BERÄTTARGREPPETS MYSTIK
Ofta kan man i många sämre romaner från den gamla
klassiska tiden finna ett glömske-grepp, ett glömske-skeende: att det i dessa. Till
exempel kan det inledningsvis i boken berättas om någon person som låtsas ha
glömt något, d.v.s. avsiktligt lämnat något bakom sig, för att bli tvungen att
avlägsna sig från ett sällskap, för att ”hämta något”. På så sätt kan man – som
berättare - få tillfälle till en liten rekapitulering, och samtidigt som man
har börjat berätta sin historia, så avlägsnar man sig, inte sällan övertydligt
retfullt, ifrån denna, för att sen återkomma till handlingen, laddad man ny
information och ny kraft, till att ta sig an det skeende, som man redan inledningsvis
börjat återge.
Viktigt är att den inledande anmärkningen om glömskan
utformas på ett så noggrant och sorgfälligt och med en så i själva berättandet
övertygande touche, så att man i det man berättar om denna glömske övertygar
läsaren om att man själv, som berättare, minsann inte glömmer ett enda dugg,
men att läsaren kan känna sig fullt trygg, och känna sig fri att för de
närmaste timmarna totalt kunna överlämna sin själ uti berättarens händer.
Exempel:
”När hon stigit på tåget kom hon på att hon glömt
låsa ytterdörren. Ju längre tåget avlägsnade sig från X-köping, desto mer drogs
ångesten åt omkring hennes hjärta vid tanken på att Oscar nu kunde ha fritt tillträde
till hennes lägenhet .....”
Ty de tär ju just det som det handlar om,
romanläsandet, att man i stor utsträckning tillåter en berättare leka med ens
egen själ. Således handlar romanskrivandet om att man som författare, via en
berättare, tillåter sig att manipulera en läsare till gränsen för vad dennes
identitet tål. Det roligaste man har som författare är just det, att skriva på
det sättet att man riktigt ser, för sitt inre öga, läsaren balansera ytterst
ute på kanten av vad hens mentala hälsa kan uthärda, ja, intill det rena
vansinnets gräns, för att sedan, med en värme stark som från ett modershjärta,
draga läsaren till sig och översålla läsaren med ömsom kyssar, ömsom insikter i
det Sanna, samt lite förakt för dem som inte, likt läsaren och författaren,
förstår det fina i kråksången. Författaren kan alltså genom sina berättargrepp
få läsaren att knappt kunna se ett steg framför sig men att få denne att vara
helt beroende av sig, så att läsaren blir just som en liten korpunge som man
handföder med majskorn rakt ifrån det den kryper ur det ägg man stulit från korpmamman.
Från den gode läsarens sida fordras det därför en
viss slags masoschism. Som bokslukare måste man tillåta författaren att hålla en på
sträckbänken, att plåga en lite med ovissheter, lura ut en på
det osannolikas tunna is i det absurdas vinterstorm, och omsvept av tvivlets
snörök kommer man som tålmodig lässlav blott sent i nattens timmar fram till de sista sidornas av vällust prunkande
trädgård, där man slutligen befriad kan somna in i den oväntade upplösningens opiedoft
och som i ett kärleksrus låta sig omfamnas av författarens eld.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar