Med reflexion förstår jag lust.
Reflexion är ett förhållande. Där tom identitet icke slagit igen dörren om sig
själv, - där finns reflexion. Reflexion är som en frihetens aktivitet i rum,
där inga gränser ännu har legitimitet….Där kan glädjen
frodas ordentligt. .Lustfyllt, - sällan som någon plågsam
dans. Den är så att säga den "glada
retoriken": den försöker övertyga
dig själv om att du ännu inte vet vad du genom denna ganska
enkla syssla kommer att snart få veta…. Just det, att det är
fråga om retorik, en inre retorik kanske man inte i första
hand tänker på. Den övertygar och tröstar
och ger kunskap på en och samma gång! Reflexionen är
så lik en självgående maskin. En lång lust, som lätt finner sina orter hos oss
människor. Reflexion är som ett landskap utan bortre gränser. Utan att tänka på
eventuella andra landskap. Och då har filosofin lätt att leva.
Reflexionen är ständig, - liknar
en hand, uppehållande mig i en atmosfär av en variation, en anda, som kanske
blir till personlighet. En bearbetning av observationen, och samtidigt ett blickande
inåt, och inåt åt alla håll, in i varje skrymsle, hämtande varje liten reaktion
därinifrån på vad som nu kan ha retat ; ett sammanlänkande, likaväl obundet av
intresse , och idogt blockerande andra lustar och begär än reflexionens, men
ändå kapabelt till ett utnyttjande alla lustar och begär. Som en andning, - så
är ju den reflexion, som på detta sätt får en estetisk karaktär, "det
klassiskt intresselösa".
Att man reflekterar, och att man
reflekterar på att man reflekterar på ett sådant sätt, att man iakttar sina
reaktioner i och med , i det att, man tar varje reflexionssteg, - liksom
tecknaren, när han tecknar, efter ett eller ett par streck lyfter pennan och
ser vart detta eller dessa enskilda senaste streck fört honom, ser om det
"stämmer", och han lär av detta och lägger på minnet varifrån han
kom, och vart de senaste strecket tog honom, - så är det också med den som
reflekterar.
Jag talar här inte om den slags
reflexion över ett begränsat vetenskapligt problem, som naturvetaren ofta ägnar
sig åt, för att göra en beräkning av universums storlek eller liknande.
"Min" reflexion är ngt mera filosofens eller vardagsmänniskans.
Nu kan ju tecknaren ofta också
grubbla över hur det kom sig att det eller det strecket gav den eller den
effekten - inte bara på papperet, utan djupt in i själen på honom -, och det är
som om tecknaren då gick djupt in i huvudet på sig själv och in i sina ögon ,
blir fysiolog - samtidigt som tecknare - och betraktade enskilda tappar och
stavar och små små trådar ibland ganglieceller, - sådant som han vagt känner
till, och de machband ,( den för alla bekanta, av alla erfarna förstärkningen
av tingens konturer via ett system i ögonbottnens konstruktion ), som faktiskt
omöjliggör varje avbildande,- alltså, som om han bedrev fysiologiska studier i
anslutning till sin konst, sitt tecknande….( mach-band.)
På samma sätt kan det ju hända
att den som sysslar med analytisk reflexion, iakttar sin egen reflexion över
ett bekant fenomen, och reflexionen på det reflekterade. Han måste se om det
finns ngt som omöjligör det, som han tror att han håller på med….. Han måste
då
kanske i första steget tänka på om den första reflexionen bringade någon
"ny" kunskap till honom. Kanske har han lagt samman två och två, och
åter fått …. fyra, - eller han har
sett ett invecklat samband mellan några märkvärdiga tal eller deras
exponenter, och då ger han sig in i att försöka ta reda på vad han använde i reflexionen,
och vad det var för känslor som åtföljde de verktyg som han då brukade, - om
det var ett egenartat grepp som fick honom att se sambandet, om känslan födde
greppet, och om hur den känsla kändes som åtföljde processen, om han kunde
bilda sig en uppfattning om hur detta "sanningens ansikte" såg ut, -
ty i insiktens ögonblick var det som om det snabbt svävade förbi…., och han kan jämföra
känslan
med andra liknande känslor som åtföljt andra insikter, små
och stora, ---- ty han är ju en sann reflekterare ------, -och, om det nu är så
lyckligt att han finner ut, att reflexionen inte slutade med att två och 2 är
fyra, eller att detta eller detta andra samband gällde, eller att de känslor
som födde reflexionen och de som åtföljde och de som efterföljde var helt olika
några andra han haft, men att han kom till en djupt insikt om att hans liv, -
det kan ju vara det han ägnar mest tid åt att fundera över -, betydde just det
eller det, liksom det borde ha den innebörden för alla människor i ungefär
samma läge som han befinner sig i, och att denna insikt inte bara var olik men
helt annorlunda, och mycket vackrare än de insikter han haft om sitt liv
någonsin tidigare, på ett sådant sätt, att reflexionen nu hade placerat honom i
ett land, ett land han aldrig besökt, men ett land beläget mellan allt han besökt....,
så att det nu fick en realitet det nästan inte borde ha haft, en realitet som
var stark nog att beröra honom, men en realitet svår att benämna, och speciellt
svårt var det, att benämna denna realitet som en upptäckt, ty vem skulle, - i
detta läget -, tro honom -: det var reellt och det var icke reellt, - det var
vackert och det var ett steg, ett framsteg,- ett reflexionssteg - , som hade
fört honom med ens långt in i ett land, som han nästan inte kunde tänka sig ha
besökt någonsin, - vare sig i drömmen , i ett tidigare liv eller i vaket,
reflekterande eller icke reflekterande tillstånd- så bör han tänkta på hur det
kom sig, hur reflexionen tedde sig, hur dess karaktär var, som reflexion betraktad!.
