
mest kända yttrandet av Hegel , är kanske belysande av H.s person. Vid en
middagsbjudning kommenterade en lärd kvinna i sällskapet: ”Det finns fakta som
talar emot Er filosofi!”. På detta svarade Hegel allvarligt och med värdighet:
”Desto sämre för fakta, min kära Fru!”.----
1820
företog H. resor till Dresden och i saxiska Schweiz.--1821 utkom Grundlinien der Philosophie des Rechts.
( Detta var det sista större verk som Hegel själv utgav!- HSWbd.VII.) - Han började brevväxla med den gamle Goethe i Weimar , och försvarade dennes
färglära. De var inte direkt ense i filosofiska frågor. Goethe var mer
empiriskt lagd. 1822 resor i Rhenlandet och Nederländerna. Under Berlinåren
höll Hegel en mängd välbesökta föreläsningsserier ,(- alla var där: Marx var
där, J.L.Heiberg o.s.v. - ), som nedtecknades och utgavs och fanns tillgängliga
allihop strax efter hans död. De mest kända och de mest omfattande är Vorlesungen über die Philosophie der
Geschichte, Vorlesungen über die Ästhetik,
Vorlesungen über die Philosophie der
Religion samt Vorlesungen über die
Geschichte der Philosophie, vilka snabbt spreds över Europa i en mängd
olika upplagor, och lästes av var och en med intresse för filosofi och med
sinne för det tyska språket. De blev ofta ganska sent översatta till andra
språk, naturligtvis på grund av den svårighet, som varje hegelöversättning
erbjuder. - Hegel skrev ett berömt
företal i en bok av Heinrich, där
han polemiserade mot känsloreligionen. Och han reste mycket i Europa: - 1824
resa till Wien- 1827 resa till Paris.
- 1827-30 höll Hegel sina föreläsningar
om estetik, vilka noga upptecknades av åhörarna. H. skrev – outtröttligt,
engagerat och med gedigen bildning - i
samtida press, bl.a. artiklar om Bhagavad-Ghita,
efter historikern o. filologen F.W.C. Humboldts ( den ene av de
berömda bröderna ) indologiska arbete, 1826 , om K.F.Solgers filosofi, om J.
Hamann , om den explosive , otroligt lärde och produktive Joh. Joseph von Görres , -
vars mest kända och mest omfångsrika verk,
Christliche Mystik, kom först 1836, - vilket var mer än bekant för
S.K. - men vars tidigare politiska ,( Europa
und die Revolution,(1821)),
historiska ( bl.a. om ”heliga alliansen”) och religiösa skrifter ( bl.a.
hans Swedenborg,
seine Visionen und sein Verhältnis
zur Kirche, (1827)) fanns för H., som redan tidigt i sina ungdomsskrifter
talat om ” mysticismens sursöta sockerbröd, som förslappar magen”, SW. I.s.43., - och om högerhegelianen Karl Göschels synkretistiska Aphorismen uber Nichtwissen und absolutes
Wissen, im Verhältnis zum Christlichen Glaubensbekenntnis.
(1829).-----1831 skrev han en kritisk artikel om den engelska ”the reformbill”.
H. avslutade företalet till nyutgåvan av Logik
der Wissenschaft och 1831dog
Hegel under revisionen av sin Phänomenologie
des Geistes i en koleraepedemi, i
närvaro av sin älskade hustru, Maria, som formligen dyrkade sin man.
onsdag 16 augusti 2017
En ny tid.
Vi lever i en ny tid. En tid utan innehåll. Det är bara att acceptera. Vi lever i en tid av klicks. Inget mer. Bara klicks.
Hej hej!
Hej hej!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Four Gruesome Stories ( on Amazon )
Four Gruesome Stories
-
KAPITEL TJUGOFYRA AVBRUTET FRIERI På onsdagen – som nu kommit - hade Slim och Sofi sedan en vecka tillbaka planerat att göra...
-
KAPITEL TJUGOTRE EN LÅNG NATT Efter det att Herbert och Nils tagit en runda runt Boxeby och kommit in i salongen igen, d...
-
KAPITEL ARTON Klarinettrummet När Pannhäuser lämnat Liselott och de andra i köket för att återvända till Henrik för ...