§ 2.
Glömskan
är reglerad från vårt innersta inre, eller om inte därifrån, så i alla fall från
Censorn. Men vårt innersta inre är
aldrig sådant, att det självt menar, att glömskan av en upplevelse SKALL vara
absolut. Vårt innersta inre har ingen absolut
censur ( delete ) av typen: ”sådant här får inte hända; alltså stryker vi
bort det för alltid ur protokollet”. Nej, vårt innersta inre har – hur det
nu gått till - ett slags ... sanningskrav. Det besitter – egendomligt nog - en
insikt om att allting dels har ett värde
i sig, som inträffat, samt ett medelbart värde i det att alla händelser kan
bidra till att skapa den sannast möjliga
människan, för varje tänkbar möjlig levnadslängd hos det subjekt det
innersta inre nu ”tjänar”. Man kan tänka sig att Censorn har Döden i vitögat, städse. Ty det innersta inre ÄR som
sagt icke individen, men förvisso en viktig del av det vådliga och intrikata
system som individen nu är.
Den
insiktsfulla individen, hen som insett att varje människa har intresse av att
veta allt som inte fullständigt förgör henne, den individ som har frihetslängtan,
som går utöver längtan efter omedelbar njutning – hen har också den möjligheten
eller i alla fall viljan att titta in i glömskans skåp, för att ta fram och
kontrollera glömskans skåps funktion. En lycklig människa av intellektuellt
slag, en så kallat ”genomreflekterad”, en fri en, är ju den, i detta avseende,
som i efterhand kan kontrollera om rätt saker glömts vid rätt tidpunkt med
avseende på den Sanning som senare skapats i individen.
Glömskan
kan man komma runt med diverse tekniker. Vi vet alla, hur man kan finna att det
plötsligt är omöjligt att komma ihåg ett namn på t.ex. en välkänd person. Ett trick
är då att artificiellt sätta sig i en annan situation än den aktuella, en situation som är helt olik, och väl
där kommer man snabbt på namnet. Men vad har man då gjort? Man har då satt ur
spel en funktion, som troligen hade en mening. Med tricket att försätta sig i
en låtsassituation har man då bland annat blivit, kan vi säga, vad man brukar kalla icke-autentisk. Ett bra sätt att somna på kvällen är ju, som
bekant, att söka undslippa allt komihåg, genom att söka komma ihåg det man tänkte
på, innan man kom ihåg det man senast kom ihåg. D.v.s. att obarmhärtigt ställa sig inför ”Glömskans
vägg”. Denna vägg är så oerhört … tråkig, så komplett tom, att man omedelbart faller i sömn. (
Det är visserligen fullständigt styggt och ohederligt mot förnuftet, men i valet mellan en sömntablett
och denna listiga metod, så är metoden ändå mer anständig. Ty sömntabletten är ju det totala sveket mot förnuftet. Jag kan aldrig föreställa mig en Sokrates tagande en sömntablett.)
Glömskan ( en del av Censorns Abwehrmechanismen
) utför synnerligen väl sitt för vår hälsa nödvändiga värv, men detta värv kan till yttermera visso så att säga kontrolleras i
efterhand av ett vårt Sinnes konstitutionsutskott. Detta
konstitutionsutskott, vår Självreflexion,
( detta mysteriösa uttryck, som Kant, ganska omedveten om dess komplexitet
nämnde i ett förord till en av sina berömda klassiker ) ställs nu inför en
serie principiella problem, delvis inbegripande sig självt:
1.
Är Självreflexion
någonsin totalt opartisk? ( Jag har alltid fortfarande en hel del att uträtta
och se om. )
2.
Är Glömskan en och densamma hos alla människor,
eller är glömskan en personlig varierande storhet. ( Och jag har alltid
fortfarande en hel del att se om och uträtta.)
3.
Kan glömskan någonsin redogöras för i sin
helhet? ( Jag har fortfarande alltid en hel del att göra och se om.)
Så ser vi att det syns som om vi skulle undkomma en del av de
principiella svårigheterna om vi var satta att kontrollera glömskan ENBART i
dödsögonblicket. Men då är, så att säga, nyttan begränsad. Förutsatt att vi
inte tror på ett liv efter detta. A la bonne heure:
längtan efter Sanning är nu så stor, så stor ……Större än du nånsin tror.
Eftersom nu Sanningen ofta bygger på Skepticism,
eller låt oss säga:skepsis, så kan vi otvivelaktigt misstänka att något helt opartiskt konstitutionsutskott
aldrig skulle kunna finnas och komma fram till en exakt granskning med exakta
formuleringar. Det vore en övertro på detsamma, och tiden är ändlig även för en
sådan inre instans, liksom för allt i livet. Därför tror vi att
konstitutionsutskottet nöjer sig med att framställa Sanningen i några rappa
skrattretande bilder, för oss att tolka. Skrattretande, emedan skrattet gör oss
friare i tanken, mer receptiva.
Men det intressanta är nu här, bland
annat, att själva Glömskan ofta har begagnat sig av bildfunktionen för att
täcka över, förvränga och dölja.
Så har vi alltså TVÅ nivåer av
bilder, för att uppenbara Sanningen.
Det som döljer och det som
uppenbarar.
Nu förstår envar att dessa nivåer
blott är sidor, och dessutom sidor av ett och samma mynt. En bild inte bara döljer, den
döljer för att uppenbara.
Givetvis är det ett större fenomen
mitt i detta problemkomplex som gör allting skäligen osäkert, vetenskapligt
sett. Vad är det? Jo det är det att vi inte vet vilken agenda den där Censorn
har.
Herr C. – som vi kan kalla censorn – tycks ha ett kolossalt minne, just som vi själva( i grunden har ). Dessutom tycks Herr C. vara klok. Just som vi. Men det konstiga är att Herr C. tycks besitta en klokhet nära nog utan gräns. Det gör ju inte vi.
Herr C. – som vi kan kalla censorn – tycks ha ett kolossalt minne, just som vi själva( i grunden har ). Dessutom tycks Herr C. vara klok. Just som vi. Men det konstiga är att Herr C. tycks besitta en klokhet nära nog utan gräns. Det gör ju inte vi.
Hur kan Herr C. veta att A.) vi inte tål att komma ihåg, att vi vår första
skoldag snubblade och slog ut en tand? ( Till exempel. ) Och dessutom: hur kan Herr C. veta att B.) det är en god metod
att – på grund av den utslagna tanden, och den misslyckade skolstarten - för all framtid låta oss få en känsla av
illamående vid åsynen av en tand, eller en liten förstaklassare.
Eller har inte Herr C. valt metoden. Nej, det har evolutionen.
Eller har inte Herr C. valt metoden. Nej, det har evolutionen.
Vi diskuterar således A..:Vi kan resonera om saken. Säg att Herr
C. noterar, inifrån sin centralt belägna ort, att vi slår ut en tand efter
en snubbling. Herr C. noterar att vi
blir – som litet barn – förtvivlat och skamset. Nu drar Herr C. slutsatsen att så mycket förtvivlan och skam tål inte just
barnet P. ( som i ”person” ). Det tycks som om Herr C. tänker att: vissa barn tål detta, men inte P.. Eller att:
P. mår bättre av att inte veta att det snubblat. Allt kommer att glömmas, och
P. mår bättre som vuxen.
Sen tycks C. - eller evolutionen - tänka: men Okey, om nu P. vill
veta vad som hänt så kan P. får tyda lite gåtor i framtiden. Alltså låter jag
minnet av tanden finnas kvar, och jag suddar inte ut det fullständigt. Jag gör
en koppling till allting som är vitt och vasst och spetsigt. Jag låter P.
uppleva lite obehag av vitt, vasst och spetsigt. Sen får P. ta itu med rebusen, komma på den ursprungliga
händelsen med fallet i skoltrappan och sen som vuxen kunna göra sig
fullständigt fri ifrån detta minne, som när det ses på distans, är hanterbart.
Nu kan det – så invänder ni – tänkas att Herr C. inte alls tänker allt detta, men att systemet är så ordnat, att en förträngning av det obehagliga minnet är nödvändigt, men att det av TEKNISKA SKÄL inte går att radera. Det går bara att maskera. Systemet TILLÅTER INTE ”delete”.
Nu kan det – så invänder ni – tänkas att Herr C. inte alls tänker allt detta, men att systemet är så ordnat, att en förträngning av det obehagliga minnet är nödvändigt, men att det av TEKNISKA SKÄL inte går att radera. Det går bara att maskera. Systemet TILLÅTER INTE ”delete”.
Denna invändning skulle då innebära,
att vi ser Herr C. såsom delvis ett
offer för systemet ( läs evolutionen)! Herr C. är i själva verket en … tragisk figur. ( Med tragik åsyftar vi här det Hegel menade[1]
med begreppet: ett både-och förhållande. Och: trots-både-och. ) Herr C. städar, och han kan inte annat. Han är klok, minnesgod, och tycks ha en klar kompass vad gäller gott och ont.
Låt oss temporärt stanna här i vår
granskning av censorn, och återvända
till Kafka.