Han är som tecknaren, när denne
inte bara tecknat, - eller tecknat likt, men tecknat något, där han ville befinna
sig mitt uppe i, ibland dessa linjer… och som nu tecknaren snart beslutat sig för
att teckna på samma sätt, men från en annan sida, och beslutat sig för att:
detta tyckte han om!, mycket ! Så älskar reflekteraren sin reflexion och sin
reflexion över reflexionen i detta sitt reflexionsrike, där reflexionen är, men
icke är sådan, att den kan ses av envar , men för den, som har verktyg att
betakta reflexion…….
Med en reflexion som är baserad
på erfarenhet, annat än något redan bekant, - det som är beskrivet ovan är
såsom man beter sig vid hanterande av symboler som man redan erkänt! -
förhåller det sig annorlunda.
Vi återkommer till detta. Ty vi
har ännu inte kommit till en reflexion om vad som är verkligt, vad som existerar
eller varför …. Ontologiska och
metafysiska spörsmål, som ju alltid ligger
under all annan reflexion och lurar…..
Ty detta, reflexionen, den fria,
s.a.s. "givna" reflexionen - som vi alla känner till - ( hur bra
eller dåliga vi än är på att genomföra den….) är ju alltid en dubbelrörelse,
en duplicitet, en jämförelse, som ibland slutar
i det, som jämföres, slutar bland allt detta,
som bildar ett speciellt ställe, där man obehindrat kan andas och andas ut, där
den stora Friheten härskar, på den intellektuella reflexionens härliga
"elyseiska fält"….
Och det är här inte alls tal om
en negativ frihet, en frihet där man är fri ifrån där man lägger sitt hjärtas
ben på ryggen, ty man har här kunnat etablera en ny, en verklighet av ett
speciellt slag i frihet, - av en möjlighet som dök upp som ur ett Intet, som
kunde här skapa en viss nära-nog Realitas, som gav en lust och glädje in i
hjärtats innersta outforskade och okända tillhåll…….
Reflexion får icke vara bara
ett: så skulle man kunna göra, utan måste i grunden vara en intellektuell handling:
en reflexion måste kunna kunna klassificeras såsom ett steg i en tanke- och personlighetsutveckling,
där steget inte har någon ångerklausul inskriven. En reflexion är en reflexion.
Och jag erkänner den såsom en del i mitt liv. Alltså:
Denna nära - nog - Realitas är
en väl så god Realitas. Nära-nog är vad man skulle kunna säga : tätt intill.
Detta är - när allt kommer omkring - själva grunden för reflekterandet,- det
som tycks vara ett "lustreflekterande": att realitetsgraden i
reflekterandet tycks högre än den realitetsgrad som man kan finna hos ett
förgängligt ting , en stol som rätt vad det är faller isär, en planet som
brinner upp….. eller hos en människa
, en Annan , som man ( i allmänhet ) inte kan lita på,
- trots allt vad alla dessa idealistiska teoretiker i den Andre-filosofin säger
- vars tankar man aldrig riktigt ( riktigt ) kommer underfund med o.s.v….., alltså,
: att realiteten i reflexionen upplevs såsom reellare än
allt annat, ( och tryggare: man vet var man har den! HOS SIG SJÄLV!
) inte bara reflexionsmässigt, som antytt , - utan även
känslomässigt:
den känsla som åtföljer reflexionen är
mycket starkare hos den , som som reflekterar ( på detta sätt ), än känslor
inför annan s.k. verklighet.
Det är ,som bekant, inte alls
ovanligt bland diktare och filosofer, att dessa säger: "Endast då - när
jag skrev - levde jag!".I infallet. Upplevelsen av realitet är då intensiv.
( Och omvänt, - främlingsskapet inför de påtagliga tingen, eller inför vyn
utanför fönstret….) - Så
kan man t.ex. se Gunnar Ekelöfs Herren Någonting Annat som en
kuriös skuggbild av reflekteraren.
