lördag 27 april 2024

ur "Höstdrama" av Kaj Bernh. Genell( finns på Adlibris o Bokus )

 






KAPITEL ETT.

Hösten kom, grå och kall. Den oerhörda hösten. Uppsummeringens tid, då mången skrider fram på stadens gator om kvällen i ett mörklila sken. Hösten är en undran och den är samtidigt en störning i denna undran, ty den är själv det mystiska som så bistert avlöser den underfulla sommaren, och den är det som samtidigt är på väg till något annat. Hösten är sitt eget ressentiment, sin mytiska oroslängtan, sin sorg och sitt simultana, vemodiga spel med sig själv, inför den annalkande vintern. Livet är det som går igenom sig självt. Hösten är den plats, där människan på nytt måste uppfinna sig själv.

         En enorm storm hade halvt om halvt raserat stadens centrala byggnader och likaså Säve flygfält. Omkullblåsta träd och bråte låg överallt. Kråkorna hoppade, ruggiga, jämfota omkring och skrek högt. Staden hade förlorat sin lättjefulla semester- och turistcharm och såg efter den stora stormen nu enbart regnig och grå ut. Varannan dag öste det ned, varannan luktade det illa. En stickande röklukt nerifrån Europa infiltrerade de högre luftlagren. Inversionen lade sig som en basker över de centrala delarna av staden, där Edward bodde, i Johanneberg, ovan Götaplatsen. Om man inte hade andnöd redan, så fick man det nu. Det hade hunnit bli november och alla beredde sig att överleva åtminstone fram till Jul. Typiskt nog skulle det väl inte komma snö heller, och gemene man sa till varann, att det naturligtvis skulle förbli blidväder, regna hela vintern och dessutom bli översvämning nere i kanalerna i Centrum för att inte tala om Säveån.

 

       Den tokvarma sommaren var nu ett minne blott. Sommaren är kulmen, men vanligen är denna kulmen som en kostlig gåva, mer sällan är den som en pärs. Aldrig har jag själv upplevt en sådan hetta som denna sommar. Lika eländig som hösten var, lika brutal var sommaren. Det föreföll många som om planeten rent av varit satt i brand, och som om undergången var  nära. I juli hade gatorna i Göteborg närapå lyst tomma. Jag vet, för jag satt på en bänk på Avenyn mest hela tiden och läste Joseph Conrad, Anarkisten, Lord Jim och Almayers dårskap. På engelska. Människorna, denna blomst bakom Storgudens öra, hade flytt till kusten. Gräset i parkerna hade stått gult och glest. Rundlar av brunt indikerade då att: här var det ökentorrt. Solen tycktes stanna till i timmar över just stadens centrum för att metodiskt söka torka livet ur folk därnere på gatorna och i varuhus. Brunnar och läskautomater var ur funktion. Skörden försvann redan innan midsommar, torkade och metamorferades skendött ner i marken igen. Korna fick slaktas i juli och hö och mjölk importeras från Ryssland och Sydamerika.

       Abrovinschgatan är en liten gata i denna stadsdel, som låg uppe på ett berg. Kyrkan, som – i obestämd, fyrkantig stil, inspirerad av Albert Speers samtida nationaltyska byggnadsverk, står uppspetad på den högsta kullen. Den var styrd nu – hade alltid varit, men förhoppningsvis inte för alltid - av högkyrkliga manliga präster vars ledande idé givetvis var, att allt skulle förbli som det varit (vilket ju är en känd definition av begreppet ”evighet”,) men som i kamouflage sträckt ut en hand till barnen, i det att kyrkan var evig vardag erbjöd barnrytmik. Ja, det var så att kyrkans främsta uppgift i församlingen för tillfället förföll just vara denna, att hålla de få barn som fanns här uppe på berget i god trim, fysiskt, för att man senare desto mer effektivt kunna bryta ner dem mentalt med sina dystra pålagor.  Om man passerade kyrkan, vilket jag gör varje dag, the fool on the hill, så kunde man alltid se den stora skylt som förkunnade att det var barnrytmik mellan 08.00 och 12.00. De flesta människor som passerade kyrkan på sina promenader till och från Willys ifrågasatte inte öppet kyrkans initiativ. Endast en äldre man – som hade kunnat vara jag - hade hörts yppa sitt tvivel på att små barn hade något rytmsinne alls, och om de hade det så varför kunde inte dansa hemma i köket? Varför i kyrkan? Kunde inte kyrkans personal möjligen besöka de gamla och sjuka istället?

         Området var – trots högkyrkligheten – fullständigt traditionslöst, och man kunde inte frigöra sig från tanken att man befann sig i någon slags vänthall. Bodde verkligen människorna här, eller var de på väg nån annanstans? Pensionärerna väntade på döden, eller på nästa Greklandsresa, studenterna väntade på att karriären skulle komma igång.  De enda yttre tecknen på att det verkligen levde människor i lägenheterna var att det lyste bakom fönstren, samt att man ofta till jul dekorerat balkongerna med en elektrisk ljusslinga, som man – troligen i förtvivlan över just brist på liv – lät lysa hela resten av året. Dessa ljusslingor formligen skrek ut de boendes frustration över sin eländiga psykosociala situation. ”Varför bor vi här?”, tycktes de skrika ut. Så föddes här ljusslingan som ett Durkheimskt sociologiskt faktum, som i tydlighet kan mäta sig väl med självmordet. Med vilket den johannebergska ljusslingan kanske står i ett slags hemligt förbund med.

       De mest reguljära inslaget i gatubilden, förutom de boende, som skyndade till och från jobbet i en SUV, - parkeringsplatsen var alltid smockfull - var sopbilen, som kom varje vecka, en dag i gryningen och förde ett sällsport oväsen i det den lät sina två främre borstar borsta upp skräp in i en inre plåtreservoar. Så var det postkillen, som – försedd med hörlurar och musik - kom med posten på en blå cykel. Och så var det hemtjänstkvinnorna, som kom knegandes – oftast ensamma och magra - till de gamla och sjuka, som ofta bodde ensamma i denna rytmikens stadsdel. Att människor knappt hälsade på varann kan ha berott på att de olika uppgångarna hade olika ägare, men också att upplåtelseformerna – som det heter – varierade. Vissa av fastigheterna var kommunalägda, andra privatägda, och åter andra var hyresgästföreningsägda. Här fanns således inbyggda klasskillnader, som – såsom skillnader alltid gör - separerade. De som ägde sina lägenheter såg lite ner på dem som hyrde. De som hyrde av privatvärd såg ner på dem som hyrde kommunalt. Så hade man på denna gata – som låg uppe på ett berg och var särdeles utsatt för både vind och sol - inte någon gemensam ”herre”, och så talade alltså inte ”slavarna” med varann, som ”förtrycket” dels var olikt, dels okänt för de olika grupperna. Alltså var det bara inom respektive fastighet, d.v.s. uppgång, man hade någon form av gemenskap, och denna var ofta inte stor, särkskilt inte i de kommunalägda uppgångarna, ty där bodde folk allra oftast i brist på bättre alternativ och i många fall helt tillfälligt. Stadsdelen var en funkisstadsdel, byggd kring 1940. Och denna stadsdel var ful som stryk, enligt Edward. Men många som bodde i husen hade aldrig ägnat det estetiska ens en tanke.

      En förklaring till detta faktum var att världen nu var global. Människornas focus hade – i ett nytt paradigm, som det heter efter Kuhns sociologiklassiker - skiftat. Man hade inte riktigt tid till att tänka på om husen man bodde i möjligen var fula, funktionella eller sjuka. Hela ens uppmärksamhet var riktad, genom internets öga, utåt i världen. Det som förmedlades digitalt föreföll, antagligen genom mystik, eller genom design, eller genom sitt sociologiska faktum, sin effektiva evidens, sin mediala styrka, sitt efedrinpåslag, så mycket mera verkligt. Ögonblicket var nu, och livet levdes streamat. Det som inte streamades hade föga värde. Man rapporterade sakligt och utan ironi i Kulturnyheterna, att det där som kallats ”film”, knappt fanns längre. Man hade närapå slutat att göra film i Hollywood, och de bolag som livnärt sig på att sälja DVD, de såg sig nu om efter en konkursförvaltare. Så rapporterade det på radio. Good riddance, tänkte många. Och att detta slags bildberättande försvann, det gjorde att BOKEN än en gång stack upp sina vakna ögon över horisonten. BOKEN, detta Andens mirakel, Världsandens kronjuvel, skulle aldrig dö, trodde den. De som ägde streamingtjänsterna log, ty just nu var det de som hade kommandot. Vad som händer, vem som vinner racet, det vet ingen. Kanske klimatförändringarna, virusen eller kometerna.

 

        ======================================

 

      I en uppgång med kommunal värd bodde Edward Augustus Tegelkrona, 72 år gammal, en helt obemärkt f.d. tavelrestauratör, konstnär, illustratör och författare till essäer om konst och kultur - på Abrovinschgatan 24½. Sommaren hade – rent existentiellt, som det populärt heter - för Edward varit både hektisk och dramatisk. I huset där han bodde hade nämligen i juni en ung flicka, som bodde i samma uppgång, påträffats strypt.  Strax efter hade man hittat den förvirrade – och enligt många ”onda” - människa, som orsakat hennes död. Även denne död. Edward hade, dels på grund av sin avvikande livsstil, dels för att han faktiskt var skyldig, blivit anklagad för diverse småförseelser med anknytning till fallet, och även fått ett mindre straff för dessa, bestående av dagsböter. Brottet var: undanröjande av bevis samt försvårande av utredning. Han hade lagt sig i, och det hade han faktiskt också gjort för egen vinning och ärelystnad. I djup fåfänga och inbilskhet. Han hade velat lösa fallet själv, men – och just detta var illa – till på köpet synnerligen halvhjärtat! Ty så var det med honom att han sedan barndomen led av en åkomma som ställde till allting i livet för honom. Edward var nämligen ett praktexempel på en stockambivalent människa. Ambivalensen var hans olycka, och den hade nästintill fyllt hans liv med sitt, i dubbel bemärkelse, tveksamma innehåll. Att ha att göra med ambivalens är en heltidssyssla, och det finns ingenting i världen som konsumerar så mycket tid och energi som ambivalens. Och helt i onödan och dessutom. Ingenting är så meningslöst som ambivalens. Och ändå – det måste man säga – är ju tvekan nödvändig. Tvekan är en dygd, medan ambivalens är den största synd och skam. Tvekan är måhända en stund av tvivel, medan ambivalens är det att tvivla i evighet, att aldrig nånsin, livet igenom, kunna bestämma sig till 100%. Och det är just det, som beslut kräver. Ett beslut är alltid 100%-igt.

     De händelser, som utspelade sig i samband med, och efter, det fatala dödsfallen i hans hus, var kanske vad som gjorde att Edward detta år hade svårt att förstå hösten. Ty Edward – i likhet med alla andra ambivalenta personer - ville verkligen i grunden förstå, allting, men nu tycktes honom hösten och pånyttfödelsen svår. Även hans egen fåfänga person tycktes honom alldeles grå och ogenomtränglig för analys. Han hade varit lite förälskad under sommaren, vilket var positivt, men nu hade allt svepts undan, och Edward var upptagen av sina fantasier, sina vanföreställningar och sin riktigt tjocka långtvekan sin långa tjockambivalens. Han hade dessutom – till råga på allt detta – fått lite krämpor. Krämpor kommer ofta när man både är oförberedd och under press ifrån något ovant. Oförbereddhet är att inte ha blodcirkulationen igång överallt. Så hade han fått ont i en ankel. Någon doktor hade han inte fått tag i, och knappt sökt efter heller, då hans erfarenheter av läkarvetenskapen ofta varit dåliga.  Och på grund av denna onda fot, så kunde han inte nu, som var hans vana, fördriva alla onda tankar med långpromenader, men satt mycket hemma, helt belägrad av dessa mindre muntra tankar, surfande på mobilen. Ja han var liksom belägrad av sitt öde. Dag efter dag, vecka efter vecka. Han befann sig i ett stadium som han inte kunde komma loss ifrån. Vanligen reagerade han inte så, ty han tyckte oftast att även tristess, elände och kroppsdelar som gjorde ont var intressant. Edward gillade det patologiska. Gillade elände. Och ju hopplösare en situation var, desto intressantare tycktes den honom. Men inte denna höst alltså. Nu var för ovanlighetens skull ingenting alls längre intressant och tankeväckande för honom. Han, som inte kunde tänka sig något underbarare än att skåda in i olyckans ögon, var nu för en gång skull satt på plats av en obarmhärtig verklighet. Satt på en ofruktbar plats. Så visste han denna gång inte alls vad han skulle göra. Detta var en situation där inga spännande alternativ erbjöds. Nej, överallt stirrade denna gång inte olyckans illgröna, men snarare tristessens starrvita ögon på honom.

      ”Det bästa är givetvis att gå vidare som om ingenting har hänt.”, tänkte Edward. Men detta var givetvis en privat ironi, klädd i patetik. Edward utnyttjade varje händelse till att lära sig mer om vad som var meningen med livet, som det så semantiskt hette. Och han lärde sig mest genom ironi, trodde han. Alla i hans omgivning mådde illa av ironin, så han reducerade dess yttre kännetecken, och höll den mer och mer inom sig.

 

                         =========================

 

      Så mycket roligare då, att det en dag, när Edward var nere i den i antikvitt målade tvättstugan för att tvätta långkalsonger, ringde i hans telefon, och det visade sig att det var hans snillrika vän från fordom, den två år yngre Melbourne, som ringde och som med sin karaktäristisk raspiga röst förklarade att han ville att de skulle ses. Melbourne, som, vad Edward visste, ända sedan barndomen bott ganska flott i Linnéstaden - han hade haft en rik moster hos vilken han vuxit upp -, befann sig just nu i centrum, på Avenyn intill Paley´s. Edward bad honom komma upp genast, eller om ett par timmar, och satte så igång med att städa upp efter all sitt slarv och sin lättja hemmavid, och betraktade nu ivrigt, denna tisdagseftermiddag i november, sin väggklocka av jättelik industrihallstyp, som sade honom om att det nu skulle dröja bara en kvart innan han fick träffa Melbourne, efter hela trettioåtta års paus. Att de inte hade setts var konstigt. Men förstås: de hade varit ovänner på grund av något. Något som Edward hade glömt vad det var. Förmodligen hade det att göra på något sätt med Melbournes snille.

       Edward hade nämligen en egenskap som inte alla män har. Han kunde ha en vän. Edward var nämligen både generös och prestigelös, och han kunde låta sig själv vila i den stämning och känsla som skapades av en annan person. På det sättet var Edward alltså inte rädd. Och detta var en gåva. Och han var mycket tacksam för den. Åtskilliga är ju de män, som inte har några vänner, därför att de inte kan ha några. Just för att de saknar de egenskaper som jag just nämnt.

       Städningen hade varit mödosam. Mycket för att den skulle gå fort. Man blir kollossalt svettig av att städa ett rum i brådska. Det är så mycket som skall plockas undan. Bokhyllorna i Edwards lilla lägenhet var ju sedan gammalt smockfulla med litteratur om måleri. Trots att han aldrig läste dessa böcker och tidskrifter numera, så letade de sig ofta ut ur bokhyllorna och lade sig i travar här och där. Nu blev det ett schå med att åter få in dem i någon ledig hylla. Sen var det ju tvätten också. Kalsongtvätten. Och så mötte Edward i farstun sin nya farstugranne, en exotisk flicka med ögonlock som rapidsnabbt darrade, som just flyttat in i lägenheten till höger om Edwards efter fru Frusing, som bytt lägenhet. Efter mordeländena. Flickan hade, omgiven av flyttlådor och möbler i trappan presenterat sig:

      ”Blessing Palam.”

       Hon såg ut som en dansare, mörk i hyn som en indiska, med ett stort burrigt svart hår som stod i alla riktningar, stora stålbågade glasögon, bakom vilka ett par pigga blå ögon stod vidöppna. Kroppen var så ung och vältränad att man närmast kom att tänka på någon slags hårdgummi när man såg dess rundningar som var förpackade i svarta, glänsande trikåer. Flickan var relativt lång, kanske 175 cm och om man aldrig sett henne förr så kunde man tro att hon kom direkt från musikalen Fame eller något sådant, tänkte Edward – avundsjukt - medan han hastigt gnodde av sin namnskylt på sin ytterdörr för att kunna visa Melbourne, som ju var van vid lyx, att han inte deklinerat. Namnskylten som var av mässing, sken helt unik i trapphuset, och den förkunnade stolt och fåfängt:

 

                       EDWARD TEGELKRONA

 

       Edward hade två namnskyltar på sin ytterdörr. Dels den vanliga, som satt i brevinkastet i en metallram, vita plastbokstäver uppnålade på en yra av svart sammet ”TEGELKRONA”, och så mässingsskylten. Den senare var limmad direkt på teakdörren. Han visste att det var barnsligt, men han njöt av det, och i och med att han uppnått en viss ålder - sjuttioett - så brydde han sig inte längre om vad folk tyckte. Han hade också erfarit ganska så konkret att folk inte längre brydde sig om att tycka något om honom.

    ”Jag heter Edward.” sa Edward.

     Flickan hade lett vänligt och försvunnit intill sig med en boklåda av blå, korrugerad papp.

     Edward var – till sin sorg – lagd till att vara inbillningssjuk, glömsk och lat och han ägde – trots försök till skärpning - inte varje dag förmågan att resonera logiskt. Hans diskursiva förstånd var begränsat. Detta senare var ju ett gravt handikapp. Med åren hade han lärt sig värdesätta de stunder när det diskursiva förståndet fungerade. Hans största talang, om man kan säga att han hade några sådana – så uppenbart energisnålt tilltagen som han var – var den att kunna se det intressanta i allt. Så var Edwards spekulativa fantasi – trots de tidvisa bristerna i logiken - förmodligen utan sin like i hela södra stadsdelen. Ett negativt drag hos honom var en slags obehärskad estetisk smak, som fick honom att i en radikal omedelbarhet fatta beslut i just frågor om det Sköna och Vackra. Så hade han nyss när han var nere vid sopstationen kastat bort en bok av Tomas Bernhard, vilket ju inte är konstigt, men ÄVEN en bok av Orhan Pamuk, och det bara för att Pamuk - enligt Edward - tycktes vara fixerad vid förhållandet till sin far, på ett mycket överdrivet och enfaldigt sätt.

     En ytterligare egendomlighet med Edward kan nämnas här. Det tycktes nämligen oftast Edward som om han hade en annan version av sig själv, en något bättre version Edward, som betraktade hans handlingar. Denne, den ”bättre, eller egentlige, Edward” var alltid kritisk, för att inte säga negativ, samt skapade en hel hord med skuldkänslor varje dag. Edwards högsta önskan var att denne, den bättre Edward, skulle ge sig av och lämna honom i fred. Alternativt ta över helt.

      Flickan, Blessing alltså, stod nu åter framför honom i farstun när han putsat färdigt sin skylt.

    ”Har du bott här länge?” frågade hon och rättade till sina stora glasögon, som åkt på sned. Hon verkade trots allt intresserad av svaret.

    ”Ja, tio år ungefär.” svarade Edward, lögnaktigt. Han hade i själva verket bott på samma ställe i tjugofem år, eller trettio, men han skämdes över det.

      Solen lyste plötsligt in igenom de dammiga rutorna in i trapphuset från öster, ty det var ju ännu tidigt på dan. Det glänste lite i trappräcket. Edwards vita hår yrde glest kring hans huvud.

      I lägenheten till på andra sidan hade det också där kommit en ny granne, en man, som hette Walton. Castor Walton. Av honom hade Edward hittills inte sett mer än en föga inspirerande skymt. På ett sätt var det givetvis en välsignelse att det i somras skett mord i trappuppgången, ty Edward hade ju på detta sätt fått en hel hop nya okända människor att söka placera in i sin världsbild istället för de gamla välkänt tråkiga. Som dessutom sett ner på honom. På Waltons plats, i denna världsbild, fanns ännu inte mer än ett frågetecken.

       Blessing sade nu med en naturlighet som var fullständigt bländande, i det hon böjde sig svagt framåt:

     ”Så du skall få besök?”

      ”Ja, det är min skolkamrat från gymnasiet. Melbourne. Han kommer vilken minut som helst.”

      ”Hoppas det blir trevligt! Har du något att bjuda på då?” Hon stretchade nu sitt ena ben mot trappräcket som ledde ner till våningen under.

      ”Kaffe. Nordströms.”

      ”Bra. Trivsam dag!” sa Blessing och vinkade med handen, hostade sexigt, slutade gymnastisera och lät sig sedan lämna trappan och ordnade nu till en blomvas som stod i liten nisch utanför sin dörr och lät sig sen försvinna in i sin egen lägenhet, som var betydligt större än Edwards, men där, vad Edward hade skymtat i dörrspringan, inte fanns mer möbler än en i vitt sidenskrudad säng ensam speglande sig i en nylagd, oklanderlig parkett.

      Edward märkte då inte av det lilla leende och den egendomliga snegling varmed honom liksom för sig själv försäkrade att hon lyckats dupera Edward. Blessing var nämligen en slags sociopat.

      Så ljuvliga tider när man var ung och inte hade några ägodelar, tänkte Edward. Då blandade sig med detsamma Edward² (den ärligare, bättre och inre Edward) in i resonemanget och sa uppfordrande:” Så ljuvligt var det inte. Du hade ju ångest för framtiden hela tiden!” ( Jo, jo, svarade den andre Edward. )

     Och framtiden, det var den som var här nu, 2018, i all sin prakt, tänkte Edward då, ologiskt, och slutade putsa på sin namnskylt, som nu sken nästan tarvligt klart, varför Edward spottade på fingret, böjde sig och hämtade lite smuts från farstugolvet och strök lite på skylten för att dämpa glansen.

       ”Så där ja!” sa Edward halvhögt när namnet på skylten nu lyste lite mindre iögonenfallande och gick in till sig i samma ögonblick som ringklockan inne i hallen meddelade att någon tryckte på portklockan.

      Edward tryckte på ”Open”-knappen invid porttelefonen. Ett surrande ljud hördes och sen förkunnade ett litet oväsen nere i trapphuset att Melbourne nu var inne i själva fastigheten. Elvis was in the building.

     Edward stod i hallen och stirrade. Han hade drabbats av en känsla av främlingskap. Det hände ibland nu för tiden. Han stirrade på sig själv i hallspegeln och tyckte att han själv, eller spegelbilden, liknade en vålnad, eller kanske hellre ett gammalt fyllo. Flammande rödnäst med en påtagligt sned vit mustasch.

I detta ögonblick, av tvivel, ringde det på dörren, och hördes även en knackning. Tre eller fyra snabba rapp. Så snabbt skulle inte Edward kunna knacka om han så övade i tretton år, tänkte han. Det var nämligen så att Edward inte i nervsynapserna hade energi nog att alls kunna knacka snabbt. Han var otroligt långsam i allt. Så hade han själv en knackningssignatur som lät som Beethovens ödessymfoni. Men knackningen på dörren var alltså snabbt och nästan hetsig. Drrrr. Som en trumvirvel. ( Så skall det låta, sa den bättre Edward. ”Så låter Melbourne”, tänkte både Edward och Edward2 stolta och överens. Det var inte ofta dessa två var överens.)

     Edward öppnade dörren med ett stort, generöst, tandlöst leende.

     Det var inte Melbourne. Det var Walton.

     Grannen Castor Walton var en kortväxt man kring 50, med runt, smalt huvud på vilket det nästan inte växte något hår. Denne sa, enkelt:

     ”Det sitter en man nere i trapphuset, som vill att du hämtar honom. Han verkar vara sjuk. Han kan knappt prata.”

      Efter en stund var både Edward och Walton nere i vestibulen, där ytterligare en granne uppenbarat sig. Det var Wolverine Fredén, - en halvdöv, otroligt mager, gulnad, f.d. hippie, i fyrtioårsåldern som bodde i den stora fyran på nedre botten, och som nu bjöd den stackarts Melbourne på ett halvt glas vatten. Ty om Melbourne var det verkligen synd! Det var knappt att Edward kände igen honom. Ja, han kände faktiskt inte igen honom.

     Melbourne satt, eller halvlåg i trappan, och han var inte mer än ett skinnklätt skelett, en skugga av den forne ståtlige, charmerande toppstudenten, som Edward känt. Kläderna var paltor och han luktade både sprit och mögel.

     Melbourne var c:a 180 cm lång, magert byggd och med ett blekt, finskuret ansikte. Hela gestalten var – som man sa förr - av skandinavisk typ, men ögonen var mörka, och näsan mycket lång. Dess spets nuddade ibland hakan. Han var orakad och det glesa mellanblonda håret, som hade inslag av grått hängde i stripor. Vi sidan om honom stod två stora plastkassar med papper, böcker och kläder i. Den olyckligsalige Melbourne såg upp på Edward:

     ”Ursäkta!” mumlade han och i ögonen syntes skam. ”Det fixar sig…” sluddrade han emellertid snart och gav nu glaset, som fortfarande var halvfullt, tillbaka till den i långt rött, krulligt hår och blå klänning klädda Wolverine Fredén. Melbourne och fröken Fredén var ungefär lika magra. Så folk kan ställa till det för sig, med droger, tänkte Edward.

     I detsamma kom den strålande Blessing ut ur den skraltiga hissen. Hon kom med en tom blå boklåda, på väg troligen till sin bil. I ett huj hade hon ställt lådan i banvagnshörnet och så var hon framme vid Melbourne, tog pulsen och kände lite här och där på honom, såg på hans ögon, varav ett var lätt igenmurat, och frågade så:

     ”Har du ont nånstans?”

     ”Är du lä….läkare?” frågade Melbourne, och nu märktes det, att han var gediget berusad. Han var svullen i underläppen, något som deformerade hans tal. Wolverine tog fram en näsduk och torkade fyllot i nacken.

fredag 26 april 2024

HEGEL´s “Unhappy consciousness”

 

HEGEL´s “Unhappy consciousness”

 

In short.

 

Mind is absolute substance, and the concept of Mind is found by the self in self-consciousness. Self-consciousness may be in-itself, for-itself, or for-another. The self-consciousness which is in-itself is an object for itself, or for another. The self-consciousness which is for-itself is independent. The self-consciousness which is for-another is dependent.

Hegel likens the relation between independent and dependent self-consciousness to the relation between Lordship and Bondage, or between Master and Slave. The Master is independent of being determined by an "other." The Slave is dependent on being determined by an "other." The consciousness of the "other" is unessential to independent self-consciousness, but the consciousness of the "other" is a determining factor for dependent self-consciousness.

Self-consciousness has otherness within itself, in that the self is conscious of what is other than itself. But this "other" is unessential to self-consciousness. Self-consciousness is contradictory when it is conscious of both sameness and otherness. This divided mode of consciousness is called by Hegel the "unhappy consciousness." When unity is not present between independent and dependent self-consciousness, the self is in conflict with itself. This "unhappy consciousness" is conscious of itself as being divided and as not being able to reconcile itself with the "other." On the other hand, the undivided consciousness is a dual self-consciousness which brings unity to the self and the "other."

 

J. Lacan

 

Lacan, J. Lacan skrev en uppsats om paranoid psykos 1932.( Sände den till Freud, - fick ett avmätt tack.)

Den Andre-filosof. Den Andre är symboliserad med bokstaven A.

Det vanliga objektet i den omgivande världen kallade L. för a. ( litet a ).

Subjektet är – i Nietzscheansk tradition omöjligt ”en komplett röra av inbillade identifikationer”,” en styrd paranoia”, betecknas med ett S med ett streck över ( jfr. Derrida.)

för att beskriva det genomkorsade S-et använder L. skillnaden mellan det imaginära och det symboliska ( den tredje dimensionen hos L. är det reella, som är det omöjliga, som Tinget i Sig”), skillnaden mellan subjektet och egot (Je), - det symboliska har en försäkrande, lugnande effekt, och är i form av den symboliska ordningen lika med  både non-sens och det omedvetna.

L. försöker åstadkomma en förståelse av den symboliska relationen mellan S och världen genom att låta oss lära känna de symboliska relationerna mellan S och den stora A ( urfadern), eftersom en sådan förståelse gör världen lite bättre än om man söker relationen mellan S och litet a, en relation som annars är imaginär, fattig och saknar dialektik.

”Stilen är mannen” säger L., ”d.v.s. stilen hos den man vi talar till.”

 

Den Andre, A, har massor av innebörder i L.s skiftande och impulsiva produktion.

1.)    Språket som A.

2.)    A. som den universella diskursen.

3.)    3,) A = Sanningen

4.)    4.) A=god tro ( jfr. Sartre.)

5.)    5.) A =talet.(pratet.)

6.)    6.) A. som platsen där koden formuleras, där A. triggar sig själv, och därför är A det omedvetnas diskurs, A. som alltid oroar mig

7.)    7.) A= den fundamentale Andre som mitt tal verkligen är adresserat till, långt bakom den synliga adressaten.8.) A som begärets A, det omedvetna som begär, ogenomträngligt för S. som dess slav.

A kan kanske helt enkelt kallas för Det omedvetna. ( Der andere Schauplatz.”)

Att använda sig av A. förutsätter att medvetandet är villigt. Den alltid imaginära relationen mellan S och litet a är bara störande. (Verkligheten är omöjlig.”) Den enda viktiga relationen är den mellan S och A. Analytikern försätter sig som ett ego (Je) i A.s position för analysanden. För att tolka denne.

Att det är svårt att förstå A, uttrycks med överstruket A. Liksom överstruket S.

Mot slutet av sitt teoretiska bygga ersätter L. så småningom delar av A med a för att kunna möta en hel person i analysen, en Integer, och utropar:” Släpp aldrig din lust, ditt begär.”( Se till att aldrig förlora ditt begär!)

 

--- Som gammal blev L. mystiker och förlorade sig i matémen, och figurernas värld och kan sägas drunkna i eklektiken. Var som helhet maktmänniska och en god aforistiker. Språket är alltid i centrum, som en förutsättning för det omedvetna. Detta understryker L. ständigt.

onsdag 24 april 2024

 INVITATION TILL
EN GÅRD PÅ LANDET


Mitt senaste storverk, som kanske kommer ut snart i bokform.....



