( tänkerjagdå ) Mitt namn är Kaj Bernh. Genell. Jag är en göteborgare, född 1944. Jag skriver en del o. har bland annat skrivit romaner, flera deckare, noveller, en bok om Kafka, samt en bok om Ironi. Flera romaner är på engelska. Böckerna finns på Adlibris, Bokus. Vissa finns enbart på Amazon. Läs gärna mer på mina hemsidor: www.kajgenell.com & www.tegelkrona.com Jag är - vad gäller littertur - emot det pretentiösa, men för det preciost ironiska.
söndag 17 september 2017
Kafkas Amerika. Kap VI. Paraply mot glömskan?
I följetänger, som dem skrivna av Dickens och Dostojevskij, - båda skrev för dagspressen - är det inte ovanligt
med återtag, rekapitulationer för att klargöra bakgrunder, men frågan är - här
- om nu inte denna rekapitulation hos Kafka är bland de väldigaste och mest tekniskt
välmotiverade i klassikerlitteraturen. Att Kafka
nu dessutom av Amerika-manuset sedan låt
hela rekapitulations-”kapitlet” – hela återtaget - bli en novell i sig – han
lät publicera den som sådan under sin livstid - visar på den ironi med vilken Kafka sannerligen kunde behandla sina
läsare när han var på det humöret. Vilket, som vi nu insett, inte var så
sällan. Någon riktig rekapitulation är det ju inte, - men det är dock ett
återvändande till ångaren, till dess inre, den ångare som han skall lämna, och
man får en blick in i den miljö där Karl vistats ett bra tag under överfarten
över Atlanten. Och vi får dessutom reda på en del om Karl under denna
tillbakaväg ner i fartyget.
Beslutet
att hämta paraplyet, och att alltså inte strunta i att hämta det - det är ju sannerligen
bara ett paraply - ger inte Karl någon beslutsångest. Nej, i själva verket
fattas beslutet så snabbt och med en sådan fermitet att vi knappt märker detta
beslut. Det är fattat, som om det faktiskt redan långt tidigare var fattat. Den
unge mannen visar från början, att han minsann är en de snabba beslutens man. Många
gånger i romanen fattar Karl Rossmann
senare liknande snabba beslut, som ibland får oanade konsekvenser. Dessa
beslut, som tycks fattade på måfå, är aldrig senare föremål för någon begrundan
eller ånger. Med ett rappt svar eller beslut kan Karl ofta försätta sig i helt
oöverblickbara situationer, situationer som visar sig alldeles gräsligt
ödesdigra i detta främmande land.
Man kunde annars ha väntat sig en viss
tvekan att lämna väskan och den nyfunne vännen vid landgången – både väskan, som
vi senare får veta bl.a. innehåller: veronesisk salami, … och vännen, kan ses
som värdefulla vid inträdet till Amerika, men paraplyet har ett naturligt
värde, det naturliga värde som en ägodel har, dessutom en ägodel som är av sedd
för praktiskt bruk. Ett paraply är ingen minnessak, något nostalgiskt, men en
tingest man kan ha användning för vid ett hastigt påkommet slagregn eller liknande.
Inga eller i all fall väldigt få invändningar kan resas mot den som vänder om
för att hämta ett paraply, om denne så lämnar aldrig så många andra chanser i
och med detta, ty inför vädret är vi oemotsägligt alla lika! Och den som inte
ses ha respekt för vädret kan man närmast anse som en hädare och hedning.
Här väljer alltså Karl temporärt bort både vännen och hela väskan, kofferten, som
även den kan innehålla nyttigheter. Han lämnar sin koffert och litar på en främling.
Senare i Amerika, i Pollunders villa, - kap.3. -
kommer Karls handlande att styras av att han har glömt – inte sin paraply eller
väska – men sin … hatt!
Han irrar
runt i Pollunders hus i natten med stearinljus, och möter till slut herr Green,
som i stället för hatten halar upp en mössa ur sin ficka. Vad jag förstår bär
Karl i fortsättningen en mössa på huvudet,o ch det visar sig ju att mössan som
herr Green ger till Karl kommer från den väska modern packat. Det sägs att mössan är den huvudbonad man bär i Amerika,
och Karl får alltså sin egen mössa av herr Green. Han återfår något därefter också
sin koffert och sin paraply, samtliga sända till Pollunder av Shubal.
