Inlägg

Varje morgon satte jag mig vid mitt lilla skrivbord i

  1. Han går därnere i dalen, djupt i skuggan av de höga bergen och samlar sina hökärvar o. ropar, till vem vet man icke: Jag kämpar och kämpar!”. Men dalen och bergen är så egendomligt formade så att ljuden som kommer upp ifrån mannen låter: ”Jag ger upp och jag ger upp!”. (Vem vet alls hur ens eget rop i världens stora instrument låter? Varför alls försöka kommunicera?)   En gång föll en sten från Guds hjärta. Det är vår jord   2. Filosofi är endera att slå in öppna dörrar eller att måla dörrar på väggen.   3. En människa med få önskningar har litet att ge.   4. Allt är som bekant främmande.   Varje morgon satte jag mig vid mitt lilla skrivbord intill fönstret för att skriva något följdriktigt. Ty det var åtminstone två saker jag visste om konsten att skriva romaner. Den första var att man måste börja meddetsamma när man vaknade om morgonen, helst före första toalettbesöket. Den andra saken var att det är med förnuft och följdriktighet s...

Kaj Bernhard Genell "Kafka", Amazon, (2021)

  The book "Kafka" is an analysis of Kafka's novels and short stories. The book deals with the means contributing to the famous Kafka effect, or - the kafkaesque. These means are partly all technical. Thus, in this book, the author shows how Kafka uses a narratological split of consciousness and a split unconscious of the hero to create the Kafkaesque by a rare trick. In turn, This Kafkaesque generates an interrogation that scrutinizes the contemporary myth of the Freudian theory. This new book shows how Kafka became one of the most prominent artists to create and define Modernity. Kafka took part of the thrilling creation of Self-conscience of the 20ieth century, marked by a constant dialogue with Freud and his works. Self-conscience as Man knew it since St. Augustine, the Italian renaissance writers, Erasmus, Shakespeare, and Montaigne and later with the secular Romantics and Hegel, swiftly developed within Modernism into something much more complex with the appearance ...

"KAFKA" by Kaj Bernhard Genell (AD) !!!!

                  The work of mine displays a distinct answer to the question regarding the uniqueness of Kafka and regarding the concept of the kafkaesque and how Kafka managed to achieve this very effect of the Kafkaeasque through his special technique. My work is an attempt to look for the meaning of the use of the kafkaic style. The uniqueness of the kafkaesque is noticed by many others but here it is explained by reference to the process of creation of the kafkaesque. Through the years this explanation has been missing.               Kafka´s uses two unconscious levels in his major works. Sholars like W. Benjamin, Th. Adorno, M. Walser and H. Hiebel have noticed the extraordinary experienced qualities of the kafka text , the strange features owned by the hero, the hero as a mere figure and the “dream-like” universe. But I am displaying a mod...

SALONGERNA

    SALONGERNA roman av   Kaj Bernh. Genell         KAPITEL ETT. Månen sken full denna septembernatt över Sten Sturekyrkan och den närbelägna Västra Karschgatan. Kyrkan låg på en liten höjd i en mindre gruspark. Gatan löpte fram till kyrkan, men just bara som en bigata. Parken var bara helt knappt insprängd i stadsbilden, och bortsett från kyrkan så fanns där även ett läroverk, som visade baksidan, med stora kvadratiska, gardinlösa fönster åt både sandplan, volyminösa träd och det spetsiga kyrktornet. Molnen gled kantbelysta sakta över en mörklila himmel. Sommaren hade något dröjt sig kvar. Väl i det skarpa ljusskenet vid ett periodvis välbesökt fastighet på Västra Karschgatan kunde man se att klientelet var unga välklädda människor, ofta nog berusade och på väg från en lyxkrog och således förledda av någon lustigkurre till frestare till att öda pengar en timme eller två tillsynes på sådant som egentligen inte var något på gatans ...

reflexion

  Med reflexion förstår jag lust. Reflexion är ett förhållande. Där tom identitet icke slagit igen dörren om sig själv, - där finns reflexion. Reflexion är som en frihetens aktivitet i rum, där inga gränser ännu har legitimitet … .D ä r kan gl ä djen frodas ordentligt. .Lustfyllt, - s ä llan som n å gon pl å gsam dans. Den ä r s å att s ä ga den "glada retoriken": den f ö rs ö ker ö vertyga dig sj ä lv om att du ännu inte vet vad du genom denna ganska enkla syssla kommer att snart få veta … . Just det, att det ä r fr å ga om retorik, en inre retorik kanske man inte i f ö rsta hand t ä nker p å . Den ö vertygar och tr ö star och ger kunskap p å en och samma g å ng! Reflexionen ä r så lik en självgående maskin. En lång lust, som lätt finner sina orter hos oss människor. Reflexion är som ett landskap utan bortre gränser. Utan att tänka på eventuella andra landskap. Och då har filosofin lätt att leva.   Reflexionen är ständig, - liknar en hand, uppehållande mig i en atmosf...