Man kan då se reflexion såsom
något som enbart främlingar sysslar med…… Men så enkelt är
det ju inte. Och det är ju inte heller så
enkelt att alla främlingar lyckas med sin reflexion. Tvärtom,
- de flesta av de "lyckliga reflekterarna" får se sig hamna i ett
ganska förvirrat tillstånd, i en rätt obegriplig realitas….. med tiden….Reflexion är
en vansklig syssla.
En poetisk främling måste ha en
väldig känsla för vad som inte är verkligt……..
Filosofi och reflexion är ett
kryssande: filosofen kryssar mellan extremer , men i full konsistens, i reflexionens
stora lust bland infallen, fantasins atomer, : , Filosofen måste kunna
argumentera mot de båda fundamentalistiska ytterligheter som framgår ur:
1.) Ingenting spelar någon roll.
och
2 .)Allt spelar roll. Allt betyder något .,…… och i ett huj förklara
att common sense ofta saknar ……. symboler. Helt huvudlöst.
Sådana ideer, i vad Husserl kallar
"livsvärlden", vilket blivit ett begrepp, som finnes iden dagliga
reflexionen är för det mesta vaga som:" Något sådant v i l l jag .".
Ointressanta är idéer, vilka ger en komplett byggbeskrivning av en väldig
maskin. / Där har vi också filosofins svaghet: I stället för svar på en fråga
tillhandahåller filosofin en lite annorlunda föreläsning, bestående av frågor,
en mängd sådana, vars antal ökar exponentellt…………..Framför
allt och över allt annat så är reflexion utsträckning…. Intellektuell linje.
All reflexion är inte filosofi. - Filosofi är någonting underligt,……. - något
man blir förälskad i, - vilket i sig är
underligt -, såsom Sokrates i Gorgias påstår att han är förälskad i filosofin,
och såsom Kant påstår, att han drabbats av ödet att vara förälskad i
metafysiken - i hans nedgörande bok om Swedenborg. Och om nu all reflexion kan
karaktäriseras som inkrökthet, som självkärlek……Varje gång
jag avviker från min reflexion börjar jag en ny, men jag är
fortfarande identisk med mig själv.Målet med reflexionen är
att jag skall besluta mig för att avvika ifrån
den. Vika in på avvägen. Detta mål
måste
jag ha in mente hela tiden, men det får aldrig störa den aktuella reflexionen.
På så sätt har jag alltid ett dubbelt mål med min reflexion. Att fullfölja den,
och att ( när som helst ) avvika från den.
Detta är det ideala.
Reflexionen är väl bara en samling negationer?
En samling negationer. Inte i den uppbyggliga, hegelska-adornoska . Nej! I den
sanna andan av bortstötandet av…..det tarvliga i all existens. Jag skall förklara
vad jag/ han menar: i en argumentering mot denna "anda"…. Någon måste
säga
ifrån.------------- Man måste då
och då stanna upp, och man bör då och då
säga
ett NEJ. - Det är absolut inte så, att det är
negationen som är den drivande kraften i världen.
"Dialektiken driver sig
själv framåt genom extremer, driver tankar med den allra yttersta konsekvens
till den punkt där de vänder sig mot sig själva, istället för att kvalitativt
förändras.", som Th. Adorno en gång skrev, till mångas förfäran. En
förvanskning av både G.W.F. Hegel och Karl Marx, menade man . Men efter "
den drivande kraften", så kommer negationen som den avgjort nödvändiga korrigeringen
utan vilken dumheten sulle segra totalt .
Den väsentliga reflexionen uppkommer
egentligen aldrig ur ett nej. Nejet är överskattat. Ingen diskussion är
fattigare än den som är uppbyggd antitetiskt. Nej, den diskussion är rik, som
bygger på nya överraskande infall, PÅ SIDAN AV nejet………… Jag är
ingen anhängare av det ….. dialektiska……. Reflexion är
att avvika. Reflexion är väl ytterst att aldrig,
aldrig någonsin komma tillbaka! Det är sann reflexion. Reflexion
ut i det oändliga, så att säga……. ( Jag kommer att tänka på
den österländska spekulationens ying och
yang, där det i varje ying bor en liten yang, i varje yang
finns ett litet ying: i varje ja finns nog ett litet nej ; i varje nej ett litet
ja, - något som då, följaktligen varken helt kan förnekas eller bejakas……)….
Eller hur förhåller det sig…..?
Det tycks rimligen som om den,
som framställer yttranden om reflexion också måste framställa någon teori om
medvetande. Helst också om Jaget. Ty reflexion försiggår i vad som brukar
kallas ett medvetande, eller i ett Jag, en människa ….eller i en tankeverksamhet.
Och att nu detta bör redas ut, - det är det som ställs
som krav. Jag - som skriver detta - kan bara säga, att jag inte äger
mer än reflexioner kring begrepp som medvetande och tanke, - ingen teori.
Reflexionen föregår däremot inte medvetandet. Medvetandet är på något sätt primärt… har man tänkt
sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar