Kapitel 3.
Tjuven.
Tjuven.
Kanske det mest häpnadsväckande,
existentiellt sett, med det, att vara författare, är det faktum att man knappt
är det. Man är, tvärtom, speciellt mer ett fenomen i andras medvetanden, och i
centrum av dessa medvetanden. Så har man, som författare - … som det hette
fordomdags, ”qua auctor” - så att säga stulit sig en plats i medvetandet hos
alla dem som har läst ens verk. Man är alltså mer en tjuv av andras medvetande-arbete,
och medvetande-transformationer, än man är en person som med en förklarande
text berättar en påhittad historia.
Så är
det, att VARA författare, en sinister ( dunkel och ljusskygg ) syssla. Men bör
blygas, när man träffar sina läsare. Ty man har smugit sig in i deras innersta
och där har man ställt frågor, där har man givit ultimatum som har skapat
förändring i deras tänkesätt.
Men, nä, detta måtte väl vara en överdrift,
tänker varelse av ordning. Trots att man nu blir påverkad så är det vä ingen
tjuv som tagit sig in i ens själ inte!? Och detta kan definitivt inte gälla den
senaste boken jag läst, ty den skrattade jag bara åt!!!
Behold! Behold! ( Lugn, lugn! ) Jag skall förklara.
Först av allt skall jag säga att jag inte är
kritiker. Jag tillhör inte dem, vars böcker man med en likgiltig gest efter en
stund tappar ner på sina fötter, och tänker ” So what!” ( eftersom man numera i halvmedvetet
tillstånd är mer av en engelsktalande person, som svensk …). Nej, jag är en
annan person. En kulturanalytiker och något av en … filosof. Och då kommer ju saken i ett annat
läge. Då kan nämligen allting uppgraderas från Pour le jour, till Pour le temps….
Jag är en Tidens röst.
Jaha. Men till saken. Hur var det med tjuven
och medvetandet?
Exakt. Det är en bra fråga. Ty det är det som
är kärnan. Det är där vi skall ta itu och reda ut en del saker.
Beträffande tjuvar, så skall vi först
undersöka hur det var med den danske filosofen Kierkegaard och dennes relation till tjuveri och
detektivarbete.
----------------------------------------