( tänkerjagdå ) Mitt namn är Kaj Bernh. Genell. Jag är en göteborgare, född 1944. Jag skriver en del o. har bland annat skrivit romaner, flera deckare, noveller, en bok om Kafka, samt en bok om Ironi. Flera romaner är på engelska. Böckerna finns på Adlibris, Bokus. Vissa finns enbart på Amazon. Läs gärna mer på mina hemsidor: www.kajgenell.com & www.tegelkrona.com Jag är - vad gäller littertur - emot det pretentiösa, men för det preciost ironiska.
onsdag 22 augusti 2018
tisdag 21 augusti 2018
Att vara författare. ( Kapitel FYRA.)
Kap 4. Politiagenten.
.. med sig själv som misstänkt.
Sören Kierkegaard var, som ni alla
vet, ingen romanförfattare. Han skrev inte poesi heller. Nej, Kierkegaard var
givetvis en skriftställare som – för det mesta perifert – berörde religiösa
spörsmål, men mer intensivt existentiella. Icke desto mindre var han alltid
observant på vad som hände medan han skrev. Han hade en enastående förmåga till
observation vad gällde själva kommunikationen. Ja, så snart han hade påstått
något – i den form och i det sammanhang detta var påstått – så kunde han ägna
en halv dag åt att kommentera just själva NATUREN av påståendet.
Kierkegaard - … jag hoppas ni
ursäktar denna avvikelse till en del upplysningar om denne man, men det är nu
en gång så att avvikelser är en viktig del av förmågan att komma riktigt rätt –
levde ensam. Efter en olycklig kärlekshistoria, som förmodligen mest var
olycklig för att Kierkegaard var handikappad efter ett fall från ett träd som
femåring – så ägnade Kierkegaard, eller Sören, som vi kan kalla honom, åt att
polemisera mot den övre borgerligheten i Köpenhamn, där han, p.g.a. den övre
borgerlighetens nedärvda förakt, aldrig fick tillträde. Borgerligheten leddes av
en man som hette Heiberg. Övriga föremål för Sörens förakt var Kyrkan, där
brodern Peter var biskop.
Sedan fanns det en hel del filosofi
som inte föll Sören på läppen. Främst inriktade sig Sören på Hegel.
Vad var nu Sören FÖR då? Ja, någon
slags liv, tror jag. Även om han själv, på grund av sitt handikapp, inte tyckte
han fick mycket ut av livet.
Så fanns det en längtan efter
sanning och efter liv hos Sören. Och efter skönhet. Kunde det då inte tänkas
att just författarens yrke kunde vara något. Att gestalta liv på en
författares sätt, och kunna på så sätt smyga sig in i medvetande på människor,
på det sätt som jag antytt är själva essensen i författeriet. Jovisst! Sören
försökte. Men tyvärr, han hade ingen talang p det området. Sören kunde inte
alls gestalta. Och så blev det som det blev. ( Ett fragment av en roman kan
dock än idag läsas – utan behållning – och det heter Johannes de Silencio. Bara
titeln avskräcker ju. )
Så beslöt sig Sören, efter att ha
skrivit en doktorsavhandling om Sokrates´ ironi att DISKUTERA med sin samtid.
Diskussionskonsten, … och
manipulationskonsten …, hade Sören lärt sig redan som barn. Han, som ärvt av
sin far en gedigen begåvning ( samt miljoner danska kronor ) formligen lekte
med sina lärare. Så var det för Sören inte svårt att för samtiden lägga fram en
enorm bok om livskunskap, som bar titeln Enten-Eller. Där diskuterade Sören, på
ett intimt sätt – ungefär som om han hade haffat en på gatan och huggit tag i
rockslaget – ämnen som ansvar inför sitt eget och andras liv, om autencitet och
om tvivlets oändliga förfärlighet.
Det eleganta med Sörens författarskap
är inte bara det intima tonfallet, där hand drar in sin läsare tätt intill sig,
men den envetenhet, och den obönhörliga logik med vilken han tvingar sin läsare
att inse att livet är ETT och att ens beslut också är ETT.
Sören hade, genom detektivarbete och
liksom en tjuv om natten, genom umgänge med ett FÅTAL person, inte mer än tjugo
stycken, lurat ut allt det som var viktigt och kritiskt med livet, och allt detta
det lade han fram, svart på vitt, inför Köpenhamns förvånade menighet, i boken
Enten-Eller, som lästes, begapades och missförstods ända långt upp i
kungahuset, där drottningen inte ens fick ordning på titeln men livet igenom
trodde att boken ifråga hette Enten og Eller.
