Nu ska jag va elak mot Miljöpartiet - så här inför NATIONALDAN.

 Tog en promenix i Slottskogen idag. Där var dcdet tre miljöpartister som delade ut flygblad. Jag talade lite med en av partisterna. Han klagade över att Slottskogen inte var klassad som nationalpark, men att den"när som helst kunde försvinna".

Jag menade att det kanske fanns mer angelägna saker att ta upp i miljödebatten, då det, enligt min mening, var liten risk för att ledamöterna i kommunfullmäktige skulle sälja ut Slottskogen till bostadsmark eller så.

Men då klagade gubben över sin hälsa och var glad över att det fanns bänkar att sitta på i Slottskogen.

"Nu är det i alle fall inga mner i opinionsundersäkningar innan valet.", sa jag då, för att byta ämne.

"Jo,då. Vi kan göra egna.", sa han, och såg i fjärran. Inte på mig.

"Jaja," sa jag "inte kan man förbjuda folk att göra undersökningar.", sa jag.

"Jodå.", sa han, med blicken riktad mot Bel Parc,"det kan dom i Frankrike. I Frankrike kan man förbjuda ALLA att göra undersökningar innan valen."

Jag slog då tyst vad med mig själv om att mannen jag talade med var lärare. Han är bergis grundskollärare. tänkte jag.

Ja, man väljer sina strider, var så min slutreflexion medan jag undrade om jag hade feber, ty jag har ju haft nyss Omicron, och är alldeles matt och har ont i halsen. Dock är mitt självförtroende numera såpass gott, att jag litar på att min kropp så småningom återhämtar sig. Hade jag bott i Manilla eller så, så hade jag nog ordinerat mig själv en antibiotikakur, men eftersom jag nu bor i ett land med högt demokratiindex och tunga läkemedels- och miljölagar, så får jag väl rätta mig efter det läge som är. Dessutom är jag ju demokratikämpe, och då gör man inte så. Spär på antibiotikaresitensen.

Somliga tror att mioljöpartiet åker ur Riksdagen till hösten. Det tror jag också.

Dock tror jag att Sossarna sitter kvar vid makten.

Nu på tisdag är det misstroendevotering mot Morgan.

Men som vanligt så komer det nog en ledamot från Liberalerna och röster emot högerfalangen, och Kakabaveh har nog tänkt till om demokrati, och avstår från att utpressa regeringen på en fråga som inte har med Morgan att göra.

Ty som jag alltid säger: vad spelar det för roll vilket mål man uppnår, om man når det odemokratiskt? Till vilken nytta är en av Sverige icke terrorklassad kampgrupp i Syrien, om den svenska demokratin trampas under peschmergafötterna?

Det finns EN SAK som människan alldeles själv har uppfunnit, som hon kan vara odelat stolt över, och den saken är: DEMOKRATI. Allt annat är teknik, och teknik är nu en gång sådan att den praktiskt taget uppfinner sig själv. Om inte en människa uppfinner, hjulet, bomben och graMMOFONSKIVAN, så uppfinner alltid nån annan hjlulet, bomben och grtammofonskivan. Med demokratin är det annorlunda, ty den måste ÅTER och ÅTER uppfinnas!!!!!! Men den är det enda som är värt något. Den står över alla nationer, alla idéer om raser och religioner och kulturer. Den bara är det ANSTÄNDIGA självt. Det enda anständiga.


Kommentarer

Populära inlägg