Karl
har inte väl kommit ned en våning i båten, förrän han märker, att
korridoren till närmaste vägen tills hans hytt - där paraplyet med största
sannolikhet ännu finns - är spärrad. Och snart är Karl Rossmann helt vilse i båtens inre. Karl har inte bara glömt
ett paraply, han är nu vilse också. Ångaren
tycks jättelik i denna vilsekommenhet, och vi finner att följderna av beslutet
att hämta paraplyet nu blivit större än anat. Och det skall visa sig, att inför
våra ögon öppnas en hel värld och en hel skola i konsten att inte överblicka konsekvenser. För övrigt
kan man se det, att glömma ett paraply, som något, som har ännu ett
betydelseskikt. Betydelser misstänks finnas. Paraplyet kan stå för något annat.
Att glömma ett paraply kan ha en djupare, omedveten innebörd. Karl har glömt
ett skyddsredskap. Men orsaken är höljd i dunkel.
Så är nu den nästan överdrivna villigheten hos
Karl att söka upp paraplyet, och beslutet att göra det, komplicerat av denna
misstanke. Och – för övrigt - hur i all sin dar skall vi vara säkra på att Karl
VILL lämna båten ? Hur skall vi veta om det inte är något ANNAT han glömt än just paraplyet? Och hur skall vi veta om
Karl själv vet om det är så att han vill lämna fartyget, eller om det är något
annat han söker än ett paraply? Har Karl kommit ihåg sin rädsla?
Själva glömskan – må vara då av bara ett
paraply – oroar. Varför just nu, när man skall gå iland i Amerika, landet
Amerika, alls ha ett paraply? Kamraten, den nyvunne, vid väskan har en ”käpp” i
handen. Är det någon stor skillnad på bedömningen av Amerika och vädret i
Amerika som ligger bakom denna skillnad i utrustning, en skillnad som belyser Karls karaktär, eller föräldrarnas
karaktär. Dessa har gett honom paraplyet, men ingen käpp. Med en käpp skapar
man definitivt mer respekt hos de gangsters på kajen som vanligtvis väntar
immigranterna.
Glömskan
är förarglig. Glömskan är alltid förarglig. Hade nu inte Karl vänt om för att hämta paraplyet, så kunde han raskt befunnit
sig i samma predikament som den nyfunne vännen: det, det önskade och primära att
vara nära själva landstigandet i New York, visserligen, då, oskyddad mot regn.
Glömska
är alltså ofta ett tecken på något. Har vi lärt oss. Ett symptom. ( Ty
egentligen glömmer vi ingenting! Glömskan är en chimär. ). Glömska står för
något. Glömskan som tecken! Påminnelse. För glömmaren. Ett memento,
en understrykning. Glömskan själv kan inte gripas. Vi kan veta ungefär
lika lite om glömskan som vi kan vet något om vädret, på sikt. Det handlar om
väldigt stora dynamiska system.
Vissa säger att den som inte glömmer något,
den kan heller inte komma ihåg något. Glömskan är en välsignelse, menar man. All
glömska är patologisk. All glömska har en mening. Den ende som EXPLICIT aldrig
glömmer är den inre demonen, den där som Freud kallar för Censorn. Det är däremot just också Censorn som ser till att vi
glömmer. Det glömmer Censorn aldrig
att se till. Ty Censorn är en perfekt
varelse, allvetande och klok. ( Men såsom allvetande och klok kommer ju Censorn att ställas inför alla möjliga
invändningar, som sedan skolastiken ställts mot en sådan varelse, vilka alla
går ut på att det, i alla tänkbara universum, är omöjligt att det skulle kunna
existera en sådan varelse. Ingen kan på ett klokt sätt hantera ett allveteri. Vet
man inget så dukar man under. Vet man allting så dukar man under. Man orkar
inte ta ett steg. – Mr Know All är en
tragisk hero. Vi kan lära oss en del av Somerset Maughams berömda novell i
detta ämne.[1]
)
Det
är svårt att skydda sig mot glömskan. Man kan så att säga inte skaffa sig ett
paraply mot glömskan. Ty paraplyet, vilket paraply som helst, kan alltid
glömmas. Ett paraply mot glömskan vore det att alltid vara observant på sig
själv. Att i varje handling iaktta och memorera denna handling i minsta detalj.
Ett paraply mot glömskan skulle nog
sätta krokben för oss.
Många filosofer, såsom t.ex. Franz
Brentano, har spekulerat om ett liv med denna sorts medvetenhet.
Kafkas Amerika. del V. Paraplyn.
.
”Visserligen ligger saken så till, att vi alla ögonskenligen har
förmågan att leva, för att vi någon gång har flytt in i lögn, i blindhet, i
entusiasm, i optimism, i en övertygelse, i pessimism eller något annat. Men han
/ FK / har aldrig flytt in i någon skyddande fristad, inte i någon. Han är helt ur stånd att ljuga, liksom han
är ur stånd att dricka sig berusad. Han är utan varje tillflykt, utan hem.
Därigenom är han utsatt för allt, som vi andra är skyddade emot. Han är som
en naken bland påklädda. Det är inte ens sanning, det som han säger, det som
han är och lever. Han är ett så determinerat vara alldeles för sig, utan alla
tillbehör som skulle kunna hjälpa honom att rusta in livet – i skönhet eller
elände, vilket som. Och hans askes är alltigenom oheroisk – och just därigenom
så mycket större och högre. All ´heroism´ är lögn och feghet. Han är inte en
människa, som konstruerar en askes som medel att nå ett visst mål, han är en
människa som genom sin fruktansvärda klarsyn, sin renhet och oförmåga till
kompromisser är tvingad till askes.”
( Kafkas vän och älskarinna Dora Dymant ur ett
av hennes brev till M. Brod.)
Vi har i Franz Kafkas ofullbordade pikareskroman
Amerika
en beskrivning av ett förlopp av insikt, - d.v.s. vi har en ”uppfostringsroman”
- interfolierat med små öar av glömska, och genom att iaktta och tolka det
dialektiska förloppet mellan glömska och hågkomst kan vi komma närmare huvudpersonen,
Karl, och samtidigt oss själva, vår sanning och vårt egets minnes funktioner.
Så
har vi inte väl introducerats till den sextonårige Karl Rossmann och till dennes
öde av att ha blivit förförd av ett hembiträde, för att sen bli ivägskickad av sina
”olyckliga föräldrar” från Europa till Amerika och följt Karl med båten som passerar frihetsgudinnan, vars svärd sticker upp
”på ett nytt och slående sätt”, förrän det nu händer att vi erfar, när vår
hjälte just skall gå iland i frihetens land, att denne, som föses med av en
stor folkhop och likaså funnit en emigrantkamrat vid namn Butterbaum, plötsligt kommer ihåg, att han glömt sitt paraply nere
i det gigantiska skeppet.
Vi blir
informerade om en glömska, en glömska som ändrar skeendet. En determinerande
glömska.
Generellt så kan man finna ett sådant
glömske-grepp, ett sådant glömske-skeende
i mängder av bättre och sämre romaner: att någon då låtsas glömma bort något, d.v.s. avsiktligt lämnat något bakom sig,
för att bli tvungen att avlägsna sig från ett sällskap för att ”hämta det”…,
och vi finner, att vi även här i Kafkas
roman blir förvillade inför tvetydigheten i situationen. Ty den går att tyda på
minst två sätt. ( Den kan givetvis vara en
ironi över glömskan.)
Antingen ( A.) har Karl verkligen glömt paraplyet, eller så (B.) har han avsiktligt lämnat
kvar det. Låtsats glömma det. Till yttermera visso kan man misstänka
berättaren – id est : Kafka själv –
för att i en ytterligare tvetydighet ställa
oss ovetande i det om detta nu är
ett klassikt berättargrepp, eller om det är ”hårda fakta”. ( Samma sak sker i
inledningen av Processen. ÄR
verkligen Josef K. helt oskyldig, som
det sägs av någon i inledningsmeningen? Eller bara ondskefullt förtalad. Kanske
av Fru Grubach. )
Intressant är här att det glömda paraplyet har gjort så stort, ja rent
av emblematiskt, intryck på vissa läsare att Karl blivit förknippad med ett
paraply. Han tänks MED paraply.
Paraplyet,
accessoaren, ( det som är fäst vid en
), fäster Karl i verkligheten.
Om det
är en psykopatologisk glömska – d.v.s. orkestrerad av Censorn, den föregivet allvetande - och om både glömmandet av
paraplyet och sedan lämnandet av en koffert ( väska ) är en omedveten handling, den
koffert han aldrig skall återse, den, som bl.a. har ett fotografi av
föräldrarna inuti. I maskopi med sin hjälte förhåller sig berättaren här tyst
och låter Karl - med fullständigt
obekymrad min - lämna sin väska på däck bland alla emigranter – hos den nyfunne
vännen, Butterbaum, som beredvilligt står
och vaktar den - för att Karl nu skall uppsöka den stora ångarens inre på jakt efter sitt paraply, som glömts där.
Vad som
kanske i realiteten nu uppenbaras och förborgas, mitt under redogörandet för
glömskan, det är ju måhända det, att vi inte riktigt vet, än, vad det var för
ångare Karl kom med, vem personen Karl är och vad hans värld varit innan han
steg iland i det Nya Landet. I
ihågkomstens och glömskans följd kan
vi nu primärt få en smått fantastisk inblick i mycket (!) genom de händelser
som utspelar sig i ångarens buk. Glömskan - här av ett paraply - skulle alltså kunna
ses som en välsignelse, då den sannerligen bringar åtskilligt i dagen.
( Här kan
vi nu bara erinra (!) om att hjältefiguren Josef K. i Processen inte är särskilt glömsk.)
---
Vidare kan här då eskaleras: Paraplyn
är ett SKYDDSREDSKAP, medan kofferten är ett bevaringskärl. Paraplyn motar
bort, men kofferten omfamnar. Och Karl glömmer dem båda, först skyddet sedan
bevarandet. Minnet är i sig ett bevarande, glömskan är i sig ett skydd.
Paraplyn
är givetvis också en liten prydnadsdetalj och en markör, att man inte tillhör
samhällets utstötta och helt obemedlade. Man har, vid bärande av ett paraply,
alltid en VISS status. Åtminstone ett parapåly. Kafka kände, vad vi vet, inte
alls till Chaplin, men vui kan anta
att Kafkas Karl är utrustad med paraply för att skilja honom från tiggare och
luffare, medan ju Chaplins figur, som är luffare, från tiggarens sida söker med
paraplyn raljant ange att han inte är vad han är.
Kafkas underbara konstgrepp
Diverse exklusiva berättartekniska
konstgrepp är rikligt förekommande hos Kafka i Amerika.
Vi har passagen i fjärde kapitlet där
Karl tillfälligt lämnar Robinson och Delamarche uppe på en slänt vid sidan om
landsvägen i mörkret för att bege sig för att sova på hotellvinden. Karl är
osams med de båda, då de har olovandes öppnat hans väska.
Karl ropade, sig
själv avlägsnandes i nattmörkret mot hotellet tillsammans med portiern:
””Hör på en gång för alla, om ändå någon av
er ändå skulle ha fotografiet[1] och ville komma med det
till mig på hotellet – så får han fortfarande väskan och kommer inte, det svär
jag, att bli angiven.” Det kom inget egentligt svar, bara ett avbrutet ord
hördes, början på ett tillrop från Robinson, som emellertid Delamarche tydligen
genast stoppade till munnen på. Ännu en lång stund väntade Karl på om man ändå
inte skulle komma till ett annat beslut däruppe. Två gånger ropade han med en
stunds mellanrum: ”Jag är fortfarande kvar!” Men inte ett ljud hördes till
svar, blott en gång rullade en sten nerför sluttningen, kanske av en
tillfällighet, kanske som följd av ett förfelat kast.” (A. s.103.)
torsdag 14 september 2017
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Four Gruesome Stories ( on Amazon )
Four Gruesome Stories
-
KAPITEL TJUGOFYRA AVBRUTET FRIERI På onsdagen – som nu kommit - hade Slim och Sofi sedan en vecka tillbaka planerat att göra...
-
KAPITEL TJUGOTRE EN LÅNG NATT Efter det att Herbert och Nils tagit en runda runt Boxeby och kommit in i salongen igen, d...
-
KAPITEL ARTON Klarinettrummet När Pannhäuser lämnat Liselott och de andra i köket för att återvända till Henrik för ...