Kierkegaard envetnades med att betrakta sig själv som en misstänkt. I första hand, menade han, bör man behandla sig själv som en misstänkt. Här förebådade Sören onekligen Nietzsche. Och Wittgenstein.
Sörens tankar blev lästa, men stort
sett ignorerade. Sören kunde ha blivit en fruktansvärd litteraturkritiker. Han
hade en enastående känslighet, av nära nog Rimbaudska mått, men han blev nervös
av att följa dagspolitik och modets växlingar, så det blev inte någon
journalistik.
Bland journalisterna så blev den störste
av dem alla, i Danmark, Georg Brandes, väldigt upprörd och väldigt begeistrad av
Sören Kierkegaards författeri. Brandes fann alltihop på en gång överspänt,
infantilt och samtidigt högst fascinerande och vackert. Så han skrev: ” I
avgörande mening fanns det bara en författare för mig: Sören Kierkegaard.”
Detta är häpnadsväckande, inte minst eftersom Brandes lyft fram Nietzsche och
andra. Vad i all sin dar var det med Kierkegaard, en författare som inte ens
kunde gestalta, som så till den grad grep Brandes. ( Brandes som ju också är
känd för förhållandet (?) med författarinnan till Pengar.)
Hade Kierkegaard kunnat gestalta något
mitt i sin envetna polemik. Eller var Brandes bara betagen ändå? Men visst
handlade det om litteratur? Visst var Kierkegaard litteratur, även om det inte
var romaner. Kanske var det nåra skiktningar som här spelade roll?
Kierkegaard i sin tur, ja han gick på teatern, lyssnade på Don Juan, och
såg fru Heiberg i skådespel och skrattade åt farserna på teatern,; han läste
Bellman och så en roman, som han lät binda in, av en svenska, Rosen på Tistelön.
Kierkegaard var medveten om sin unicitet.
Helt visst betraktade han sig som sin tids mest begåvade man. Men någon roman
skrev han aldrig. Så stod Kierkegaard i viss utsträckning utom räckhåll för det han ville åt: andras själar.
Kierkegaard var fascinerad av Scopenhauer, men någon prosaförfattare som riktigt grep honom frmkom inte, tycks det. Kankse skulle det, efter hans död, 1854, dyka upp en del modernister, som skulle fått hans hjärta att blöda.
Några vänner skaffade han sig aldrig
heller. När en barndomskamrat hälsade på honom på dödsbädden där han låg med
sin tbc, rosslade han fram:” Hils alle Mennesker!”, som om han själv
aldrig tillhört denna egendomliga grupp varelser, men varit medlem någon helt
annan stans.
Att vara författare. ( Kapitel TRE.)
Kapitel 3.
Tjuven.
Tjuven.
Kanske det mest häpnadsväckande,
existentiellt sett, med det, att vara författare, är det faktum att man knappt
är det. Man är, tvärtom, speciellt mer ett fenomen i andras medvetanden, och i
centrum av dessa medvetanden. Så har man, som författare - … som det hette
fordomdags, ”qua auctor” - så att säga stulit sig en plats i medvetandet hos
alla dem som har läst ens verk. Man är alltså mer en tjuv av andras medvetande-arbete,
och medvetande-transformationer, än man är en person som med en förklarande
text berättar en påhittad historia.
Så är
det, att VARA författare, en sinister ( dunkel och ljusskygg ) syssla. Men bör
blygas, när man träffar sina läsare. Ty man har smugit sig in i deras innersta
och där har man ställt frågor, där har man givit ultimatum som har skapat
förändring i deras tänkesätt.
Men, nä, detta måtte väl vara en överdrift,
tänker varelse av ordning. Trots att man nu blir påverkad så är det vä ingen
tjuv som tagit sig in i ens själ inte!? Och detta kan definitivt inte gälla den
senaste boken jag läst, ty den skrattade jag bara åt!!!
Behold! Behold! ( Lugn, lugn! ) Jag skall förklara.
Först av allt skall jag säga att jag inte är
kritiker. Jag tillhör inte dem, vars böcker man med en likgiltig gest efter en
stund tappar ner på sina fötter, och tänker ” So what!” ( eftersom man numera i halvmedvetet
tillstånd är mer av en engelsktalande person, som svensk …). Nej, jag är en
annan person. En kulturanalytiker och något av en … filosof. Och då kommer ju saken i ett annat
läge. Då kan nämligen allting uppgraderas från Pour le jour, till Pour le temps….
Jag är en Tidens röst.
Jaha. Men till saken. Hur var det med tjuven
och medvetandet?
Exakt. Det är en bra fråga. Ty det är det som
är kärnan. Det är där vi skall ta itu och reda ut en del saker.
Beträffande tjuvar, så skall vi först
undersöka hur det var med den danske filosofen Kierkegaard och dennes relation till tjuveri och
detektivarbete.
----------------------------------------
Att vara författare. ( Kapitel ETT.)
Att vara författare.
Kapitel Ett.
Helvetet är en skrivarkurs.
För att vara
en författare måste man bli en. För att bli författare behöver man skriva
någonting som har karaktär och rang av litterärt verk. Låt oss säga att vi har
att göra med en sådan person, en person som med en viss framgång har publicerat
ett verk av en sådan … kaliber. Vem är nu denna ( slags ) person, och hur är
hen och vad är hens relation till de individer som inte är författare, och till
samhället i stort, där hen är en del?
Vi har i
samhället många kategorier människor, om vi då betänker den vuxna populationen.
Dessa kategorier existerar jämsides, och de ses sällan som ståendes kvalitativt
utanför varandra. De formar tillsammans en gemenskap. Man kan dock urskilja
några grupper som rör sig i marginalen, och som kan ses som iakttagare och som
speglar åt samhället i övrigt. Dessa kallar vi ofta kulturarbetare. Kanske är
inte alla kulturarbetare speglar, men i alla fall de flesta. Några som helt
säkert är det, de är de allvarligt syftande författarna, de som skriver om
Människan.
Så kan man
säga att föremålet för vår undersökning, hen som skriver böcker av en viss
rang, är som en spegel, och är något av en outsider, ofta en beundrad sådan.
Och lika ofta ifrågasatt.
Det finns en
rikhaltig litteratur om författare och författeri, i dess generella former,
och bland de vanligaste uppfattningarna om vad som gör en allvarlig författare
till en sådan är att det handlar om ett slags tvångsmässigt val. Det behöver inte vara sant. Men
låt oss ha det som ingångvärde. Det är ett bra ingångsvärde, delvis eftersom det är ett
så orimligt påstående. Ett tvångsmässigt val är ju vad man kallar ett contradictio in adjecto. Det är en
motsägelse i själva begreppet. Är något ett tvång, så är det inget val. Och vice
versa. Men låt oss säga att en s.k. RIKTIG författare är en produkt av detta
missfoster till situation. Denna paradox, som det heter i lärt språk. Att författaren, hen vi talar om, just är satt i sin
situation genom ett tvångsmässigt val.
Vi utgår från
det. Och så kan vi – vid behov – revidera det senare.
Hela resonemanget kan förefalla otidsenligt. Men det är
givetvis en illusion. Mer ofta är det tiden som är ur led, mer än vad
resonemangen är det. Särskilt de resonemang som handlar om författare och
författeri. Ty resonemanget, diskussionen, dialogen om dessa företeelser
tenderar till att stå över tiden, och vara angelägen, oändligt angelägen, i
vilken tid som helst, utom tider där livhanken hänger direkt lös. Och det gör den
ju inte just nu, om man ser lite lugnt på det hela. Om man är hysterisk så
hänger den alltid lös. Och hysteri kan vara bra att lida av om man är författare. Men det är
en helt annan historia. I vårt sammanhang, i diskussionen angående vad som utmärker det
att vara författare så försöker vi hålla ett perspektiv så fritt som möjligt
från hysteri, såväl makrokulturell som individualpsykopatologisk.
<to be continued>>>>>>
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Four Gruesome Stories ( on Amazon )
Four Gruesome Stories
-
KAPITEL TJUGOFYRA AVBRUTET FRIERI På onsdagen – som nu kommit - hade Slim och Sofi sedan en vecka tillbaka planerat att göra...
-
KAPITEL TJUGOTRE EN LÅNG NATT Efter det att Herbert och Nils tagit en runda runt Boxeby och kommit in i salongen igen, d...
-
KAPITEL ARTON Klarinettrummet När Pannhäuser lämnat Liselott och de andra i köket för att återvända till Henrik för ...