Glömskan är reglerad från vårt innersta inre, eller om inte
därifrån, så i alla fall från Censorn.
Men vårt innersta inre är aldrig sådant, att det självt menar, att glömskan av
en upplevelse SKALL vara absolut. Vårt innersta inre har ingen absolut censur av typen: ”sådant här
får inte hända; alltså stryker vi bort det för alltid ur protokollet”.
Nej, vårt innersta inre har – hur det nu gått till - ett slags sanningskrav.
Det besitter – egendomligt nog - en insikt om att allting dels har ett värde i sig, som inträffat, samt
ett medelbart värde i det att alla händelser kan bidra till att skapa den sannast möjliga människan, för varje
tänkbar möjlig levnadslängd hos det subjekt det innersta inre nu ”tjänar”. Man
kan tänka sig att Censorn har Döden i
vitögat, städse. Ty det innersta inre ÄR som sagt icke individen, men förvisso
en viktig del av det vådliga och intrikata system som individen nu är.
Den insiktsfulla individen, hen som
insett att varje människa har intresse av att veta allt som inte fullständigt
förgör henne, - den individ som har frihetslängtan, som går utöver längtan
efter omedelbar njutning - har också den möjligheten att titta in i glömskans
skåp, för att ta fram och kontrollera glömskans skåps funktion. En lycklig människa
av intellektuellt slag ( en ”genomreflekterad” ) är ju den, i detta avseende,
som i efterhand kan kontrollera om rätt saker glömts vid rätt tidpunkt med
avseende på den Sanning som senare skapats.
Glömskan kan man komma runt med
diverse tekniker. Vi vet alla hur man kan finna att det plötsligt är omöjligt
att komma ihåg ett namn på en välkänd person. Ett trick är då att artificiellt
sätta sig i en annan situation än den aktuella, och väl där kommer man snabbt
på namnet. Men vad har man då gjort? Man har då satt ur spel en funktion, som
troligen hade en mening. Med tricket att försätta sig i en låtsassituation har
man då blivit vad man brukar kalla icke-autentisk.
Glömskan, Censorns Abwehrmechanismen, avvärjningsmekanik,,
utför väl sitt nödvändiga arbete, men detta värv kan så att säga kontrolleras i
efterhand av ett vårt Sinnes
konstitutionsutskott.
Detta konstitutionsutskott, vår Självreflexion, ( detta mysteriösa
uttryck, som Kant, ganska omedveten om dess komplexitet nämnde i ett förord
till en av sina berömda klassiker ) ställs nu inför en serie principiella
problem:
1.
Är Självreflexion någonsin totalt opartisk?
( Jag har alltid fortfarande en hel del att uträtta och se om. )
2.
Är Glömskan en och
densamma hos alla människor, eller är glömskan en personlig varierande storhet.
( Och jag har alltid fortfarande en hel del att se om och uträtta.)
3.
Kan glömskan
någonsin redogöras för i sin helhet? ( Jag har fortfarande alltid en hel del
att göra och se om.)
Så ser vi att det syns som om vi skulle
undkomma en del av de principiella svårigheterna om vi var satta att
kontrollera glömskan ENBART i dödsögonblicket. Men då är, så att säga, nyttan
begränsad. Förutsatt att vi inte tror på ett liv efter detta.
A la bonne heure:
längtan efter Sanning är nu så stor ……
Eftersom nu Sanningen ofta bygger på Skepticism,
så kan vi otvivelaktigt misstänka att något helt opartiskt konstitutionsutskott
aldrig skulle kunna finnas och komma fram till en exakt granskning med exakta
formuleringar. Det vore en övertro på detsamma, och tiden är ändlig även för en
sådan inre instans, liksom för allt i livet. Därför tror vi att konstitutionsutskottet
nöjer sig med att framställa Sanningen i några rappa skrattretande bilder, för
oss att tolka. Skrattretande, emedan skrattet gör oss friare i tanken, mer receptiva.
Men det intressanta är nu här,
bland annat, att själva Glömskan ofta har begagnat sig av bildfunktionen för
att täcka över, förvränga och dölja.
Så har vi alltså TVÅ nivåer av bilder, för
att uppenbara Sanningen.
Det som döljer och det som uppenbarar.
Nu förstår envar att dessa nivåer
blott är sidor, sidor av ett och samma mynt. En bild inte bara döljer, den
döljer för att uppenbara.
Givetvis är det ett större fenomen
mitt i detta problemkomplex som gör allting skäligen osäkert, vetenskapligt
sett. Vad är det? Jo det är det att vi inte vet vilken agenda den där censorn
har. Herr C. – som vi kan kalla censorn
– tycks ha ett kollossalt minne, just som vi själva. Dessautom tycks Herr C. vara klok. Just som vi. Men det
konstiga är att Herr C. tycks besitta
en klokhet nära nog utan gräns. Det gör ju inte vi.
Hur kan Herr C. veta att A.) vi inte tål att komma ihåg att vi vår första
skoldag snubblade och slog ut en tand? ( Till exempel. ) Och dessutom: hur kan Herr C. veta att B.) det är en god metod
att – på grund av den utslagna tanden, och den misslyckade skolstarten - för all framtid låta oss få en känsla av
illamående vid åsynen av en tand, eller en liten försteklassare.
Vi kan resonera om saken. Säg att Herr C. noterar, inifrån sin centralt
belägna ort, att vi slår ut en tand efter en snubbling. Herr C. noterar att vi blir – som litet barn – förtvivlat och
skamset. Nu drar Herr C. slutsatsen
att så mycket förtvivlan och skam tål inte just barnet P. ( som i ”person” ).
Det tycks som om Herr C. tänker att:
vissa barn tål detta, men inte P.. Eller att: P. mår bättre av att inte veta
att det snubblat. Allt kommer att glömmas, och P. mår bättre som vuxen.
Sen tycks C. tänka: men okey, om nu
P. vill veta vad som hänt så kan P. får tyda lite gåtor i framtiden. Alltså
låter jag minnet av tanden finnas kvar, och jag suddar inte ut det fullständigt.
Jag gör en koppling till allting som är vitt och vasst och spetsigt. Jag låter
P. uppleva lite obehag av vitt, vasst och spetsigt. Sen får P. ta itu med
rebusen, komma på den ursprungliga händelsen med fallet i skoltrappan och sen
som vuxen kunna göra sig fullständigt fri ifrån detta minne, som när det ses på
distans, är hanterbart.
Nu kan det – så invänder ni –
tänkas att Herr C. inte alls tänker
allt detta, men att systemet är så ordnat att en förträngning av det obehagliga
minnet är nödvändigt, men att det av TEKNISKA SKÄL inte går att radera. Det går
bara att maskera. Systemet TILLÅTER INTE ”delete”.
Denna invändning skulle då innebära
att vi ser Herr C. såsom delvis ett
offer för systemet! Herr C. är i själva verket en … tragisk figur. Herr C. städar, och han kan inte annat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar