Studenterna fuskar på universiteten.

Det är inte bara en skam att studenterna fuskar. Jag tycker det är tanklöst. För allas del tänker jag på hur jag reagerade när jag skrivit tentor på universitetet. Jag brukade baxna och skämmas när jag lämnat in mina svar. Frågorna var ynkliga. Jag kunde inte annat än att tänka att om det bara var detta som krävdes av de som blev fil. mag. och fil. kand. så var det lika bra att låta bli. Ty ribban var lågt satt. Man behövde kunna något namn här och där. Något årtal. Några begrepp. Så kom det sig att jag, trots att jag klarade mina tenor, aldrig tog ut nån examen, då jag ansåg att jag inte kunde något som var värt att söka sätta nån etikett på. Detta var nu en överdrift och en dumhet åt andra hållet. Men:"Hellre det!", tänkte jag storsint, som var medveten om aporin redan då.

Kommentarer

Populära inlägg