© 2024 Kaj Bernhard Genell

Denna roman är en roman i en serie romaner jag skrivit de senaste åren.
Dessa innehåller ett skissartat berättande, med ironisk ton, och mycket luckor.
Romanen nu, Invitation till en gård på landet, är en berättelse om en något osannolik godsägare i Halland, som får ett brev där det talas om ett brev som nämner en guldskatt. Han vet inte vad han skall ta sig till med brevet, men bjuder då in till sin gård sin gamle vän, Edward, för att få någon att bolla problemet med.
En mängd personer därnere i Halland får reda på vad som pågår, och sedan serveras läsaren en hel karta med olika personager, som definitivt är intresserade av historien, men som också eventuellt kan var avsändare av brevet, som nämligen är kryptisk, och ursprungsbrevetbrevet som helhet har mystiskt ursprung, och är daterat under WWII.
Edward, mannen utifrån ( från Göteborg ) blir hänförd av livet på landet.








    INVITATION TILL en GÅRD PÅ LANDET


Kapitel ett. …………..Edward vaknar till en ovanlig dag
Kapitel två. ……….…Edward genomlider en funderingens natt
Kapitel tre……………Landskapet i Fjerrered
Kapitel fyra…….…… Cantrell Ruthbjörn
Kapitel fem….…....... Slim Thibastvall
Kapitel sex….….….... C. ställer till det
Kapitel sju …….…..... Feydor Conrad Weissman-Schah
Kapitel åtta…..…..…. Ruthbjörn och Stravinsky
Kapitel nio….….….... Slim och Troels – nazistjägarna
Kapitel tio……..….….”Jag har luntat i ditt hjärta”
Kapitel elva …..…..….Boxeby gård
Kapitel tolv…….….....Pauline och Herbert Boxe
Kapitel tretton…...… Inez Blomberg
Kapitel fjorton….….. Torsten Totte ”Tutor” Larsson
Kapitel femton…...... Slim och Zarabeth.
Kapitel sexton…..……Den sällsamma ungdomsboken
Kapitel sjutton…..…..Edward anländer till Boxeby
Kapitel arton….…......Edward i köksträdgården
Kapitel nitton….….... En ödediger taxifärd.
Kapitel tjugo……….... Saker blir annorlunda
Kapitel tjugoett…...... Paleverstej!
Kapitel tjugotvå….… .Mötet i salongen
Kapitel tjugotre….….. Librium
Kapitel tjugofyra.…...Gissningar
Kapitel tjugofem…....Slim, Troels och Sofi
Kapitel tjugosex….…..En lång natt
Kapitel tjugosju….…..Ett avbrutet frieri
Kapitel tjugoåtta…..…Biljettköpet
Kapitel tjugonio…. ....Bort med skrotbilen!
Kapitel trettio……….Agerbyholms gård
Kapitel trettioett…….Boeing 777
Kapitel trettiotvå……..Om retoriken
Kapitel trettiotre……..Sofi lämnar Kreuzerorden
Kapitel trettiofyra……Polisen
Kapitel trettiofem…….Resonemang á deux
Kapitel trettiosex………Nattens vägar
Kapitel trettiosju……….Bergsfilosofen
Kapitel trettioåtta………Pastor Ambrose
Kapitel trettionio………En Fjerreredsbo i metropolen
Kapitel fyrtio……….…Myten
Kapitel fyrtioett………..Ruthbjörn, döden och mångudinnan
Kapitel fyrtiotvå…….. En dam kommer på besök
Kapitel fyrtiotre……… Zarabeths begravning
Kapitel fyrtiofyra….… Herbert städar
Kapitel fyrtiofem….… En borgerlig förening
Kapitel fyrtiosex……… Herbert, Edward och Tutor tar upp båten

91700 ord.

----------------------------------













E  T  T


EDWARD VAKNAR TILL EN OVANLIG DAG


Det hade börjat blåsa storm en vecka tidigare, men eftersom det var höst, så var det ingen som blev speciellt förvånad över det. Fast det var bara september, vilket gjorde att man lite till mans bekymrade sig. Blåsten var hård, den var ovanligt jämn också, och kom rakt västerifrån, från Brittiska öarna. Vindstyrkan höll sig hela tiden kring 25 meter per sekund. Denna jämnhet var nästan gåtfull, eller den var det, och adderade till företeelsen en air av mystik.
De publika meteorologerna, flickorna och pojkarna som serverade prognoser i tv-kanalerna, dessa människor som vanligtvis håller en lätt ironisk distans till sitt publikum….verkade nu allihop förvirrade, och till och med klentrogna, eftersom en sådan vindsituation inte alls stämde med vad de hade lärt sig om sådana förhållanden på de meteoroligiska instituten. Så delade de – omedvetet och i hemlighet – upp sig i två inriktningar: vissa meteorologer på TV låtasade som ingenting, medan andra i dunkla ordalag antydde att man i vädersituationen hade att göra med krafter som var okända, och som i sin tur förebådade något mycket värre än en stadig västvind på 25 meter i sekunden över Sveriges västkust.
Meteorologer omger sig gärna med en naturlig air av viktighet. En sådan viktighet beror givetvis av det kunskapsområde man företräder, och meteorologers apparition är i inbilskhet endast överträffad av stavningsexperter och tandhygienister.
Men inget slår egentligen det tonfall som just meteorologer har, när de i kvällssändningen proklamerar att det kommer att bli en orkan nästföljande dag, eller att sommarens torka kommer att fortsätta ännu en vecka. Just att de påstår sig veta detta framställs på ett sätt som ans tyder att de själva är i ett ödesmättat förbund med vädrets makter, och att de som officianter vid stora stormar och väldiga skyfall har något med själva styrkan i väderhändelsen att göra, som om de själva besatt vidunderliga krafter.
Sällan hör man dock meteorologer – som ju ändå uttalar sig väldigt vitt och brett om allting – utveckla tankar om den lagbundna psykiska påverkan olika väder har på den mänskliga organismen.
Själv är jag en sådan där väderpsykolog. Det medger jag gärna. Och jag skall berätta lite varför, hur och lite ikring:
Tidigt hade jag en teori om att det var just vädret – jämte magens tillstånd, efter det man förtärt något ”olämpligt” – som kommit människan föreställa sig att hon hade en ”själ”. Denna teori har jag senare utsatt för olika modifikationer och påbyggnadsprojekt.
Historiskt misstänker jag att det gått till så att man som människa häpnat över de sinnestillstånd man hamnat i när man ätit något egendomligt, alternativt hur man känner sig när åskväder närmar sig. Man har då tyckt att det har varit egendomligt att man plötsligt känt sig som en annan människa, bara för att hästköttet var gammalt, eller för att det skall just n börja regna. Som kontrast har man till dessa händelser ställt sådant som att möta en osedvanligt vacker människa av det motsatte könet, eller att oväntat få en påse pengar, eller ett hot i ett brev på posten. Att dessa senare händelser påverkat sinnestillståndet har varit förklarligt, och man har inte grubblat över det.
Men att man – sken bart utan orsak, eller på grund av en så långsökt orsak, har blivit som förbytt, det har kommit människan att undra över den egna själens identitet och skapnad.
Det är ju bland annat DETTA som meteorologerna har fått sin status ifrån, - att vädret har han ”mystisk” inverkan på människor.
Inte minst då just blåst.
Ty det har visat sig – enligt min mening – att blåsten påverkar oss mycket mer, och på ett mycket egendomligare sätt än vi i förstone vill erkänna.
Det påverkar vår tankeskärpa, om det blåser kraftigt.
Det har – vid vetenskapliga försök – troligen visat sig att det är svårt att med lätthet addera tvåsiffriga tal under det att man är utsatt för blåst.
Man blir både orolig, och i längden även deprimerad, av blåst.
Civilisationer som byggs i blåsiga trakter på jorden kommer gärna att domineras av ödestro, medan man i mer skyddade atmosfäriska landskap snarare får en religion där man känner sig trygg under en väldig gudsfader, som leder sitt folk genom en ändlös välgång.
Blåst gör allting osäkert, och i blåsiga trakters gudsläror kommer man därför ständigt att se hur gudarna byter gemåler, och hur de rövar döttrar och söner och slavar från varandra i ett hastigt tempo, och utan att kunna redogöra – i sånger, sagor och myter – för de egentliga bevekelsegrunderna. Man vet aldrig hur empyréerna ser ut i blåsiga trakter.
De högsta gudarna har flera olika namn, som de använder i olika sammanhang, som de tycker bäst, och ingen kan med säkerhet säga vilken gud som är mäktigast.
Så har de blåsiga trakterna det svårt, och tanklösheten och de många krigen i de blåsiga trakterna har skapat endast flyktiga kulturer med skulpturer och bilder föreställande helt enkla, klumpiga människor, och hästar som ofta till exempel bara har tre ben.
Det är sådant som subliminalt tränger sig på hos alla människor när det blåser ute. Man är – i djupa omedvetna skikt – rädd att bli som de efterblivna, dumma och vidskepliga folk, som finns i de blåsiga distriken.
Så väntar man – när det blåser – ivrigt på att det skall mojna, så att man kan börja tänka redigt igen, och utan svårighet återgå till att snabbt lägga ihop tvåsiffriga tal och dyrka sina faderslika gudar, vilkas söner och döttrar aldrig blir bortrövade eller ifrågasatta.

----------------------------------

    När den pensionerade gymnasielektorn och docenten Edward P:son Tegelkrona - en legendar i akademiska kretsar bland de moderna Kierkegaardforskarna - vaknade denna otroligt blåsiga morgon i sensommaren eller den tidiga hösten, hade han ryggat inför den, för honom visserligen inte alls ovanliga, framför hans ögon svävande hypnagoga synen av en ung, dansande flicka.
Sådana där syner, vilka är ett slags av organismen helt rationellt framställda föreställningar, som kan drabba mentalt förhållandevis rikt utrustade personer, befinnande sig under hög psykisk press, talas det sällan om. Och om det ändå görs, så sker det urskuldande och räddhågset. Ja, oerhört sällan talar man om sådana upplevelser, som vi gör här, upplevelser som kan utspela sig i bräckningen mellan upplevd natt och dag, som något i grunden positivt. Ofta är det, i istället, skenet av någon påstådd psykiatrisk expertis, som man - som hos gamle Boismont - snarare, och mycket vanligare, får höra om allt sådant i termer av sinnessjukdom, som sviter av långvarigt missbruk, sexuella utsvävande liv eller som tecken på en mycket nära förestående död.
Att tala om dessa, av organismen så fantasifullt, finurligt och färggrant inplacerade avbrott i vardagen, - att tala om dem över huvudtaget, är riskfyllt, inte minst för skribenter, ty man kan då helt enkelt misstänkas för att vara helgalen, och till följd av detta utsätter man sig för den för författare fatala risken att inte vare sig bli publicerad eller läst, samt att allmänt få dåligt rykte. Ty man förknippas – i egenskap då av en som ser syner - lätt med det just nämnda vansinnet. Och vansinne har dåligt rykte.
Vansinnigt dåligt rykte.
Min egen uppfattning - som i viss mån väl får anses gälla här… - är dock att hypnagoga syner och hallucinationer är en berikande aspekt i det mänskliga livet, förutsatt att den är så begränsat förekommande som i Edward´ fall, så att den enbart uppträder morgon och kväll, om ens då. Och dessutom sällan mitt i veckan. Man kan – i Edward´ fall – säga, att det var i undantagsfall som han observerade sina egna hypnagoga vakendrömsyner med något annat än nyfikenhet, präglad av ett visst irrationellt mått av stolthet och känsla av originalitet och rikedom.
Hans stolthet var givetvis inte bara irrationell men även barnslig och liknade den som den aspirerande kriminella gossen i förorten känner, när denne för första gången får känna den kalla metallen i en liten, grå, kompakt revolver från Belgrad, under påseendet av denna i en källare ägd av traktens beskyddarbröder, de båda Saroyans, vars tunga blickar under tiden gör den nödvändiga, konstaterande bedömningen av det mördarfrö, med endast svagt behårad överläpp, som de just skall börja uppfostra till ett mycket mer osäkert och kortare liv än vad ynglingen nyss hade att se fram emot.
Ty att iakttaga sina egna drömmar och inre visionära syner har genom historien bara lett till att man blir författare av ockulta skrifter, Rosenkorslittertur, avantgardepoesi, samt - i Kafkas fall - helt absurda historier, som bara förvirrar folk.
Synen med den dansande flickan var snart glömd denna gång, ty Edward fick syn på mobiltelefonen, som låg på det lilla bordet invid sängen, och att denna hade blinkat till, och skakat på sig, på ett sätt, som den brukade göra, när ett sms anlände. Telefonen inte bara vibrerade, - den svängde på sig lite också.

Att jag alls slösar tid på att berätta detta, är för att understryka hur händelsefattigt l Edward´ liv under denna tid var, innan det sedan – ur vanligt folks synvinkel - riktigt brände till.

Telefonen vibrerade alltså på nattduksbordet. Det visade sig emellertid snart att det denna gång bara var från vårdcentralen, ett ställe som Edward betraktade med en till stupor gränsande vanmakt, då man i stort sett aldrig kunde komma i kontakt med den. Inte bara att de inte svarade telefon, eller aldrig ringde upp en, när man beställt att bli uppringd. Även webfunktionen låg nere. Tider kunde inte beställas detta året. Inte heller nästa eller året därpå. Hur det såg ut ännu längre fram visste inte Edward, men han fruktade att det helt enkelt ALDRIG fanns någon tid på vårdcentralen. Denna tillhörde ju ändå en av de större kedjorna.
Fumligt ritade Edward därför den praktiska koden som han installerat för att skydda sig mot bedragare, och som öppnade upp telefonen:
                                    1212
Han tog upp meddelandet och läste:
      ”Hej Edward!
       Vi vill bara meddela att du har fått en ny kontaktman på vår mottagning. Istället för din tidigare skall du nu fråga efter Jenna. Vi önskar dig en god dag!
                               Hassan.”

Under detta meddelande stod:

       ”Detta meddelande kan du inte svara på.”

Edward stängde resignerat igen telefonen.
Detta var det första sms-meddelande han hade fått under det senaste halvåret, utom spam och meddelande från elbolaget försäkringsbolaget och banken. Han visste att han hade valt att det skulle vara så. Men ändå. Det sved lite. Att han hade en kontaktman på vårdcentralen hade han överhuvudtaget aldrig vetat om.
”Det är väl på det viset man en dag kommer att få veta att Gud ändå finns.”, tänkte han och suckade.
    ”Sucken finns inprogrammerad i organismen av en anledning.”, hade en klok doktor Guigeltroy för länge, länge sedan sagt till Edward. ”Man kan utnyttja sucken till ens fördel, och därmed lura läkemedelsbolagen.”
Edward hade skrattat, och hade även njutit lite när den slätrakade, piggögde, ungdomlige mannen, vid pass 40 år gammal, som hade rötter i Marseille, förklarat att denne – allt sedan medicinartiden - känt sig som lite av en under-cover-agent i förnuftets tjänst.
Edward undrade, efter det han suckat, för sig själv om doktor Guigeltroy fortfarande var läkare, var han fanns och om han, Edward, skulle försöka få tag på Guigeltroy. Man glömmer aldrig en god eskulap.
Sedan ansåg han att det vore djävligt efterhängset. Guigeltroy hade då – för en tio år sen – klappat Edward på axeln och leende sagt: ”Du verkar inte behöva nån läkare!!”
            Huru listigt var nu inte detta!

Hela världen består av retorik, tänkte Edward. Och detta var en hos honom ofta återkommande tanke. Det var sådant han tänkte hela dagarna. Han var ju ett slags filosof.
Edward tog ett ännu djupare andetag – som lyfte revbensbågen - och beredde sig att gå ut i köket och sätta på kaffet.
Högt sa han:
”Allting är ett helvete.”
Att prata högt är också nyttigt.
Det hade han kommit på - insett - helt själv.
Han tänkte på hur han i gymnasiet hängt ihop med en flicka vars högsta mål här i livet var att skrapa ihop en så stor förmögenhet, att hon kunde anställa en livläkare, en herre som följde henne i alla livets skiften och höll koll på hennes hälsa.
Det blev emellertid – ironiskt nog, skulle en del känslolösa människor säga - så med denna flicka att hon inte blev ens 35 år gammal, men söp ihjäl sig, efter att aldrig ha funnit ens bråkdelen av sig själv.
  -----------------------

Edward P. Tegelkrona bodde centralt i Göteborg, - landets andra stad, och Edward´ födelsestad - i en hyreslägenhet på Arkivgatan. Denna lägenhet var en tvåa på andra våningen, i ett hus ägt av ett kommunalt bostadsbolag. Det var högt i tak, och det var ju bra och ett enkelt och på alla sätt lättfattligt förhållande. I övrigt var lägenheten ett under av krånglighet. Så mycket vinklar och vrår som arkitekten hade lyckats stoppa in i konstruktionen av en tvårumslägenhet i ett vanligt hyreshus som in i den lägenheten Edward hyrde, det får man leta efter.
Redan när man kom in i hallen till den udda konstruerade våningen så började det. Man kunde i denna hall inte alls skönja vart man var på väg, men trodde att man var på väg ut igen, då de två dörrarna i hallen såg ut som lägenhetsdörrar och inte rumsdörrar. Om man till äventyrs vågade sig på att öppna någon av dom, så kom man alltså antingen ( den vänstra ) till det lilla köket, där ett väldigt vitt kylskåp med frys stod och sjöng i olika tonarter, eller den högra, då man med ens mötte ännu en dörr, en mindre, som sedan ledde till ännu en liten hall, där man insmugit två dörrar, varav en ledde till en klädkammare, vilken låg invid hisstrumman, och en annan dörr, som ledde till Edward´ sovrum, där sängen inte riktigt fick plats, på grund av en utskjutning i väggen, som fanns där för att ge plats åt en osynlig och mystisk ventilationstrumma, som ledde från golv till tak.
Lägenheten var ganska mörk, trots de överdådigt höga fönstren, som utanför sig hade halvmeterbreda gesimser. Tapeterna var mörkt gula eller ljusbruna, med en blå bård nära det stuckerade, delvis krackelerade, taket.
Rummen var absurt möblerade, vilket förstås accentuerade den rebusartade planlösningens dadaistiska prägel. I både sovrummet och vardagsrummet var längs väggarna, där sådana fanns – höll jag på att säga – placerade två meter höga bokhyllor, proppfulla med böcker, placerade i dubbla rader, bakom varandra. I sovrummet fanns en säng, i vardagsrummet ett skrivbord, en fåtölj och en platt-TV. På den enda lediga väggen fanns ett foto på fadern, modern och den unge Edward. Fotot var även det absurt, eftersom den fyraårige Edward där lekte med klotsar, och fadern höll tre sådana i händerna, medan han strängt blickade mot fotografen. Modern log inåtvänt och spanade över pojkens huvud mot något okänt underbart.

Klockan var nästan sju denna söndagsmorgon.
Morgonljuset strilade nu in i sovrummet, över sängen, där Edward satt på kanten med de bara fötterna på en liten ruggad, fransig matta av persiskt slag.
Han gick till fönstret mot Arkivgatan för att se vad det kunde vara för väder ute.
Det ringde nu i telefonen, IGEN; den blå Samsung A50, som han hade liggande på nattduksbordet, som nyss mottagit ett sms vibrerade, och försökte återigen att krypa iväg på den lilla bordsytan.
Edward ansåg, att det inte spelade nån större  roll om han svarade nu eller senare. Inga av hans vänner hade bråttom med nånting. Men skyndade sig ändå.
Samtidigt som han åter satte sig på sängkanten grep han tag i telefonen och öppnade den med en kodfigur, samt vevade fram vem som hade ringt.

     ”Åååh”, sa han till sig själv: ”Det är Boxe.”
      Edward skrattade till.
     ”Det är Boxe som ringer.”, sa han igen, och det lät som en besvärjelse, blandad med en stor suck av lättnad.
Så himla roligt hade han det ju inte, egentligen.

”Vad kan detta vara?”, undrade han, och nu var allt missnöje som bortblåst. Han var säker på att det var goda nyheter. Herbert skulle aldrig störa med sjukdom och död.

”Klockan e sju”, sade han sig medan han – efter att ha satt sig i sin tv-fåtölj och svept en grönmönstrad ullfilt om sig ( inga fleeceprodukter här inte )  - ringde upp Herbert Boxe, som nämligen var en gammal vän från universitetstiden, samt även lumparkompis från Karlsborg, nu boende i en kommun strax söder om stan, Fjerrered, där denne också var född och dessutom godsägare.
Nu svarade det i andra änden, och visst var det Herbert. Denne lät som vanligt, bara mycket vänligare. Detta verkade ju misstänkt.

Det var inte så länge sedan de setts egentligen. På ett av stadens caféer var det, Bengtas Kafé – en halvtrappa ner - i Vasastan, där de tagit en kopp kaffe tillsammans efter att ha mötts på en liten konstutställning, på Föreningsgatan, där en av stadens få tecknare av någon betydelse, Kurt Portland, ställt ut sina energifyllda alster – där Portland mest använt radergummi på en av blyerts täckt yta - under rubriken ”Demi-Monde”. Då hade de talat om vad de nuförtiden läste för några böcker, eftersom båda hade just det intresset. Herbert berättade då om sina läsvanor, vilka för tillfället divergerat i en koncentration på renässansen i Italien kring 1500, en epok som han egentligen alltid varit förtjust i, medan Edward redogjort för sina – betydligt mer aktiva och målinriktade studier - om myter och myters ursprung, samt om de böcker inom förströelsesektorn som han också läste, delvis som en slags andlig fingerövning, och som innefattade skrifter om svenska kolonialväldet på drottning Kristinas tid, på Alessandro Scarlattis tid, vilket var ett forskningsområde som Herbert inte tog riktigt på allvar, vilket hade fått Edward att ilskna till, på så sätt att han – i sin tur - hade talat nedlåtande om hela renässansen, som ett ”banditprojekt”. Herbert hade då genmält att det inte var mycket bättre på Kristinas tid.

De hade alltså – och detta var sällsynt - skilts lite kantstötta, men av Herberts ton ( tonfall ) i telefonen att döma, så var allt detta, åtminstone från dennes sida, glömt. De brukade inte gräla, alltså skulle de snart försonas!
Att Herberts far varit nazist var emellertid något som alltid – som en undertext - stört deras samvaro, trots att Herbert inte alls själv var nazist eller alls något ditåt. Men de hade aldrig grälat om det. Edward bara störde sig på att Herbert alltid talade så väl om sin far. Som varit nazist.

”Hej!  Va roligt! ”hade Herbert Boxe nu svarat i telefonen.
”Ja, hej! Ja här e de ensamt,” hade Edward ( ärligt ) sagt, med nästan kärlek i rösten. ”Vadan denna påringning?”
”Jo,” hade Boxe sagt, ”nu ska du få höra, om du har tid?”
”All tid i världen”, sa Edward. Han gladde sig över att Herbert verkade så upprymd.
”Du stör inte. ”, fyllde han i. ”Du stör aldrig”, korrigerade han sig snabbt.
”Så här e de.”, sa Boxe, låtsande att han inte hört Edward´ förvirring. ”Jag fick ett telefonsamtal för en vecka sedan. Från en advokat i USA.”
Och det visade sig – ju mer Edward lyssnade - vara en lång och komplicerad historia. Väl att man nu satt bekvämt, tänkte Edward, och njöt av att något förhållandevis konkret för omväxlings skull inträffade i hans liv.

”Han hette Weissmann-Schah”, sa Boxe och harklade sig. ( Boxe hade sedan ett årtionde nån beläggning i halsen, som han alltid klagade över, och som gjorde att han harklade sig varje halvminut.)
”Han s namn var Weissmann-Schah, - nåt judiskt namn förmodligen.”

Detta är vad Boxe, som alltid mån om att vara korrekt och saklig, berättade:
     Telefonsamtalet från Weissmann-Schah hade kommit som en blixt från en klar himmel. Mannen, som Herbert aldrig förut hört talas om, trots att han själv faktiskt läste en del amerikansk litteratur av modernare datum, hade ursäktat sig omedelbart med att säga, att han inte hade ringt om det inte varit av största vikt.

Han hade av en man som varit på en loppmarknad i New York och hittat ett gammalt brev i en liten trälåda, inköpt från ett dödsbo från 2002, erhållit detta brev, som härstammade från en gammal dam, som enligt uppgift dött ensam.
Brevet – som rent fysiskt var ytterst litet, som en decimeter i fyrkant, skrivet med blått bläck - , var – enligt vad Weissmann Schah och dess upphittare, en viss Emmet Laurell trodde - författat av en Sturmbannführer Lasker, och det var, enligt datumet i brevets intarsia, skrivet den 11 januari 1945. I brevet fanns en del upplysningar om krigsbrott – såsom desertering - och om hur en liten grupp tyska militärer sökt undkomma kriget genom att, klädda i civila kläder, fly till Sverige, och sen söka försäkra sig om en god framtid genom att gömma en del av sitt från privatpersoner rövade guld i marken i lador och i källare på svenska landsbygden.
Lasker själv hade åkt fast, tagen av sina egna, då han tillsammans med de andra i gruppen var på väg genom Danmark tillbaka till Tyskland för att dels låtsas som ingenting, dels söka undanröja spåren av sin extratur med ”varor” till landet i norr. Under tortyr hade de alla fyra vägrat att erkänna någonting och sen helt sonika skjutits. Som man regelmässigt gjort under dessa dagar.

 På vägen från Sverige till sin förläggning i Tyskland hade dock, innan de åkte fast, Sturmbannführern, Karl Lasker, som var den som fört det inofficiella befälet över den i lilla gruppen desertörer, anat oråd och i sista stund skrivit ett brev till sin syster i USA samt postat detta, hastigt dolt i huvudet på en docka, till ett barnsjukhus i Köpenhamn där han hade en personlig kontakt.
När brevet – mot diverse odds, krigstid som det var - kom fram till systern i USA en månad senare, blev denna givetvis förskräckt och sorgsen. Edna Lasker, som snart också begrep att hennes bror var död, skämdes över brevet – eftersom hon syntes ha varit emot alla krig - och lade det, efter hon läst det, i botten på en byrålåda. Efter hennes död såldes hela dödsboet på ett sätt som kommunen rutinmässigt gjorde med dödsbon, som inte hade några ägare, till en firma som handlade med dödsbon och som i sin tur sålde till auktionsfirmor och loppmarknader. Emmet Laurell – som hade loppisköp som hobby - hade hittat brevet av en slump, funnit det mycket märkligt men intressant, överlämnat brevet till sin släkting, den miserable f.d. advokaten Weissman och bett honom undersöka saken, spänd på vad som kunde finnas kvar av krigsbytet eller inte finnas kvar, och givetvis även han förskräckt över vilka brott och ödelagda liv, som låg bakom. Som Emmet – bördig från Huston Texas och f.d. reservist i flottan och ägare till en liten hamburgerrestaurang i Bronx - själv uttryckte saken.

När Weissmann-Schah frågat sin brylling om denne hoppades kunna få ut något ekonomisk av det hela blev svaret undvikande.
   ------------------------
Weissmann hade även i telefon till Herbert stilla förklarat, på engelska, att ärendet var mycket DELIKAT, och att ingen ju ville kompromettera sig.
”Nobody wants to compromise themselves, you know.”
“Exakt”, hade Herbert svarat. Han hade hållit med, och också uttryckligen menat att det var onödigt att kompromettera sig. Ingen vill ha en skandal, som ekar runt i hela bygden.
Man borde aldrig kompromettera sig, hade Herbert menat.
Det överenskoms att Weissmann-Schah var hjärtligt men diskret välkommen. Högst diskret.
Weissmann-Schah hade då bett Herbert Boxe att även be Cantrell Ruthbjörn att närvara samt undersöka om det fanns någon av släkten Blomberg, som ägt Agerbyholms gård kvar i trakten, vilket det ju fanns. Herbert hade då förstås insett att de tyska avhopparna måtte ha gömt saker både på Boxebys ägor, samt hos Ruthbjörns. Agerbyholm var gården norr om Boxeby, som inte längre fanns kvar, då den både brunnit och rivits. Gården var numera en ödetomt, och markerna arrenderades ut av Blombergs till olika bönder i Fjerrered. Problematiskt nog ( minst sagt ) så hade både Blomberg, Herbert Boxe far och Ruthbjörns allihop - i olika grad - varit nazister. Och ”that´s why they had been used by these folks for something, perhaps.”

   Då Herbert – inför detta allt krångligare perspektiv - kände sig obekväm att vara ensam med Ruthbjörn och den amerikanske agenten för den förmodligen guldhungrige Emmet Laurell, som alltså av Herbert förutsattes bida sin tid någonstans i The Apple, förstrött vandrande omkring på loppmarknader, så bad han Weissmann om lov att få ha en gammal barndomsvän med på mötet, en konstkännare  ( som han sa ) vid namn Tegelkrona.

   Weissmann-Schah hade då – tydligt missnöjt - sagt att han fick ha så många eller så få människor han ville närvarande, men bad honom besinna vad närvaron av andra kunde betyda beträffande risken att riskfyllt kompromettera sig. Allt var ju, hade Weissmann-Schah avslutat, med tydlig avsikt att skrämmas och komma i överläge, egentligen ett solklart fall för Interpol.

  Boxe var sedan färdig med sin redogörelse och det blev tyst på Edward´ telefonlinje. Så beslöts – efter ett längre fram- och tillbaka-resonemang, som ju är typiskt för högt bildade personer - att Edward skulle ringa Herbert efter klockan sju på samma kväll, denna söndag, för att säga om han ställde upp, och för att ge sin initiala mening om vad han trodde det hela handlade om.
Weissmann skulle dyka upp - via taxi från Göteborg - på Boxeby på tisdagen, fram emot kvällen, för att sedan få nattlogi där, hade Herbert slutligen – hela tiden förbryllad - inflikat.



    ----------------------------------------------------


måndag 22 april 2024

Med ett LEENDE likt CLARK GABLES - Äventyrsroman. DEL I.

      Hemsida www.kajgenell.com  Med ett leende likt Clark Gables ROMAN Kaj Be...