( tänkerjagdå ) Mitt namn är Kaj Bernh. Genell. Jag är en göteborgare, född 1944. Jag skriver en del o. har bland annat skrivit romaner, flera deckare, noveller, en bok om Kafka, samt en bok om Ironi. Flera romaner är på engelska. Böckerna finns på Adlibris, Bokus. Vissa finns enbart på Amazon. Läs gärna mer på mina hemsidor: www.kajgenell.com & www.tegelkrona.com Jag är - vad gäller littertur - emot det pretentiösa, men för det preciost ironiska.
lördag 30 september 2017
Karl Rossmann, åter och åter
Att komma ihåg, att erinra, det är
att dröja vid något förflutet. Att komma ihåg något är inte bara rörelsen
bakåt, men också stannandet en liten stund där bakom. När man erinrar sig, så
letar man på en försvunnen plats, en plats som endast finns i det bedrägliga
minnet.
Den som inte vill minnas, den
människan glömmer. Om man aldrig vill återvända till svunna tider, så glömmer
man dessa tider. Och om man glömmer dessa så finns de knappt. Men då och då kan
man bli påmind om något glömt, och sedan Freud så vet vi att vi faktiskt kan
bli påminda om något genom att helt förargligt glömma.
Om man glömmer ett paraply så kan
orsaken till glömskan vara att Censorn vill påminna oss om något.
-------------------------------------------------------------------------
Nu är det dessutom så att den
glömska som berövat Karl en paraply kan ses som en glömska som inte berövat
honom ett redskap, men mer en accessoar eller ett … plagg. Således kan man säga
att Karl har blivit mer ”naken” nu, utan paraply. Kofferten är mer reell. Den
är inte så knuten till personen som paraplyn – och senare även hatten (!) är. Hatten
som också den blir tagen av glömskan.
Ingenstans iKafkas Amerika är Karl reellt
naken, men han strippas alltså på paraplyn och på hatten.
Detta
gör honom, immigranten, än mer sårbar i sitt nya land. Men helt visst öppnas
även vissa möjligheter mer för den sårbare än för den utomordentligt
välrustade.
Surprice Price, sursprice!
Price surspriced us and off he is, no longer a member of the gouvernment. By the way, I came to think of Trump and friends. Has Trump any friends? Na. He has not. Not even one.
fredag 29 september 2017
Roliga katalonier( katalaner)!
Nu är ju katalaner roliga. Det finns massor av allvarliga problem och så sätter dom igång och skall ha en omröstning om självständighet från Spanien, trots att ingen vill ha någon självständighet. Allt dom vill är att rösta om det! Det är som när en treåring står bredvid spisen på en pall och mamma säger: Rör inte plattan! "Nej då," svarar det brådmogna barnet,"... men jag kan väl få lyfta handen i alle fall?", "Nej." säger mamma. "Men jag ska inte röra, bara lyfta handen." " Det är väl ingen idé att lyfta handen om du inte skall röra plattan!?", " Jo, det är en demokratifråga!!!" säger då treåringen.
torsdag 28 september 2017
onsdag 27 september 2017
A.K. Schaffners bakvända resonemang.
Man söker historiska försklaringar till estetiska uttryck. Då kan det gå till som hos A.K. Svchaffner i den lilla uppsatsen om "lignuistic lunacy". Man gger förklaringen som om artisterna satt och funderade på vad de skulle göra åt en viss bestämd redan analyserad situation och kom fram till att man borde ägna svaret ett visst uttryck, så som i detta fall dadaism:
"What are artists and poets to do when they consider reality to be totally beyond the pale, when real life is far worse than the most radically exaggerated and biting satires could ever be? What are they to do when all of society – its values, its rituals, its beliefs, its codes and symbols – has become so despicable and loathsome that they no longer find it sufficient to criticise individual aspects of it,
but want to renounce the entire thing? What are artists to do if the historical circumstances require a critique which is so radical that it can accept nothing as given, a critique which renounces the most basic forms of social and cultural consensus?
This is how the Dadaists, in particular Hugo Ball and Raoul Hausmann, assessed the cultural circumstances during and immediately after the First World War in Zurich and in Berlin."
I själva verket kom uttrycket helt spontant, och förklaringen är en efterhandsrekonstruktion. Men här spänner alltså Schaffner vagnen för hästen.
"What are artists and poets to do when they consider reality to be totally beyond the pale, when real life is far worse than the most radically exaggerated and biting satires could ever be? What are they to do when all of society – its values, its rituals, its beliefs, its codes and symbols – has become so despicable and loathsome that they no longer find it sufficient to criticise individual aspects of it,
but want to renounce the entire thing? What are artists to do if the historical circumstances require a critique which is so radical that it can accept nothing as given, a critique which renounces the most basic forms of social and cultural consensus?
This is how the Dadaists, in particular Hugo Ball and Raoul Hausmann, assessed the cultural circumstances during and immediately after the First World War in Zurich and in Berlin."
I själva verket kom uttrycket helt spontant, och förklaringen är en efterhandsrekonstruktion. Men här spänner alltså Schaffner vagnen för hästen.
tisdag 26 september 2017
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Med ett LEENDE likt CLARK GABLES - Äventyrsroman. DEL I.
Hemsida www.kajgenell.com Med ett leende likt Clark Gables ROMAN Kaj Be...
-
KAPITEL TJUGOFYRA AVBRUTET FRIERI På onsdagen – som nu kommit - hade Slim och Sofi sedan en vecka tillbaka planerat att göra...
-
KAPITEL TJUGOTRE EN LÅNG NATT Efter det att Herbert och Nils tagit en runda runt Boxeby och kommit in i salongen igen, d...
-
KAPITEL ARTON Klarinettrummet När Pannhäuser lämnat Liselott och de andra i köket för att återvända till Henrik för ...