.
”Visserligen ligger saken så till, att vi alla ögonskenligen har
förmågan att leva, för att vi någon gång har flytt in i lögn, i blindhet, i
entusiasm, i optimism, i en övertygelse, i pessimism eller något annat. Men han
/ FK / har aldrig flytt in i någon skyddande fristad, inte i någon. Han är helt ur stånd att ljuga, liksom han
är ur stånd att dricka sig berusad. Han är utan varje tillflykt, utan hem.
Därigenom är han utsatt för allt, som vi andra är skyddade emot. Han är som
en naken bland påklädda. Det är inte ens sanning, det som han säger, det som
han är och lever. Han är ett så determinerat vara alldeles för sig, utan alla
tillbehör som skulle kunna hjälpa honom att rusta in livet – i skönhet eller
elände, vilket som. Och hans askes är alltigenom oheroisk – och just därigenom
så mycket större och högre. All ´heroism´ är lögn och feghet. Han är inte en
människa, som konstruerar en askes som medel att nå ett visst mål, han är en
människa som genom sin fruktansvärda klarsyn, sin renhet och oförmåga till
kompromisser är tvingad till askes.”
( Kafkas vän och älskarinna Dora Dymant ur ett
av hennes brev till M. Brod.)
Vi har i Franz Kafkas ofullbordade pikareskroman
Amerika
en beskrivning av ett förlopp av insikt, - d.v.s. vi har en ”uppfostringsroman”
- interfolierat med små öar av glömska, och genom att iaktta och tolka det
dialektiska förloppet mellan glömska och hågkomst kan vi komma närmare huvudpersonen,
Karl, och samtidigt oss själva, vår sanning och vårt egets minnes funktioner.
Så
har vi inte väl introducerats till den sextonårige Karl Rossmann och till dennes
öde av att ha blivit förförd av ett hembiträde, för att sen bli ivägskickad av sina
”olyckliga föräldrar” från Europa till Amerika och följt Karl med båten som passerar frihetsgudinnan, vars svärd sticker upp
”på ett nytt och slående sätt”, förrän det nu händer att vi erfar, när vår
hjälte just skall gå iland i frihetens land, att denne, som föses med av en
stor folkhop och likaså funnit en emigrantkamrat vid namn Butterbaum, plötsligt kommer ihåg, att han glömt sitt paraply nere
i det gigantiska skeppet.
Vi blir
informerade om en glömska, en glömska som ändrar skeendet. En determinerande
glömska.
Generellt så kan man finna ett sådant
glömske-grepp, ett sådant glömske-skeende
i mängder av bättre och sämre romaner: att någon då låtsas glömma bort något, d.v.s. avsiktligt lämnat något bakom sig,
för att bli tvungen att avlägsna sig från ett sällskap för att ”hämta det”…,
och vi finner, att vi även här i Kafkas
roman blir förvillade inför tvetydigheten i situationen. Ty den går att tyda på
minst två sätt. ( Den kan givetvis vara en
ironi över glömskan.)
Antingen ( A.) har Karl verkligen glömt paraplyet, eller så (B.) har han avsiktligt lämnat
kvar det. Låtsats glömma det. Till yttermera visso kan man misstänka
berättaren – id est : Kafka själv –
för att i en ytterligare tvetydighet ställa
oss ovetande i det om detta nu är
ett klassikt berättargrepp, eller om det är ”hårda fakta”. ( Samma sak sker i
inledningen av Processen. ÄR
verkligen Josef K. helt oskyldig, som
det sägs av någon i inledningsmeningen? Eller bara ondskefullt förtalad. Kanske
av Fru Grubach. )
Intressant är här att det glömda paraplyet har gjort så stort, ja rent
av emblematiskt, intryck på vissa läsare att Karl blivit förknippad med ett
paraply. Han tänks MED paraply.
Paraplyet,
accessoaren, ( det som är fäst vid en
), fäster Karl i verkligheten.
Om det
är en psykopatologisk glömska – d.v.s. orkestrerad av Censorn, den föregivet allvetande - och om både glömmandet av
paraplyet och sedan lämnandet av en koffert ( väska ) är en omedveten handling, den
koffert han aldrig skall återse, den, som bl.a. har ett fotografi av
föräldrarna inuti. I maskopi med sin hjälte förhåller sig berättaren här tyst
och låter Karl - med fullständigt
obekymrad min - lämna sin väska på däck bland alla emigranter – hos den nyfunne
vännen, Butterbaum, som beredvilligt står
och vaktar den - för att Karl nu skall uppsöka den stora ångarens inre på jakt efter sitt paraply, som glömts där.
Vad som
kanske i realiteten nu uppenbaras och förborgas, mitt under redogörandet för
glömskan, det är ju måhända det, att vi inte riktigt vet, än, vad det var för
ångare Karl kom med, vem personen Karl är och vad hans värld varit innan han
steg iland i det Nya Landet. I
ihågkomstens och glömskans följd kan
vi nu primärt få en smått fantastisk inblick i mycket (!) genom de händelser
som utspelar sig i ångarens buk. Glömskan - här av ett paraply - skulle alltså kunna
ses som en välsignelse, då den sannerligen bringar åtskilligt i dagen.
( Här kan
vi nu bara erinra (!) om att hjältefiguren Josef K. i Processen inte är särskilt glömsk.)
---
Vidare kan här då eskaleras: Paraplyn
är ett SKYDDSREDSKAP, medan kofferten är ett bevaringskärl. Paraplyn motar
bort, men kofferten omfamnar. Och Karl glömmer dem båda, först skyddet sedan
bevarandet. Minnet är i sig ett bevarande, glömskan är i sig ett skydd.
Paraplyn
är givetvis också en liten prydnadsdetalj och en markör, att man inte tillhör
samhällets utstötta och helt obemedlade. Man har, vid bärande av ett paraply,
alltid en VISS status. Åtminstone ett parapåly. Kafka kände, vad vi vet, inte
alls till Chaplin, men vui kan anta
att Kafkas Karl är utrustad med paraply för att skilja honom från tiggare och
luffare, medan ju Chaplins figur, som är luffare, från tiggarens sida söker med
paraplyn raljant ange att han inte är vad han är.