Nu (?) har fil. dr. Jan Almäng kommit på vad ett "nu" är. Det är en 2 sekunder lång tidsrymd. Detta har han kommit fram till dels genom introspektion, då han anser sig komma ihåg sekvenser på 2 sekunder, men inte längre, som ett helt, dels genom att konsultera neurovetenskapen som funnit sådana perioder i ett visst sammanhang. "Upplevelsen är alltid 2 sekunder." menar Almäng. Att nu dessa upptäckter skulle ha med "nun" att göra förstår jag inte. Begreppet "nu" används nämligen både i dagligt tal och i filosofi för att denotera ett moment i tiden när något avgörande hänt. T.ex. ett beslut tagits eller något sagts. Att en upplevelse är 2 sekunder betyder inte att man måste hävda att något så relativt betydelsefullt - för mig är nu nu viktigt - som ett "nu" är 2 sekunder.
Det är nu så underligt att man t.ex. hinner med att säga "nu" två gånger inom ett almängskt "nu". När sades nu då det första nuet"? Ja inom ett "tidigt almängskt nu" och sen kom nu det andra som "ett sent nu" inom spektrat. Då.
Det är obegripligt vad man skall med ett "almänskt nu" till ? Vad skulle det nu lösa för problem om man säger att ett nu är 2 sekunder. Inget alls. Det snarare skapar en mängd problem, och till och med gör det omöjligt att tala om "nun".
Almäng har för övrigt ägnad massor av nun att kritisera anställningsförfaranden inom universiteten. En viktig syssla.
Vi tror att en människa som hävdar att det finns 30 nu-enheter på en minut och sålunda 1800 på en timme kunde ägnat ett eller ett par av dessa långa nu till att överväga om han nu inte skulle göra något vettigt istället för att forska inom fenomenologisk medvetandefilosofi. Men det är nu klart att det nu är svårt att slå in på en ny bana, att nu ändra sig beträffande karriärstege. Särskilt om man numera (!) kan både besluta sig och ångra sig inom samma långa nyuppfunna nu.
Jan Almäng har - om jag förstått rätt - under sammanlagt tre år fått drygt 1.7 miljoner kr i projektbidrag från Vetenskapsrådet för forskning inom vad som kallas medvetandefilosofi. Det blir en bra slant för att bestämma nuets längd. Jag kan erbjuda mig att skriva en liten uppsats om dået för motsvarande summa. Hur långt är nu ett då då?
( tänkerjagdå ) Mitt namn är Kaj Bernh. Genell. Jag är en göteborgare, född 1944. Jag skriver en del o. har bland annat skrivit romaner, flera deckare, noveller, en bok om Kafka, samt en bok om Ironi. Flera romaner är på engelska. Böckerna finns på Adlibris, Bokus. Vissa finns enbart på Amazon. Läs gärna mer på mina hemsidor: www.kajgenell.com & www.tegelkrona.com Jag är - vad gäller littertur - emot det pretentiösa, men för det preciost ironiska.
onsdag 3 augusti 2016
tisdag 2 augusti 2016
Filosofisk begåvning.
En totalt obegåvad människa som ägnar sig åt filosofi förstår jag. En begåvad människa som ägnar sig åt filosofi kan man omöjligen förstå.
OS i slumstad.
Varför i all sin dar har man OS i en stad som är rena slummen i stället för att städa upp i stan?
måndag 1 augusti 2016
Samer.
Renskötseln är en samisk näring som i Sverige är förbehållen samerna,
enligt Sveriges grundlag. Renskötselrätten bygger på urminnes hävd och
är ingenting som samerna "fått" av staten. All rennäring bygger på det
fria naturbetet eftersom renar är vandringsdjur.
Varför etnisk rätt? Det har väl aldrig gynnat någon grupp i längden att ha vissa rättigheter?
Varför etnisk rätt? Det har väl aldrig gynnat någon grupp i längden att ha vissa rättigheter?
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Four Gruesome Stories ( on Amazon )
Four Gruesome Stories
-
KAPITEL TJUGOFYRA AVBRUTET FRIERI På onsdagen – som nu kommit - hade Slim och Sofi sedan en vecka tillbaka planerat att göra...
-
KAPITEL TJUGOTRE EN LÅNG NATT Efter det att Herbert och Nils tagit en runda runt Boxeby och kommit in i salongen igen, d...
-
KAPITEL ARTON Klarinettrummet När Pannhäuser lämnat Liselott och de andra i köket för att återvända till Henrik för ...