Väl nere i båten, som syns större nu
i hamn än under överresan över Atlanten, bultar Karl på första bästa dörr. Karl
är vilse: han har ”glömt var han är”. Väl medveten om sin glömska, och
glömskans konsekvenser, fattar han snabbt att det är lika bra att bulta på den
”första” dörren. Alla Kafkas hjältar
tar första bästa dörr. De väljer på så sätt det omedelbara, som automatoner.
Plötsligheten uppenbarar nuet. I nuet möter Karl eldaren ( en tysk – i romanen blommar det för övrigt av
nationaliteter ) och kommer plötsligt – konträrt - ihåg:
”`För
guds skull, jag har ju glömt min väska!´-´Var finns den då?´- ”Däruppe på däck,
en bekant till mig håller ögonen på den. Bara jag kunde komma ihåg vad han
heter. ´Och ur en lönnficka, som hans mor sytt i rockfodret, drog han fram ett
visitkort. ´Butterbaum. Franz
Butterbaum.´- ´Är ni i stort behov av väskan?´- ´Naturligtvis-´- ´Varför har ni
då lämnat den i främmande händer?´- ´Jag glömde mitt paraply härnere och sprang
ner för att hämta det och ville inte släpa med mig väskan. Och så kom jag
alldeles på villovägar.´-´Ni är ensam? Utan sällskap?´- ´Ja, jag är ensam.´.
Jag borde bestämt hålla mig till den där karlen, flög det genom huvudet på
Karl, var kan jag väl finna en bättre vän ? /…../. ”
Karl befinner sig plötsligt mellan två
glömda objekt.
Här reds nu saker ut. Främst av den
trygge eldaren. Detta märker både vi och Karl.
Karl önskar stanna hos eldaren. Man
kan tänka sig att eldaren är en person, som har betydligt svårare att
oavsiktligt glömma saker än Karl.
Redan modern kanske har
försett Karl med en litet försök till
försäkring mot glömska. En
lönnficka. Lönnfickan kan han inte glömma, ty den är sydd in i hans kavaj. Han
kan heller inte glömma bort vem som har sytt den. Den är till för säkerhets
skull, för värdehandlingar. Den kan också, så länge man nu minns den, vara en
försäkring för minnen, skatter. Och den är en å bröstet tryckande påminnelse om
sin egen existens. Senare får Karl av
farbrorn faktiskt ett skrivbord med lönnfack ….. Ett inventiöst skrivbord. Men
farbrodern kommer att förskjuta honom. Han förlorar sitt skrivbord. Liksom sitt
piano. Stackars Karl som hoppats på en framtid i Amerika, en framtid som
pianist.
Modern har även stoppat med ett foto
föreställande sig sj’älv och fadern. Även det en försäkring. Men fotot skall
komma att försvinna.
Nu
har Karl insett att han varken har paraply eller väska. Han
har varken framtid eller förflutet. ( Han skall senare förlorta både sin kostym
och den lönnficka som är insydd i kavajen. Och han skall också senare komma att
återfå väska, paraply och kostym. ). Mitt i denna insikt om förlorat gods befinner
vi oss i ett mycket levande ”Nu” nere i en liten hytt i en ångare, där
fartygsdurken fortfarande skakar av de sakta avstannande motorerna. Karls intresse har flyttats ifrån det
nya landet, paraplyn och väskan till den man, som ställer så kloka frågor.
Eldaren är presenterad. Främst genom Karls
tilltro. Karl äger ju dessa två
egenskaper i hög grad: 1.) förmåga att
glömma. 2.) förmåga att känna tilltro. Och ha tillförsikt. Så har han –
förvisso - en äventyrares två viktigaste egenskaper, om än i något ovanlig
form.
Förmågan
att glömma är viktig för en äventyrare, eftersom denne måste (!) lära sig
att glömma, lägga bakom sig. Glömskan har två sidor: man kan i viss mening inte
lägga bakom sig något, som man inte först saknat: upplevt som förlorat. Så
måste man vara medveten om , att man glömt ett paraply , för att sedan ,
eventuellt, alldeles glömma bort det, i den meningen att man lägger det bakom
sig, som ett ”förlorat kapitel”. Förmågan att känna tilltro, ja: tillförsikt,
är viktig för en äventyrare i så måtto, att en misstänksam människa ju inte
alls är beredd att våga ; ett äventyr är något ” att våga”. Även om ordets
ursprung enbart innebär ”tilldragelse” ( lat.”adveníre” = draga till sig ) , så
har vi ändå vanligtvis förknippat ordet med ”våghalsighet”, och de flesta
människor tror att nog idag , att det har med Engelskans ”venture” att
göra. Och det ligger således i
äventyrets natur att man – som agent – måste äga inte bara tillförsikt men
också tilltro, och äventyrets själva väsen är den dialektik som uppstår i
spelet mellan uppfylld tilltro och missräkning. Kafkas Amerika är en äventyrsroman,
en stationsroman, där ”äventyren” avlöser varandra, oberäkneligt. Med sin unge
hjälte, pojken med lönnfickan, Karl Rossmann, och vi har – genom incidenten
med det glömda paraplyet – fått insikt i att Karl är en ”riktig” äventyrare.
Ångesten och rädslan är inte hans ”starka” sidor. De finns inte alls
med. De är som bortblåsta på vägen över Atlanten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar