Geometrisk plumphet
Å sida 85 i Marx´ Kapitalet
kan man på ett otroligt åskådligt och klargörande sätt få en uppfattning om vad
fetisch är.
Fetisch är inget objekt i sig, men
en karaktär hos ett objekt. Fetisch är något som ”klibbar fast” vid ett objekt.
Så om man tänker sig en sko, så är skon ingen fetisch, i sig, men kan -
i överskylande syfte, och av bekvämlighet, av passion - kallas för en fetisch,
medan det i verkligheten bara är skenet runt skon, dess karaktärssken, som ÄR
fetischen.
När
en vara, t.ex., en sko, alltså en sko SOM vara, hos Marx, får fetischkaraktär,
så ses det närmast, i ljuset av Marx´
ekonomiska teori, och hans samhällssyn, som en olycka, inte för skon
precis, men för oss som gillar skor. Själva upplevelsen av skon, i dess
skönhet, funktionalitet och känslomässiga värden i övrigt, skyms av det
varufetischistiska perspektivet, att skon
är tillverkad av en lönearbetare, i en fabrik, med alla de ekonomiska
värden som därmed är knutna till skon.
En
vara är en krånglig sak, menar Marx. I och med att varan existerar i det
dynamiska värdecentrum som den gör, så får den en karaktär av fetisch, en
karaktär som ”klibbar fast” på den. ( ”Uttrycket ”klibbar fast” indikerar något
oönskat.)
Det kan man ju gå med på, ur en slags
fenomenologisk synvinkel. Frågan är då ju, också, om inte ANDRA ting, utom just
varor, som befinner sig i andra komplicerade dynamiska kraftcentra, i det
mänskliga sammanhanget, har fetischkaraktär? Så att inte bara varor skulle vara
ting, som har karaktärer som klibbar fast vid dem, men att massor av ting runt
oss, som vi väl känner, och som av olika anledningar betyder något i vårt
sociala och existentiella sammanhang, får en karaktär, en aura ikring sig, som
indikerar en slags overklighet, eller Annanhet, eller mystisk hänvisning.
Enligt Marx, så förvandlas varan även –
av samma orsaker – till en ”samhällelig hieroglyf”.
Varför inte tänka sig att hela
världen är proppfull med ting, som för människan inte syns frestande i
sin nakenhet, men att alla för oss tycks som påklädda kejsare som går
omkring och visar sig för varandra, där vi tolkar in en saga, där ett helt
menageri med påklädda kejsare skymmer sikten, och där det oförvillade ögat –
hos barnet kanske – bara ser en helt oförklarlig verklighet, absurd i sin
tarvliga geometriska plumphet.
Kommentarer
Skicka en kommentar