”CRASH COURSE” I DET KAFKAESKA
”CRASH
COURSE” I DET KAFKAESKA
Gregor Samsas öde ( och Josef K.s ) har
skakat om millioner av läsare, över hela världen, och samtidigt skapat
förvirring beträffande hur allt hänger ihop i berättelsen.
För
att reda ut detta, och för att reda ut begreppet ”Kafkaesk”, vilket alltihop
hänger samman, så publicerade jag för några år sedan två böcker: Kafka och
det Kafkaeska och Kafka - a Freud-Structuralist Analysis. Böckerna
har inte fått någon som helst uppmärksamhet.
För att i någon mån klargöra, återigen vad
det Kafkaeska är, och för att upplysa min aktuella framställning, i denna bok,
som handlar om stort sett samma sak som de två första, så presenterar jag här
en crash course, en kortast möjlig sammanställning av min egen
förklaring - som ju inte behöver vara den enda saliggörande - till vad det
Kafkaeska är, och hur det fungerar, och hur det är uppbyggt strukturellt. Det hela
är lite invecklat, men ändå:
I de klassiska kafkaverket, Processen och Förvandlingen, är huvudpersonerna inte de figurer, Josef K. och Gregor, som Kafka placerat ut i berättelserna.
Huvudpersonerna
i berättelsen är Josef K. som denne gestaltas i hela boken, vilket alltså är
ett porträtt, i sin helhet, från sida ett till sista sidan, av Josef K.. Samma
sak med Förvandlingen. Huvudpersonen gestaltas i HELA berättelsen.
(Kafka-)berättelsen har en tredelad
struktur, på ”medvetandenivå”
Dessa delar kallar jag Det Medv.,
Omedv.A. och Omedv.B..
(”Omedv.A.” ärt alltså en
förkortning för Omedvetet av typ A. )
Konstigare
är det alltså inte.
Ontologiskt sett så betecknar
dessa termer ingenting verkligt! De betecknar en struktur i en text, och
denna struktur måste hela tiden ses som
byggd på Freuds idéer om det Omedvetna. De måste ses som en referens till dessa
mer eller mindre aktuella, eller oaktuella idéer. De är en passning åt det
hållet, eller hämtar sin näring där, är ett raljeri med just detta. De är delar
i ett VERKUNIVERSUM.
Det Medv. är vad det är, ett
resonerande, iakttagande och beslutande jagmedvetande, hu os hjälten ( Josef
K., eller Gregor Samsa ) som rör sig i ett slags fiktiv verklighet, i romanen.
Det finns i romanens FÄLT.
Omedv.A.
är allting övrigt, runt Hjälten. Hela omgivningen: staden, rummen, gatan,
bipersonerna, världen omkring. Ja, det Omedv.A. är just så som i en dröm allt
omkring en är en liten värld, som drömmarens värld.
Det egendomliga med denna värld, och vad
som får i oss att kalla den Omedvetna A., är att den är uppbyggd som
SEKONDERANDE, MEDDELANDE – åpå just ett sådant sätt som det omedvetna hos Freud
förutsätts vara. Omvärlden är levande på det sättet, som det omedvetna är,
oftast när vi drömmer. Det agerar i drömmen, flyttar på delar, skapar delar och
meddelar.
Så
är alltså berättelsen som en uppdelning av det medvetande och det omedvetna.
Och så långt är allt gott och väl, och lättfattligt. Ur detta skapas
visserligen spänning, och drama, men ingen direkt komik och relief.
Det gör det däremot när Omedv. B.
inträder. Ty det gör det, och det har en paradoxal, ologisk relation till de
båda nu presenterade delarna.
Ty det Omedv.B. är superpositionerat på HJÄLTEN, och TÄVLAR med det Omedv.A. i att det Omedv.B. påstår sig vara det Medv.s EGENTLIGA Omedvetna, och lägger sig därmed i komisk relief ovanpå hjälten, på det Omedvetna och på hela berättelsen.
Ty det ologiska i att hjälten Josef K., eller Gregor
Samsa, nånsin skulle få omedvetna önskningar eller infall, av typen Freuds
psykoanalys, det är ju att DET OMEDVETNA FINNS JU REDAN! DET ÄR JU
MATERIALISERAT I HELA OMGIVNINGEN; I VERKETS FIKTIVA UNIVERSUM som OMVÄRLD y
till HJÄLTEN:
När
därför då, vilket händer här och där i verken, Josef K. får ett infall – så strider
detta mot logikens regler, om man sammankopplar infallet med Freuds
uppfattning, eller med sunt förnuft. INFALLEN är ju redan materialiserade i omgivningen!
Då kan omöjligen Josef K. eller Gregor Samsa alls HA några infall, eller utföra
några felhandlingar!
DÄR
och endast DÄR uppstår det Kafkaeska.
I de passager – och de är många – där en
uppbar kollision och omedvetandesplittring inte förekommer, där tolkar sedan
vårt medvetande ( vi som läser verket ) det som om splittringen ändå är där,
genom en slags tolkningssmitta.
------------------
Ja, det var det hela.
Men för den, som tyckte detta var begripligt, intressant och hade ett högt förklaringsvärde kommer här då det allra KRÅNGLIGFASTE exemplet på vad det Kafkaeska handlar om, en analys av dess själva Höjdpunkt. Förvandlingen.
Förvandlingen
”Goda dramer måste vara drastiska.”
( Fr.
Schlegel )
”Förvandlingen som existenskris refererar
uppenbart till en uppspaltning i medvetet
och omedvetet.”
( Benno von Wiese )
” I had gone to
bed Henry Jekyll, I had awakened
Edward Hyde.”/…../
”
”Poole
nodded.´Once´, he
said , ´Once I
heard it weeping.´”
( Poole, Dr. Jekylls butler använder
ordet ”det” om Dr. Hyde.)
”När Gregor Samsa en morgon
vaknade ur oroliga drömmar fann han sig liggande i sängen förvandlad till en
jättelik insekt. Han låg på rygg – den var hård som pansar - och när han lyfte
aningen på huvudet kunde han se sin välvda bruna mage, rundad av bågformiga
hårda valkar; täcket som nätt och jämnt låg kvar ovanpå honom var på väg att
glida ner helt och hållet. Hans många ben, ynkligt tunna i jämförelse med hur
stor han var i övrigt, flimrade hjälplöst framför hans ögon.
” Vad har hänt med mig ?” tänkte han. Det
var ingen dröm.”
Rudolph Binion illustrerar bjärt de
svårigheter som konstruktionen av Förvandlingen så drastiskt försätter tolkaren
i, i sin essä, What the Metamorphosis means. :
”Första generationens kafkakritiker har
sett Förvandlingen, liksom hans andra gåtfulla berättelser, på olika sätt som
en fusion av naturalism och övernaturligt, eller av realism och surrealism;
eller som en allegori eller som en ren psykotisk projektion. Gregor Samsas
metamorfos till en skalbagge, tjänar, om den ses som övernaturlig, att förstora
dennes naturliga ängslan eller förtvivlan; om surrealistisk, att upplysa
Självets kategorier av det absurda eller frånvaron av helhet; om allegorisk,
att gestalta en reinkarnation av Kristus, den isolerade konstnären, neurotisk
sjukdom, eller alienation i stort. Om den, slutligen, uttrycker Kafkas egen
världsbild, då är dess mening snarare självbiografisk än konstnärlig.”
Så radar B. här upp en mängd tolkningar
och icke-tolkningar. Binion ansluter sig ( likaså ) till Friedrich Beissners
uppfattning att Förvandlingen inte bör tolkas bokstavligt (
intressant/besynnerligt är ju här den fullständiga frånvaron av diskussion
kring tekniska grepp. Man tycks alltså behandla berättelse inom ramen för en
konventionellt berättad historia, utan att misstänka något ”utöver detta” …).
Beissner har skrivit två – för kafkaister välkända – små verk om Kafka: Der
Erzähler Franz Kafka,(1952) samt: Franz Kafka, der Dichter (1958).
Binion tillhör dock de få som anser
att Gregor icke alls har förvandlats, bara TROR att han förvandlats. Detta
illustrerar den svårighet, som historien erbjuder för dem som ger sig i kast
med explicita tolkningar:
”Å andra sidan så ger inte historien
komplett inre bevisning för att Kafka avsåg Gregors sjukdom såsom själslig och
inte kroppslig. Ty Förvandingen är helt enkelt en konventionell
redogörelse för ett naturligt skeende. Det är en berättelse om en man som tror
att han blivit en skalbagge, berättad som om det vore en fysisk realitet /…./
Ty vad finns det för annan förklaring till att de andra omedelbart känner igen
honom ? Eller för städerskans rena lekfullhet gentemot honom senare, eller
hyresgästernas blotta roade attityd ?
Bästa sättet att förstå vad Kafka har
gjort, är att föreställa sig honom såsom först uppfinnande sin hjälte, för att
sedan besluta sig för att berätta sin hjältes historia i enlighet med hjältens
perspektiv. /…./ denna narrativa teknik i fallet den hallucinerande hjälten –
trots att här egendomligheten i effekt vida överskrider de medel som brukas.
Gregor är helt enkelt en fallstudie om
en neurotiker. /…/ när fem år tidigare faderns affärer misslyckades, så blev
hans enda mål att göra vad han kunde …/…./ ( ” Om jag inte höll mig själv
tillbaka för mina föräldrars skull, hade jag för länge sedan sagt ifrån, gått
direkt till chefen och sagt honom mitt
hjärtas mening.”)” /…./ ” Gregors sjukdom tjänar syftet att göra det möjligt
för honom att missa tåget utan något krav på självförebråelse. Förmodligen
kommer denna sjukdom som en följd av de ”besvärliga ( /troubled/ ) drömmar som
Gregor haft efter det väckarklockan ringt.”/…..” Som alla neurotiska symptom är
de överdeterminerade psykosexuellt ”/…./ ” I en neuros betyder ” litet elakt
djur” = ”barn”, och Gregor personifierar lika mycket ett barn som en insekt.”
Men är det så att hjälten hallucinerar,
?.... och vad menar Rudolf Binion med att ” egendomligheten i effekt vida överskrider de medel som används”?
Effekten överskrider nu vanligen medel som används. Och är det inte effektens
omåttligt överskridande effekt, som just är det avgörande för alla bra
berättelser, och just den här berättelsens världsberömmelse. Gregors öde är ju
sekundärt – mitt i dess tragik - i förhållande till vad som gör berättelsen så
framgångsrik. Själva förvandlingsmomentet undviker Binion konsekvent, samt
t.ex. det faktum att städerskan efter Gregors död ( då dennes perspektiv väl
måtte försvinna ) sopar upp skalbaggen …!!!!. Var och en anar bakgrunden till
Gregors öde, ( Öde : som om han nu inte haft något val ..? Det är här tolkningen
av Förvandlingen – i den mening som tolkning vanligen har sätter in : varför
förvandlas Gregor Samsa. För att svara på den frågan får man ju utifrån
meddelanden i den manifesta berättelsen dra linjer bakåt i Gregor Samsas
historia …..) men vad var och en inte riktigt är bekväm med, är den dubbla
skepnad som Gregor har i berättelsen, som dels människa, dels skalbagge. Om
denna dubbla skepnad är det som griper läsaren mest, varför diskuterar då
Binion bara det uppenbara i Gregor Samsas öde, som det nu tedde sig före
förvandlingen? Om just DET vore berättelsens mening, vadan formen. Något annat
– som t.ex. splittringen, kan ju mer då vara ”meningen”. Så undviker Binion den
egendomlighet, som läsaren ställs inför, och skjuter bort upplevelsen och ersätter
den med en skäligen prosaisk historia om en neurotiker. En ganska ordentlig
reduktion. Meningen med en scenisk transformation är således att ta av alla
scenkläder, och bortse från förvandlingsnumret och se till orsaken istället?
Rudolph Binion har inte tolkat
”bokstavligt”. Han har – liksom många andra – satt i en viss knipa, sökt
undkomma denna genom att avfärda berättelsen, som berättelse. ( Hur skall icke
på ett omåttligt sätt alla Gogols och Dostojevskijs berättelser kunna på samma
sätt meningslöst reduceras till sina förevändningar.) Men det kan man ju inte
göra. Hjälten i Förvandlingen är redan från början i den manifesta berättelsen
( efter X. ) förvandlad till en enorm skalbagge ( Ty. "Ungeziefer" ),
men han - ty det är en han - ( Gregor, sonen i familjen ) - tycks ha mänskliga
tankar, klara sådana, och dessa tankar konstituerar alltså, enligt vår teori,
ett medvetande, som visserligen är strukturerat uti två delar, ung. såsom Freud
menade att vår "själ" hade ett Medvetet och ett Omedvetet - men vi
kallar detta för Subjektets Medvetande.(M).
Det, som nu i
"verkuniversum" finns runt omkring Gregors medvetande - alltså
Omvärlden kring Gregor, det är Gregors Omedvetna. Till det Omedvetna hör alltså
i denna berättelse Fadern, modern , systern, chefen, städerskan och lägenheten
med sängen och tavlan med damen med muffen
o.s.v.. Själva skalbaggskroppens status
( Fråga : hör denna till Subjektet, till det Medvetna eller till det
Omedvetna? ) är något vi nämnt och som vi återkommer till. För att granska
jag-delningen, och för att här söka koppla samman den med den s.k.
”kafkaeffekten”( en del av ett stilbegrepp ) med denna å ena sidan med en viss
verkstruktur å den andra är det ett drastiskt men lämpligt exempel att ta, om
vi tillgriper Förvandlingen. Vi kommer ihåg inledningen till Förvandlingen.(
se: ovan.)
Man kan kort jämföra denna inledning
med inledningen till Dostojevskijs klassiker Dubbelgångaren: hjälten Goljadkin vaknar där inledningsvis i
viss förvirring och önskar sig tillbaka
till sin dröm, en dröm som inte redovisas av den allvetande berättaren. Efter
hand kan man misstänka att Gs personlighetsklyvning kan (!) ha börjat just i
detta uppvaknandets ögonblick….. Den verkliga klyvningen hos FDs hjälte kommer
senare i berättelsen, FD. s. 62.:”en annan herr Goldjakin, men ändå precis
samma som han själv”, och på sid. 87 får Goljadkin höra – av sin tjänare de
hemska orden: ” Husbonden är inte hemma.”, d.v.s. inkräktaren, ”den senare
Goljadkin” ( som berättaren, den allvetande, kallar honom ) har tagit över.
Intressant nog kan Dostojevskijs – liksom Stevensons – berättelse tydas
fantastiskt, men även realistiskt, liksom
man kan se den i ljuset av psykoanalysen. D. har dessutom sett till att
han har en berättare, som inte alls är säker på sin sak. Berättaren menar
ungefär att ”så här kan det skett, men också på annat vis.”, - han förklarar
nämligen utan omsvep: ”Det är mycket möjligt att herr Goljadkin inte alls
tänkte allt detta, men i alla händelser greps han ett ögonblick av en mycket
obehaglig känsla.” och är således –
medvetet fabulerande. Så är nu inte fallet hos FK., som inte alls är
intimiserande på Dostojevskijs sätt, eller på t.ex. Laurence Sternes sätt.
Här – i inledningen till Förvandlingen -
drömmer inte Gregor. Han har (OBS!) drömt, oroligt, men vaknar nu upp ( utan
att ha begrepp om drömmarnas innehåll ) med en klar tudelning. Vi har här en
utav världslitteraturens mesta berömda tudelningar, i det att Gregor nu tycks
ha ( till allra största del ) behållit sitt medvetande, men förlorat sin kropp
… till djurriket, till insektsvärlden. ( Gregor drömmer inte senare heller. På
kvällen somnar han i sitt rum och: ”Inte förrän i skymningen vaknade Gregor ur
sin tunga, närmast medvetslösa sömn.”
Vi har i själva verket – menar jag – en
situation, där verkligheten är upphävd, där ett verkuniversum inträder, där ett
medvetande spelar mot ett Omedvetet, som är omvärlden.
Texten fortsätter:
”Vad har skett med mig?” tänkte han.
Det var ingen dröm. Hans rum, ett riktigt, bara lite för litet människorum, låg
lugnt mellan de fyra välbekanta väggarna. Över bordet, där en uppackad
demonstrationskollektion av tygvaror låg
– Samsa var resande – hängde den bild, som han för inte så länge sedan
hade klippt ut ur en illustrerad tidskrift och satt in i en vacker , förgylld
ram. Bilden föreställde en kvinna, i pälshatt och med pälsboa, som satt upprätt
och höll en pälsmuff i vilken hela hennes underarm var försvunnen, upp emot
åskådaren.”
Gregor är i sitt rum, som det var i
Fb. Han riktar blicken mot den bild på en kvinna, som han klippt ut och ramat
in. Hjältens namn, innan historien börjar, är "Gregor".
"Gregor" var namn på en mänsklig varelse. ( ”Samsa” = ( kanske ),
Tj.: sám= ensam sjá=vara.). Men Kafka använder namnet på en skalbagge – en
”insekt”, som han kallar den i brevet till förläggare Wolff - när historien
börjar. ( Vid omnämnandet av historien för sina vänner, Brod, Baum och för –
den till det mesta fryntligt kritiske -
Werfel sätter han först ingen titel, men kallar den ”Die Wanze”, vägglusen, i
o. med detta t.o.m. degraderande … själva historien , som det tycks… . Förvandlingen från människa till skalbagge
har redan inträffat, så vad titeln på kortromanen syftar på, har i viss ,
väsentlig , mening …. redan inträffat. ( I ”Förberättelsen”. Han vaknar ju
(så-) SOM skalbagge. Inte : liksom, i likhet med.). Den yttre. Att det sedan
sker en annan förvandling under berättelsens gång - en "fullbordande"
förvandling, det är s.a.s. själva genomföringen av temat, - för att använda en
musikterm - och berättelsen om den psykologiska ( mer eg. "psykiska"
) växande egeninsikten hos ett Medvetande. ( ”Orsakerna till detta tragiska
skeende ligger i det djupt förborgade.”( B. von Wiese.))
Samtidigt får vi följa hur detta
Medvetande, kallat "Gregor", kämpar för att nå kontakt med - den
föregivna - Omvärlden, och den förvandlades hopplösa försök att göra sig
förstådd, och ( förmodligen ) förstå. Att omvärlden är "föregiven"
innebär att jag då menar att den "är" den Omedvetna sfären ( i
Objektform ) , och vi möter i Förvandlingen en ovanligt konsistent,
sammanhängande och klart strukturerad yttre (!!) omvärld.( Så förhåller det sig
inte i Processen och Amerika eller Slottet, där denna omvärld (O) är flytande,
osäker, och "sluttande", - vilket jag återkommer till.); ( W. Emrich
understryker ang. Förvandlingen, att å ena sidan vill Gregor arbeta, å andra
sidan ”förbannar han sitt arbete”.- Och å ena sidan handlar berättelsen om ”en
transcendentalt inbrytande kraft” – enligt Emrich - och å den andra en människa
i kamp med en värld av sken (/Vorstellen/).).
Vi uppehåller oss inte här vid den
orsaken till att Gregor förvandlas, som ju visserligen är innehållsligt
central, men inte tillhör – i hög grad, men inte helt - ”greppet”.
Gregors ( lättförståeliga !? )
självterapeutiska ambivalens är tydlig i följande passus:
”Blev de förskräckta, så hade Gregor inget
ansvar längre och kunde vara lugn. Men tog de nu allt lugnt, då hade han själv
heller ingen orsak till att bli skräckslagen och kunde, om han skyndade sig,
vara vid stationen klockan åtta.”
Vad han inser ( djupt inom sig ) är
något av det centrala i situationen ( som inte är unik för just Förvandlingen,
men som återkommer i text efter text ) , att ….. hur han än gör, så är det nu
förlorat.
( En jämförelse med några
förhållanden i R.L. Stevensons Dr. Jekyll and Mr. Hyde låter sig här göras i
några avseenden. I skepnaden av Dr. Hyde – efter att ha tagit mixturen - anser
Hyde, att han nu är enkel och odelad, istället för att vara ( plågsamt ) dubbel
som i Dr. Jekylls skepnad. . Alltså
omfattar Mr. Hyde sig själv och Dr. Jekyll i en tanke i den mentala gestalten
av … vem – både Hyde och Jekyll ? )
Vi kan i detta sammanhang citera de
insiktsfulla ord, som Martin Walser avslutar sin stilstudie med i Beschreibung
einer Form, där han innan detta parti hållit en mycket strikt teknisk
attityd:
” Den, som t.ex. talar om Kafkas
mångtydighet eller dunkelhet, och som anger en de slottsanställdas gåtfullhet
som bevis för detta, och sedan börjar omtyda enligt en föreställning om
oändliga tolkningsmöjligheter eller existentiellt eller psykoanalytiskt, den
som inte utgår ifrån att dessa slottsanställda är skapta för K., så skapta, att
K. måste forma sig efter det, emedan K. återigen är skapad så, att han måste
fråga efter en mening med denna organisation och måste hävda sig själv inför
den, - den, som inte är beredd att fråga efter funktionen av en kafkaesk ”storhet”( / kafkaeschen ”Grösse” /) inom
dennes verk, den kommer att kalla Kafka ”dunkel” och förstora denna dunkelhet
jämte sin egen. Man måste så att säga ta till sig i kärlek detta verk och helt
enkelt som åskådare betrakta spelet mellan parterna, man bör inte liera sig mer
med den ena parten än den andra, heller icke med ”hjälten”.
Den tydlighet med vilken den
"yttre" omvärlden är strukturerad ( beskriven, formad ) i kan
exemplifieras i Förvandlingen, med själva skalbaggskroppen !!! Denna kropp får
alltså bära det "osäkra", "mångtydiga" i sin egenartade
gestalt ( en knapp meter lång - , ) som får sitt ömkliga slut …. i en soppåse.
Häri – i förekomsten av denna malplacerade kropp av ”fel” ( ungefär ett barns..
) storlek - ligger det unika i Förvandlingen, i jämförelse med Processen och de
andra romanerna. Och bildar slagkraftigheten
hos den, och utlöser även alla de svårigheter till tolkning och
beskrivning av denna lilla roman – kortroman - ( som Kafka var ytterst nöjd
med, och som räknas såsom en av världslitteraturens större mästerverk.)
erbjuder, - om man väljer detta verb.
Nu är - till råga på allt -
Medvetandet/Subjektet så konstruerat, när det vaknar upp på första sidan i
berättelsen, att detta har önskningar som dels är av människotyp, dels av
skalbaggstyp.( Så önskar sig detta Medvetande lite lagom rutten ost att äta,
o.s.v ). Vissa av dessa drag av "skalbaggsmedvetande" motarbetas, men
de som hör till det motoriska och näringsfunktioner o.s.v. består – utan
”människo-medvetandets invändningar”( de automatiska ) - ända till slutet, (
även om Gregor helt slutar äta ...., och begår långsamt självmord.). Torsten Ekbom, t.ex., menar dock att Gregor
blir alltmer mänsklig (!!) ju längre berättelsen fortsätter.
”Det meningslösa i varje ansträngning
är fastställd redan från början.”
Så är nu Gregor såsom Subjekt (S) såsom
Medvetande redan här ( i berättelsens början )
delat i två, ett "mänskligt medvetande", som söker vara
anständigt, inte skrämmas, som ängslas, som tycker om sin syster, och som
värnar om henne. Och som kan njuta av musik, - till sin stora glädje, dessutom.
En annan del , det djuriskt Medvetna, -
här ekvivalent med en del av Omvärlden , d.v.s. Omedvetna B. - "det
mellan-omedvetna" – ( här har alltså Omvärlden trängt in i tanke- eller
impulssfären hos Gregor ) sneglar upp emot tavlan med pälsmuffen - som han vill
"bestiga" - , och ( Gregor ! ) beslutar sig ( Omedv. B.) för att
klättra upp – i skalbaggskropp ( Omedv.
A ), och ha ett slags erotiskt förhållande med tavlan. ( jfr. W. Stekels resonemang om "psykosexuell
infantilism" i anslutning till Förvandlingen i en essä i – Freuds - Imago om denna novell, - Stekel som uteslöts
ur Freuds onsdagskrets…). Här klättrar nu Gregor upp på väggen, upp över tavlan
och pressar sig mot tavelglaset, - glaset håller honom fast, med sugeffekt -
och täcker så hela tavlan, för att skydda denna. Gregor träffar ett val,
omedvetet, begagnar sig av en vilja som är grundad i ett Omedvetet om vad som
är av störst värde för honom. Han använder sitt Omedv. B., ett omedvetet, som
han enligt vår grundläggande ich-Spaltung ( jag-splittring ), inte skulle ha,
men tilldelas i detta textuniversum som ett extra. ( Skalbaggskroppen tillhör
Omedv. A, Omvärlden, men Gregors lust att skydda kvinnan på bilden, och
njutningen genom skalbaggsskalet, det är en njutning som kommer genom ett andra
omedvetet, ett ”figurens”, ett Omedv.B.)
Det
är alltid detta Omedvetna B. som skapar "sjösjukan" ( och
”förfrämligandet”, i litterär bemärkelse av subjektet ) i Kafkas berättelser,
i den ”jagsplittring” som berättelsen
utgör - och här har detta en synnerligen raffinerad position, nämligen
någonstans på en obestämd plats i delar av det nervsystem som den varelse som
kallas "Gregor" besitter. Så
är det nu raffinerat, att Kafka här låter de två omedvetna sfärerna mötas på
väggen över tavlan med damen i päls. ( Damen är ju ditplacerad av Omedv. A.).
Här har vi i ett nötskal hela Kafkas berättarteknik, när den är som mest
typisk, och det är i den tredelning, som skapas här, som den mystiska
kafkaismen demonstreras. Tripliciteten
är då ett undertryckt medvetet,- Gregor ger efter för en ( stark ) impuls
- aktivt omvärlds-Omedv.A. : Gregor har
den skalbaggskropp han har, skapat av dennes Omedvetna A, ( han är den insekt,
som han alltid tyckt sig vara i familjen , och som han benämnts av sin far ) ;
aktivt Omedv.B.: Gregor ger efter för en impuls , väljer något som härstammar
från ett extra omedvetet, väljer uti ett extra omedvetet. Endast på så sätt
får/har han åter en bit av en själ, en ”skugga”. Ty han har i delningen i
jagsplittringen i (S) och (O) i medvetet och omedvetet ( manifesterad i hela O
….) blivit av med sin själ och sin vilja och sin fantasi. I och med att Gregor
nu har ett Omedvetet B. så skapas för
Gregor som skalbagge en extra relief, en skugga, i förhållande till hans
Omedvetna A. (O). Detta ger nu ”kafkaeffekten” – i kombination med några andra
faktorer, såsom utsattheten inför makten, det fullständigt hopplösa i
situationen, det solitt avgjorda – och
vi har nu en figur som genom ett dubbelt omedvetet står ut mot oss som
betraktare i en fullständigt egenartad isolering. Detta moment: Gregor täckande
tavlan med damen med pälsmuffen, är som ett emblem över ”kafkatekniken”, då här
uppvisas det Omedv. B. ovanpå den vägg och den tavla som är skapad helt av
Omedv. A., i Omedv. A., i Gregors Omvärld. (O).). Det skulle kunna invändas,
att det är fullt ”rationellt” av Gregor ( och skulle vara ett ”automatiskt
handlande” av det medvetna ) att klättra upp och skydda sitt ”begärsobjekt”
ifrån kvinnorna som kommer in i rummet för att flytta undan hans byrå. Dels
skulle han vilja dölja att han har något sådant som ett urklipp på en kvinna i
guldram, ( osannolikt, eftersom den redan är upphängd offentligt ), dels för
att det är hans käraste ägodel – i verkligheten. Eftersom han nu försummat sig
själv, och försummat att skaffa en flickvän, o.s.v.. Men denna eventuella
”rationalitet” bleknar ändå i jämförelse med intrycket av att det är en våg av
stark inre kraft som styr. Gregor är inte herre i eget hus (!), : han kryper
upp och sätter sig på tavlan.
Omvärlden har besatt en del av det
medvetna hos Gregor, några av de ”lägre funktionerna”. "Gregor",
eller Gregor, ty han heter ju det, ( i berättelsen ), hela varelsen, har alltså
- vad vi kan sluta oss till både ett Subjekt-människo-medvetet och ett Subjekt-skalbagge-medvetet ( som
gillar rutten ost … ) , Gregor har ett ekvivalent Subjekt-Omedvetna B. som inte
är helt knutet till den Gregor, som var människa 100% , just innan berättelsen
börjar, innan sömnen med de "oroliga drömmarna". Gregor har även ett
Objekt-skalbaggsomedvetna B., där omedvetna skalbaggsimpulser får utlopp. Han
njuter av att sitta i taket, o.s.v..----. Objekt-Omedvetet A, utgörs av hela
Omvärlden, (O) familjen o.s.v. samt hela skalbaggskroppen. Skillnaderna mellan
ett Subjekt-människo-medvetet och ett Subjekt-skalbagge-medvetet är ett spel
och å den andra, skillnaden mellan Omedvetna A, den enkla omvärlden och
Omedvetna B.= Gregors människotankar av omedveten typ, avseende dennes beslut
Omedv, B, av skalbaggstyp, innefattande mest skalbaggens lust, kraft, trötthet
o.s.v. utgör själva "spelet"/ den ( ironiska ) strukturen i
berättelsen.
Gregors människotankar har det
förhållande till hans skalbaggstankar, att Gregor iakttar att han ( som …
skalbagge ) ”trivs” under soffan, inte på den. Således tänker Gregor som
människa, men tar hänsyn till sina preferenser både som den tidigare Gregor och
som skalbagge, i dess föregivet mer enkla ”vegetativa” tillstånd.
Skalbaggskroppen är i Gregors tjänst, och denna kropp glömmer bort att den är
trött när Gregor är upplivad, men känner sin trötthet när Gregor är dyster.
Det är i detta fält, i denna enorma klyfta
mellan (S) och (O) som allt intressant, eller i vart fall det unika, i Kafkas
texter utspelar sig. Det är tvärs över denna sfär mellan medvetet och omedvetet
som repliker slungas i Förvandlingen, Domen, En läkare på landet, Processen,
Amerika och Slottet. Det är mellan S och O som det finns ett okänt rum, som
ibland befolkas med osaliga andar, som hoppande bollar eller hjälpredor, (
Franz och Willem, Artur och Jeremias, samt de två – namnlösa - ”väktare” som, efter
att ha dödat den med vita handskar försedde Josef K. i Processen, betraktar
denne ”kind mot kind ”…. ) för att ytterligare vidga detta rum.
Vi har här i Förvandlingen beträffande vår formalisering flera krux.
Sådana krux/problematiker finns i alla
romanerna, men är alltså här särskilt intrikat – har en ytterligare dimension i
och med den delning av medvetandet som finns i förvandlingen.
Det visar sig nämligen att det
Subjekt-skalbagge-medvetna växer. Gregor lär sig kontrollera alla ben som i
början flimrar framför ögonen på honom , han konsoliderar en del av sig som
skalbagge , men önskar sig ändå vara en människa, och gläds över att musiken
griper honom …. ( OBS, att han inte gläds över musiken i sig. Han har knappast
tid till det här, men det är ändå typiskt för Kafka, att musiken är inte något
eget, ett mål i sig, men ett direkt medel, en port till något annat! ).
Peripetin är när Gregor ger upp, och det
är när han får ett äpple kastat på sig från fadern, ett äpple som fastnar i
skalet och ruttnar där. Gregor beslutar sig för att dö, i sin nu nödtvungna
insektsskepnad.
Hela tiden hos Kafka är klyftan –
splittringen - mellan hjälten och omvärlden tydlig. Detta förstärks av att
Kafkas hjältar aldrig har någon dragning åt det mystiska, para-normala. De är
tvärtom präglade av en ”enastående” rationalitet ( just som t.ex. Robert Walsers hjältar ) - de skulle aldrig komma på tanken att det
de möter var ett ”tecken” för något annat, att det ligger en dold ”mening” i
det de möter. Ibland kan de tvivla på att det är verkligt, det de möter – att
det säkert är en mardröm ( Gregor ) eller en komedi ( Josef K. : ”Var det en
komedi, så skulle han minsann spela med.”
maliciöst iordningställd av någon, - Deus preceptor , d.v.s. gud , såsom
den gud, som luras …. ) men det är sällsynt och helt övergående. Det är för att
fullständiga bilden av dem som ”vanliga” människor. Här skiljer sig då
Förvandlingen från ( t.ex. ) Processen, (
som vi nu känner Processen , d.v.s. ofullständigt … ) i det att det i den
förra finns en sådan peripeti. ( Jämförelsen är svår att göra, eftersom kapitel
( eller kapiteldelar ) saknas – före slutkapitlet - i Processen, där man mycket väl kan – måste -
tänka sig någon form av peripeti, vid vilken Josef K. beslutar sig för att
sätta sig på sängen – t.o.m. med vita handskar på ( liksom en
begravningsentreprenör … !! ) … - och invänta bödlarna. Det märkliga här – och
något ganska viktigt är ju att Josef K. måste fattat detta beslut – att ta på
dessa vita handskar o.s.v. innan, och att vi förmodligen just saknar det kapitel
i Processen , där peripetin finns, där Josef K. nu SKULLE besluta sig (!) för
att ge upp. ( Han beslutar sig ingalunda i något av det tidigare kapitlen , vad
man där kan förstå.). Att kapitlet saknas, och att romanen därmed är den torso
den är, vittnar om det svåra för Kafka att skriva ett sådant kapitel där ett
avgörande beslut fattas, - av en hjälten utan Omedvetet. Vid en jämförelse med
berättelsen Domen, så är ju där tydligt att det i denna är fadern som där
AVKUNNAR en dom. I Processen faller ingen dom. Både inledningskapitlet och avslutningskapitlet
är skrivna i Aug. 1914. Im Dom-kapitlet har t.ex. en i jämförelse med dessa
båda kapitel en lång tillkomst mellan September och December samma år.).
Processen och Förvandlingen liknar varann – som vi kommer att se nu mer senare
– de har s.a.s. likheter i förberättelsen, men i den manifesta berättelsen så
utvecklas tematiken med distinkt olika grepp och helt olika symboltematik, och
dessutom i fallet Processen i ett fall av diskussion om klyftan mellan rättvisa
och lag. I Processen överlagras således historien med ett tema av karaktären :
evigt problem.
I Förvandlingen kommer inte en
sådan diskussion upp. Där fängslas Gregor i stället meddetsamma i en kropp som
inte är hans medvetande, från första sidan. Han fängslas i sitt Omedvetna och
går under ”där”. Historien ( Kafka) leker här med två plan, det Omedvetnas och
fiktionens, och låter dem – på ett sätt som liknar Novalis´ ( Hyazint und
Rosenblüthe), Tiecks ( Der blonde Eckbert
) - glida helt in i varann.
Gregor är den som drömmer, utan att drömma. Han är kluven utan att vara kluven.
Ty historien är slut när den börjar. Berättelsen är en hybrid, och i det fallet
monstruös i förhållande till Processen, som är sober i sin gestalt, medan
Förvandlingen är ett stycke elaborerad fantastik i anda av den romantiska
skräckromantiken i kraft av att familjen Samsa efter Gregors död lever vidare ,
lever vidare med minnet av Gregor som skalbagge. I detta hänseende är nu
Förvandlingen i stil med Dracula o. likn.. I andra hänseenden är den
annorlunda, och avsevärt mer komplicerad, som den nu innehåller plan som ger
den s.k. ”kafkaeffekten”, som vi ju också finner i Processen och Slottet.
Kafka var inte helt nöjd med slutet på
Förvandlingen. Troligen skrev han ett flertal slut. Hans mål var ju – ständigt
- att varje berättelse skulle styras av någon form av ”inre nödvändighet”.
Efter det Gregor nu dött upphör denna ”nödvändighet”, denna slutna form, och
man kan tänka sig alternativa reaktioner hos familjen.
Ytterligare en detalj, en historisk, -
av måttligt historiskt värde - som lär ha bekräftat något av detta – om det
något egendomliga med slutscenerna - för Kafka själv, var den lilla
egendomligheten med den av en ung man, Karl Müller, pseud. Karl Brand, i Prager
Tageblatt publicerade fortsättningen, en tidig form av fan fiction, på
Förvandlingen: Die Rückverwandlung des Gregor Samsa, som Kafka kunde läsa i juni 1616. FK lär inte ha mött författaren Brand och
diskuterat dennes ”epilog”, men Kafka kände dock till honom, visste vem han
var. Den unge Brand/Müller dog dock – 22 år gammal - bara några månader efter
sin djärva ”pastisch”- i tbc..
Detta, Kafkas missnöje, hans problem,
säger en hel del om hans starka känsla för den struktur han format i dessa
berättelser. Efter hjältens död, så är … tycks det … berättelsen ( redan ) död,
och vad som följer är inte bara oväsentligt, : det rimmar illa med
huvudutsagan, med resultanten, med hela konceptet!! ( Man kan jämföra med N.
Gogols Kappan, där Akakyevitch efter att blivit en vålnad, skapar en denna
novells endimensionalitet, och plötsliga övertydlighet, i och med
kappryckningarna på gatan och särskilt
när ”den inflytelserika personen” berövas sin kappa under en droskfärd. Här
sker något som är som en tillrättavisning gentemot maktmissbruk, nepotism och
mobbning i de ryska ämbetsverken, .. vilket ämbetsverk, ”x” ,det nu än var. –
Vissa människor tyckte sig utmålade av Gogol i denna novell och tog illa vid
sig. - Efter huvudpersonens död – ingen mer … ironi. --- En likhet mellan
Gogols hjälte i denna berättelse och Kafkas hjältar är ju den, att Akaky
Akakyevitch aldrig förändras , - han förblir densamme, bortsett (!) från
raseriet såsom vålnad. Före sin död visar A. inte något tecken på hämndbegär.
Förvandlingen gör honom till en rasande furie, och han beskrivs som olik den
döde A., i det att det rör sig om en till växten mycket större människa.
Förutom med Gogols Kappan har Förvandlingen jämförts med den här redan nämnda
Dostojevskijs Dubbelgångaren.
Gregors syster, Grete, ( namnen
Gregor-Grete antyder ett samband - en samhörighet vrider sin mjuka kropp i slutet av Förvandlingen, just så som
hästarna ivrigt kråmar sig ( mirakulöst återställda, efter det deras herres
huvud fallit på schavotten ) i slutet av Kleists Michael Kohlhaas. ( Vi kan
betänka att denna berättelse var en av Kafkas älsklingsberättelser. Citat eller
ej, - det får vi aldrig veta. Det privata livets blinkningar är just privata.
). Familjen Samsa är nu en vanlig familj, och namnet ”Samsa” tycks nu – menar
Carsten Schlingmann - en ren tillfällighet.
Omslaget till första Rowohlt-utgåvan av
Förvandlingen bär en svartvit illustration av O. Starke, där en ung man rusar
ut från ett rum med håret på ända. En ung man. Detta har bl.a. Fr. Beissner, i
båda sina böcker, tagit till intäkt för uppfattningen, att Gregor endast tror
att han förvandlats, vilket senare också
blir t.ex. Binions uppfattning. Att det här rör sig om en Starkes
interpretation, tycks mig tydligt. Ingenstans finns dock nämnd någon protest
från Kafkas sida mot illustrationen. FK var framför allt mån om att absolut
ingen skalbagge skulle finnas på omslaget.
-------------------------------------------
Vi kan här finna att, i enlighet med det
freudianska begreppet - och mixtrande med det - ,som jag antar att Kafka
gjorde, så finner han snart på …. ett annat spel, som är mycket mer roande ,
alltför roande ( och lugnande ) för att överge. När han har börjat att dela
världen i Medvetet och Omedvetet, och så låter sin hjälte vara Medvetandet och
dennes omgivning det Omedvetna, så händer det mäkta förvånande - och på samma
gång helt naturliga - , att han inte kan undgå/hindra att ….. omedvetna tankar
och impulser når tänkandet och resonerandet hos hans hjältar.
För att helt "klargöra" detta,
framställa detta som ett tema, och en gåta på samma gång, och för att göra ett
starkt intryck på läsaren i en anda av en allvarsam logik, utan att läsaren
görs överdrivet medveten om det, så låter Kafka sin hjälte handla och resonera
just allvarligt o. eftertänksamt. Alla spontana utbrott – t.ex. ett skratt -
skulle här skymma den "verkliga historien". Hjälten tvingas alltså
att strängt betänka sina val ( knappt göra några ) och kontrollera sina
omedelbara impulser. ( Som att inte vilja vara med längre. Att ta livet av sig
– trots en ohållbar situation – tycks ofta Kafkas hjältar som en barock tanke.
Det sker ändå , oundvikligt.) . Otåligheten finns endast under ytan hos
hjältarna. Kommer den fram, så undertrycks den av dem själva genast.
"Sjösjukan"- yrseln, vertigon
- tar sin början - naturligtvis - när
det Omedvetna B. uppenbarar sig.
Eller - som i Förvandlingen, där den
stackars Gregor upptäcker att hans sinne
håller på att invaderas av ett skalbaggsmedvetande, åtminstone i vissa delar av
detta hans medvetande. Han tycker - plötsligt ( detta nyckelord : ”plötzlich” –
jfr.: ”utan att veta om det”, ett uttryck som används – om ett mord - av
förromantikern Tieck i den fina
sagan Der blonde Eckbert, - för att utmåla det Omedvetnas makt i tät
förening med det ödesmättade, - om att äta rutten ost. Han tycker om att sova
under (!) soffan, inte på den. Således är hans kropp och instinkter den
determinerande materiella grunden, och som kropp icke isolerad från hans sinne,
och han kan, "Gregor", nu en halvmänniska, … en Quasimodo…, ergo: ett
halvdjur, inte vara så rationell , såsom han varit, eller så rationell som han
önskar, eller som han vill framstå. Även
om han successivt inser att rationaliteten här inte har någon betydelse. Önskan
om rationalitet är s.a.s. en rest från det förflutna. Önskan om rationalitet är
en intern del i hans skuld : han borde tidigare inte bara varit rationell, men
dessutom klok. Rationaliteten är som ofta s.a.s. i skottgluggen. Gregor har
lustar och känslor som är som en skalbagges, men också som en människas. ( Dock
fattas kanske en … skalbagges tankar?
Så, enligt det schema vi har med
Medveten tanke stående emot en värld formad av det drömlika Omedvetna, så
skapas sjösjukan av att Hjälten har ett ytterligare, direkt, Omedvetet.( Det
Omedvetna B.). Det är naturligt nog
omöjligt för en läsare av en fiktion att hantera två omedvetna plan samtidigt,
- ty det syns ju läsaren som om det mysteriösa inträffar att man, s.a.s. har
två "andra spelplatser" - för att använda Freuds uttryck - som spelar
mot varann i hjältens ( och vår )
förvånade åsyn. Det finns inget sådant som ett Dubbelt Omedvetet i
verkligheten, vad vi vet .... och hur som helst kan vi inte hantera det, och
inte hjälten ( hos Kafka ) heller, och – til syvende och sist - ibland kan enbart skaparen av detta
universum, Kafka själv, hantera det hela. Hur och när är ju intressant att se,
( och här finns mycket att göra, mycket mer än vad jag orkar med inom pärmarna
för denna bok. Jag hoppas dock , att jag här sått några frön till olika andra
arbeten, som än mer kan belysa olika egendomligheter, byggda på denna min
teori, förhoppningsvis långt utöver min insikt.).
Vid jämförelse med Gogols Kappan, en
"mästernovell", som handlar om en annan stackars tjänsteman ( Akaky
Akakyevitch ) vid " ett ämbetsverk", som blir bestulen på sin surt
förvärvade kappa, så slutar Gogols novell mer ytterligt fantastiskt, i det
huvudpersonen uppstår som vålnad, - …..modell större - och tar igen (!) sin
kappa från den överordade som stulit den. ( Den har mer drag som liknar E.T.A.
Hoffmann , men med inslag av fars och svart ironi.).). Akaky Akakyevitch, som
alltid brukat stamma, ( tala ”med
partiklar och prepositioner” ) talar helt tydligt såsom vålnad och hämnare, när
han rycker rockarna av St. Petersburgsborna efter sin död.
Man kan se Kafkas grepp som så här: De
längre berättelser som Kafka skriver är sådana att de samtliga beskriver ett
fiktivt tillstånd hos en enda människa, ( den människa, figur, som berättelsen
allena handlar om ) ett enda tillstånd , uti en enda människas psyke. Det finns
ingen egentlig omvärld, inga medagerande personer, ( medagenter ) utan allt utspelas inuti en enda människas
psyke; det är allt i en fiktiv elaborering utifrån en fast situation (X) som
funnits före denna figurs läge alldeles innan berättelsen börjat.
Kafkaberättelsen indelas så lämpligen
först i två delar, enligt ovan, med en medvetandedel och en omvärldsdel och
båda utspelas inuti ett elaborerat psyke. Här spelar nu ett medve4tande som i
en dröm mot en omvärld som i en dröm.
Nu hade inte en sådan konstruktion, en
sådan litterär konstruktion,-som sagt -
blivit särskilt spännande, och avgjort inte skapat – i sig – någon
kafkaism. Det fordras något mer, ett
ytterligare grepp. Som tur är – visar det sig – blidas ännu en struktur – för
Kafka – som av sig själv. Det är nämligen så – märker kanske Kafka själv – att
man i en sådan elaborering, där ett påhittat medvetande av en automatisk typ,
berövat sitt omedvetna i spelet med sitt påhittade omedvetna ( som omvärld )
inte klarar av att hålla sig till ett tänkande, helt utan några omedvetna
impulser. Det synes som om ett medvetande, som är berövat sitt omedvetna,
känner sig så utsvultet, så fruktansvärt illa trängt, att det av nöden söker
upp en omedveten impuls, för att alls klara sig.
Nu kan då detta medvetande (M) inte söka
denna omedvetna impuls i sin omvärld -..hela omvärlden är personens ( av denna
omvärld stulna ) omedvetna – men måste skapa ännu ett ( litet privat, ett extra
) omedvetet för att lista sig fram i den värld som är dettas ( s.a.s.) ”stora”
Omedvetna A. ( O ) . Då skapas det Omedvetna B. som alltså – temporärt – räddar
detta stackars fiktiva, svultna, paralyserade Medvetande undan passivitet eller
automatik , och således leder till någon form av ( ömklig ) handling inuti
denna alldeles slutna värld, som i sig är inkrökt in mot ett nödvändigt slut av
undergång. Undergången är given, eftersom allt utspelas i en fiktiv elaborering
av ett från början schackmatt-sinnestillstånd.
Alla Kafkas ”stora” hjältar är – innan
berättelserna alls börjar – ”dömda till döden”, och berättelserna är bara denna
sista fantasivandring fram till schavotten, till … maskinspiken i huvudet, ( i
I Straffkolonin ) kniven i hjärtat i ett schaktområde i staden, den sista resan
in i öknen, till döden i en liten säng i slottsbyn bland ”halvfigurer” (
Quasimodos ) - i ett ängsligt sneglande, i en sista återblick på det som en
gång var verkligt ( det var ju det ! Innan berättelsen började .) och sant och
möjligt att förändra, men som nu bara är en slutlig , tillfällig, återerinring
och en minnenas dans med det förflutnas spöken. Livet, såsom ett litet ,
skälvande uppskov…
Uppskovet accentueras av ( och ironiseras
stilla över i ) det flämtande försök att handla och tänka och ”leva” ( som en
hel människa ) som representeras av det Omedv. B.s inträde i detta frusna,
polariserade universum, som annars består av en enda gigantisk spegelfäktning
av ett psykes olika delar ( enligt den freudska första topiken ) med sig själv.
( Spegelfäktningen är när det Medv. fäktas med det Omedvetna – och dess
symboler; - vi har ovan sett det som , benämnt det ,”det ironiska spelet”. Att
benämna det ”spegelfäktning” är nu ytterligare en analogi. Den anger det
verkliga och samtidigt illusoriska sambandet mellan S och O i Kafkas verk.
Spegelfäktning är inte något man definitivt (!) önskar sig som den slutliga eller dominerande
fäktningen. Spegelfäktning är – naturligtvis – alldeles ypperlig som en
övningslek, men inte som den fäktning, som man vill skall vara den verkliga,
livets fäktning ”livsfäktning”. Spegelfäktning är inte reell handling, den är
en spegling in privatim av en aktör inför aktören själv. Den är vanligen ett
preliminarium, men hos Kafka blir den epilog.)
För att något söka förklara det
egendomliga med att många av de främsta berättelserna, som Kafka skrev,
innehåller det elementet, att allt är avgjort från början, att hjälten är
dödsdömd, eller död redan i förberättelsen ( före X ) , bör man kanske också
tänka över det, att Kafka hade ett säreget förhållande till döden. Han talade
tidigt med Max Brod om att han inte alls var rädd för att dö, och att detta
gjorde det så mycket lättare för honom att skriva. ( Blanchot har kommenterat
detta utförlig. ). Kafkas skrivande (
d.v.s. det skrivna ) är – detta stöds av
dagboksanteckningar och brev … - i mycket antingen döds- eller straffantasier.
Man kan se hur han behandlar dödstemat på minst två sätt: [ A.] FKs hjälte dör till synes under trycket
av en yttre kraft, - men denna yttre kraft kan mycket väl vara en
externaliserad sådan. Vi har att göra med dödsfantasier, och dödslängtan.[ B.] Vi har ”Jägar Gracchus”- temat. ( Der Jäger
Gracchus, berättelse i olika versioner, Jan/Maj 1917, oavslutad och post. publ.
). Detta handlar om den, som redan ÄR död, men på något sätt lever ändå. Detta
är en figur, jägaren ) , eller kanske
djuret i Boet, kanske svältkonstnären o.s.v. , någon som alltså genom antingen
en oförmåga att leva ( och därför är liksom död ) eller genom att ha utfört
något (?), som gör att denna – inom sig – har dött. ( Gracchus förförd … av en
get. Vad/vem nu denna get är? – Detta kallas ”Kafkas hemlighet”, vilken inte
tar upp så mycket plats i kafkalitteraturen. ). Om nu det stämmer, att han inte
alls var rädd för döden, och att detta gjorde ”hans skrivande lätt”, så kan man
koppla detta till det flertal kompositioner, där texten är en enda – ofta lång
och utdragen - färd mot döden ( Förvandlingen, Slottet. ),… ibland en snabb
vändning till en snabb död (ex.: Domen, En läkare på landet ), där dock, i
dessa senare berättelser, döden legat latent i livssituationen för Hjälten. Här
– i dessa senare exempel - har då Kafka inte haft något problem att genast göra
den uppdelning i Medv. och Omedv., och – som författare – resolut ”spela” ett
”dödsspel” med den nu lätthanterlige Hjälte, som står och vacklar på gränsen
till Intet, eller snarare allaredan intet är. Och så blir då hela skrivandet en
slags grotesk med döden som centrum.
Väsentligt är – estetiskt - att betrakta införandet av ett Omedv.B. som ett ”förfrämligandegrepp” i Brechtsk betydelse. ( Jfr. Bertolt Brechts episka teater ) . Detta kan beskrivas som så, att vi genom konstruktionen av Kafkas längre texter med den tredelning de har, får ett förfrämligande av viljeyttringar och av infall, så snart dessa uppträder hos hjälten. ( Dessa / v. och i. / är fullt naturliga (!) hos de medagerande personagerna.). Så förefaller alltså dessa beslut och infall helt absurda, som de inte syns grundade i ett helt och levande själsliv. Så kan den beramade – beryktade – ”kafkastämningen” – till dels föras tillbaka på detta förfrämligande av viljan och infallet, och så av vissa ses som en beskrivning av den ”främmandegöring” som filosofin och sociologin ibland talar om när det gäller individen i vissa historiska lägen ( jfr. Hegel: alienation, och Marx ) .
Så talar man alltså inom dessa
vetenskapliga discipliner: filosofi, psykologi, sociologi o.s.v. – om
Entfremdung, förfrämligande, medan det litterära greppet sedan länge går under
beteckningen: Verfremdung, främmandegörande, med vilken senare avses hur man i
fiktion skapar ett avstånd till det uppenbara och till normaliteten. I
främmandegörandet bryter man vanligen loss delar , gör dem fristående,
lossryckta ur sitt sammanhang, och tydligare: i relief, något som var typiskt
för expressionismen. Intressant är ju, att Kafka aldrig påtagligt använder sig
av några av de stilmedel som används inom ”den expressionistiska skolan”.
Med greppet ”Verfremdung” beskriver
man sålunda – enligt mången marxistisk teoretiker Entfremdungs-tillståndet i
samhället- och hos individen. Så har Kafka setts just som den, som lyckades
bäst – genom sin unika teknik – forma en bild av människans avskildhet från
natur ( sin egen och den allmänna ) och från produktionen, en människa i
alienation/Verfremdung, såsom dessa masspsykiska fenomen nu ganska snabbt och
med kraft kom att gestalta sig i det växande
kapitalistiska industrisamhället. Man kan gissa att Kafka dragningskraft
och berömmelse vilar just på den unika kraften som bilden av kapitalismen och
moderniteten i texter som Processen och Amerika erbjöd i kombination med den
figur – inte olik en Golem - som Kafka
presenterade i sina romanfragment. Man har här delvis jämfört med
Chaplins Moderna tider. Man kan även – som framhållets - tänka på Buster
Keatons mer svårgripbara, men väl så suggestiva rollgestalt. Eller vissa av
Gogols, G. som av vissa påstås ha använt sig av Golemfiguren i Wij, Fürst der Demonen – en berättelse med
chassidisk bakgrund.
Man bör understryka att det i
samtliga tolkningsformer av en text som Processen förhåller sig så, att det – i
alla – ( innehållsligt ) rör sig om en beskrivning av en maktstruktur, en
maktstruktur som har sitt ursprung långt borta från vad som kallas naturrätten.
Det fördrag som – såsom tänkt, i en konstruktion - ligger som bas för makten,
som bygger på en översiktlig struktur av diskussion och samstämmighet kring ett
fördrag om makt ( Hannah Arendt ) ligger så långt borta, att det inte alls är
synbart. Vi vet – läsandes Processen och vissa andra texter av Kafka, som
Slottet, Förvandlingen m.fl. – inte alls var makten hamnat, var den nu finns,
eller hur man kommer åt den eller hur den faktiskt ser ut eller faktiskt
fungerar. Vi är i periferin, men icke desto mindre utövas denna makt resolut
och skoningslöst, mitt i sin för delinkventen ( hjälten ) och oss kompletta
fördoldhet. Här ligger också ett moment i det, som med tiden kommit kallat
”kafkaiskt” ( litt. stil ) ”kafkaartat” ( sociologiskt bestämningsord ) . Vi har hos Kafka tagit ett kvalitativt steg
utanför den sfär som t.ex. Kleist beskriver i Michael Kohlhaas, där makten är
ytterst fördelad och ”balanserad” ( och ”obalanserad” och korrupt ), men där
Kohlhaas, genom sin obetänksamhet att delegera sitt uppror till en vanlig
skurk, på ett för läsaren sorgset begripligt sätt går från rättshaverist till
brottsling. Hos Kleist urskiljer man distinkt konturerna av maktdelningen i
samhället, samt konturerna av en verklig människa, t.ex. just MK.. Hos Kafka är
konturerna som klarast i objektvärlden.
---------
Mna kan ladda ner detta, samt hela pdf-filen med titeln:""Freud" - myten bakom det kafkaeska", gratis från min hemsida, websida, : www.kajgenell.com.
Den är på 255 sidor, - and counting - då jag fortfarnade arbetar på den, och således då och då uppdaterar pdf-filen....
Mina böcker finns några där o läsa, annars kan man köpa dem i handeln på nätet adLibris, Amaz0on osv
Kommentarer
Skicka en kommentar