Människan är generellt inte medveten
om mer än vad hon vid en viss tidpunkt tål. Hon har ju alltså inget intresse av
kunskap som hotar att förgöra henne. Kunskap är makt, d.v.s. ett maktmedel.
Ordnad kunskap. Självets kunskap är alltså
makten över detta Själv. Om något inom en besitter en större kunskap
än man själv gör, så står det icke bra till. Men givetvis: om något inom en
värnar om en, skyddar ens SJÄLV, så är det ju bra. Många menar att livet är en
process, och att livsprocessen just är en process i att utvecklas till att inse
sanningen om sig själv. Man hävdar alltså att Livet är en slags omväg till en
sådan kunskap om ett slags autentiskt – på förhand givet - Själv. Just en omväg är det, eftersom det skulle vara omöjligt att
skapa en veritabel insikt om en själv, utan att först skapa ett nät av
referenser till vilken kunskapen relativt relaterar. En rak eller kortare väg
skulle innebära att man tog hjälp av någon mystisk eller religiös instans,
gjorde som någon annan sa. En genväg, en väg som gick utom den egna insikten,
skulle därför vara falsk, ge ett falskt resultat. Kierkegaard skrev vitsigt att
livet var en omväg, en omväg runt hela tillvaron. Sanningen om en själv är nu egentligen inte bara en kunskap om ens
givna natur, ens autencitet, ens förutsättningar, men en besynnerlig insikt om
relationen mellan ens natur och ens omständigheter, om den enskilda människan i
relation till dess tid, dess gemenskap, och den är en relation även till den
egna kunskapen.
När vi växer upp inser vi ibland
omedelbart och relativt saker om vad vi fötts till, om naturen, och vi kämpar
med dessa insikter, men både dessa insikter och denna kamp kan oftast vara olämpliga att komma ihåg, då dessa
insikter och minnet av dessa kamper kan stå i vägen för vårt relativa
närvarande i illusionen om Nuet och i Framtiden. Därför glömmer vi, avvärjande
insikten. Därför drabbas vi av glömskans fintliga avvärjningsmekanism. Ty vi
väljer inte att glömma, men – som Freud skissat upp – vi är uti denna glömska,
liksom i mycket annat, styrda av en inre instans, kallad Censorn. Men allt glömt finns kvar som ihågkommet ändå. Någonstans.
Det kan plockas fram ur ett skafferi i sinom tid, i en ny insikt, kanske
ställas upp till en ny illusion, som bara delvis är drabbad av glömska, allt
under förutsättning att vi har lyckan att hålla oss vid liv. De flesta – och
Freud i synnerhet - människor anar att utan glömskan skulle vi faktiskt inte
kunna hålla oss vid liv.
Ibland kan det hända att vi råkar se
sådana här glömskeprocesser nedskrivna i romanens form, - eller rättare sagt:
nedskrivna SÅSOM romanens form - och det kan vara lärorikt för oss att ta del
av dessa romaner, och det kan hjälpa oss att hantera våra egna minnen och
glömskor, - göra vägen till oss själva – till dessa relativa Själv – kortare, och möjliggöra en slags
sanning. Ty givet är att det inte är så att alla människor når insikt om sin (
högst föregivna ) autencitet, ( autencitet betyder ju just ”självhet” ) enligt
denna föreställning om Självet, men
många får se sig i grunden besegrade av sin Censor,
som är till för att skydda Självets yttre skal, vår jordiska person, men som
givetvis, om vi inte bjuder censorn lite motstånd, kan göra livet nästan helt
tomt. Men bara nästan, säger den som skriver romaner
Om vi helt sonika lät bli att försöka
komma ihåg, så skulle dock censorn
troligen slå till med en så katastrofal glömska, att vi helt enkelt blev
tvungna att komma ihåg för att helt enkelt fysiskt kunna överleva. Detta är en
fascinerande tanke.
Men
det är visst och sant att det finns människor som inte aktar mer på sitt själv
än att de sitter hemma och leker med sin Censor.
---
---
”Farbror läser mycket. Säg mig, vad är
det egentligen, enligt farbror då, som gör litteratur så högtstående, till den
ädlaste konstformen, jämte musiken?”
”Säg inte farbror. Säg du!”
”Ja, men detta med litteratur. Själv
läser jag inte mycket. Jag orkar faktiskt inte. Jag har inte nog med energi.”
Herbert lade sin bok på ett litet sideboard och satte
sig sen tillrätta som inför ett längre samtal.
”Litteratur är att sätta raffset på
verkligheten.” sa Sprättman och lutade sig sen meddetsamma tillbaka i stolen,
som var hög nog att stödja huvudet, och föll sen i djup sömn, mitt på blanka förmiddagen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar