Of course it is a mental health issue, that there is a mass shooting every day in the USA. It is a mental health problem with the members of the NRA and the GOP.
( tänkerjagdå ) Mitt namn är Kaj Bernh. Genell. Jag är en göteborgare, född 1944. Jag skriver en del o. har bland annat skrivit romaner, flera deckare, noveller, en bok om Kafka, samt en bok om Ironi. Flera romaner är på engelska. Böckerna finns på Adlibris, Bokus. Vissa finns enbart på Amazon. Läs gärna mer på mina hemsidor: www.kajgenell.com & www.tegelkrona.com Jag är - vad gäller littertur - emot det pretentiösa, men för det preciost ironiska.
onsdag 6 juli 2022
lördag 18 juni 2022
SUPPORT the UKRAINE !
SUPPORT the UKRAINE !
PUTIN launches a terrorist war on A SOUVEREIGN Democratic COUNTRY! BAN RUSSIA !What is the difference between Russia and Nazi-Germany? ETERNAL SHAME ON RUSSIA!
CHINA must STOP to SUPPORT RUSSIAN AGGRESSION! Both Russia and China essentially are Copy-Economies and ought to think twice before they mess with the Western Ec. Sphere. And Russia and China of course are Copy-Economies just because they are NOT Valid - or not at all - Democracies. Non-Democratic Countries has not the Ability to enable major Discoveries or to keep up a vibrant and Omni-Potent Cultural Life. The Political Life of such Countries is mainly concentrated upon Aggression and upon different ways in trying to control aquire Foreign Territories, Foreign Markets, as well as Foreign Businesses, hereby only causing those Areas and Businesses to Falter, due to wholly Inadequate Managing. Without Democracy - this is also an empirical fact - NO country can prosper, neither can any Individuals within the Borders of such Countries reach His, Hers or Its fullest Potential or a Good Life.
Living in an authoritarian state is meaningless, unless it is a life of protest, a life of struggle for freedom.
onsdag 15 juni 2022
måndag 6 juni 2022
TJUVLYSSNING
TJUVLYSSNING
TJUVLYSSNING
Det skulle vara förmätet av mig ( jag är ju dock en helt okänd författare, ja –
knappt författare alls ) att ge råd i konsyten att skriva en roman, eller att
alls tala om vad som konstituerar en riktigt bra sådan. Men som allmän
reflexion kan jag ändå nämna att en roman som kommer att stå bland de odödliga
prosaverken, som läses i generationer, nästan alltid är av det slaget att den
på det ena eller andra sättet sätter ett ämne för sig, ett ämne som romanen sedan
effektivt suger ur märgen på, så att varje roman som därefter söker exploatera
samma ämne antingen kommer att stå i skuld till just den romanen, eller kommer
att föra ett tynande liv i bakre regionerna av antikvariatens mest råttätna
magasins rum.
Så gäller det för den STORA
ROMANEN att hitta ett ämne som är NYTT och OUTFORSKAT och lägga rabarber på
dess essens, dess isgnatur, dess väsentliga innehåll och redovisa det i en
spännande intrig och till fullo exploaterande allt som kan sägas om ämnet, på
drygt 200 sidor.
Nu kan ämnet helt enkelt vara en
skitsak. Överhuvudtaget är det ju så, att man inte kan bli en bra
romanförfattare om man inte är intresserad, patologiskt intresserad, av
skitsaker. Det är också en gammal sanning att man behöver ha något mycket
begränsat (kallat ”innehåll”) i vilket man gör sitt bästa för att spegla
samtiden och för samtiden vikt5iga
frågeställningar av etisk eller politisk natur.
Förmodligen är dt inte så att man
vare sig uttömmer skitsassken eller det principiella problemets sfärer, men det
kommer ändå bli så att när man fullbordat romanen, så kan det komma att sägas
om romanen – om man då lyckats vill säga – att INGEN har likt NN lyckats skriva
så sant om hur ……
----------------------------
Att allting bestäms av en
ungdomsdröm, eller ur en eller annan underlig händelse, som man av någon dold
orsak inte minns, det tror jag står ganska klart för var och en. Vad jag syftar
på är att varje människa, om man inte av yttre faktorer tidigt tvingas till en
tillvaro av den ena eller andra sorten, i sin själ och i sina livsval är predestinerad
av ett eller några ögonblick i tidiga ungdomen – kanske mellan barndom och
ungdom – då man – sneglande in i vuxenvärldens obegripliga mystik, fått syn på
något som i ens egna ögon tycks som den ideala tillvaron, som man sedan alltid
strävar att uppnå.
Det tragiska med detta – ty visst
är det tragiskt – är att det kan vara en ganska påver tillvaro, en fattig bild,
en bedräglig värdering, som här i den unga människans förvildade fantasi
skrudats i idealitetens rubiner och blommiga sidendräkt.
Man inser sedan – livet igenom –
aldrig vad som pågår, förrän kanske någon gång i nittioårsåldern, när man
sitter och dricker sitt kaffe i samma sommar hus där illusionen skapades och
man slutligen ställer sig frågan:
”Men vad handlade detta om,
egentligen?”
Kanske ställer man frågan, så att
ens vän hör vad man säger. Vännen, som heter Tambien, är ju något yngre, och
därmed en människa med mindre vetande än man själv, men kanske därför desto
piggare i huvudet, ber då att man lite mer utförligt förklarar vad man har för
fundering.
Man tänker då att det ligger
något tragiskt, och även då alltså något komiskt i att allt man strävat efter
har sitt ursprung i att amn en kväll – då man som elvaåring inte kunde sova –
råkade tjuvlyssna, och kika på en grupp vuxna människor som satt och drack te
och pratade om livet, på en altan i ett sommarhus.
Hur kan det gå till så, att en
sådan händelse sätter sådana spår, blir av en sådan dignitet, att denna
händelse kan bestämma allting?
Jag sneglar på Tambien, som
sitter bredvid mig, och som ställt den till synes enkla frågan:
”Vad tänker du på?”
Ofta, när man tycker mycket om en
människa, och spenderar en del tid med denna, och man finner att man då och då
är tysta i varandras sällskap, så ställer man ju då och då en sådan fråga.
Eller just den frågan.
Och vad jag tänker på är hur jag
tjuvlyssnade på de vuxna, när jag var elva år, och fick en så förförisk blid av
livet, att jag sedan skärmades av från mycket som var mycket6 mer verkligt en
just dne bilden. Kort sagt, hur min livsillusion, min tankeförtrollning, i ett
huj, en sen kväll för länge sen, föddes, utan att jag visste om det, en het
sommarafton.
Vad hade mitt liv blivit för
något, om jag inte – på grund av kissenödighet, eller störd av myggor, eller av
någon annan betydelselös orsak – vaknat OCH FAMLAT MIG IVÄG HALVVÄGS UT PÅ
ALTANEN, MEN BLVIT SITTANDE BAKOM DRAPERI I HALVMÖRKRTET. seglarna och luffaren
med locken i pannan. Alla hade berättat, men seglarnas havsäventyr hade tagits
ner av de reflexioner som den mörklockiga mannen med det spefulla leendet kom med.
Ty denne hade presenterat allting med ironi, en ironi som relativiserade de
andras berättelser. Allt vad seglarna berättade om stormar, havsvidunder och
skeppsbrott blev till detaljer när den, som uppenbarligen aldrig satt sin fot
på nån båt, lät sin reflexion behandla alla de händelser som dök upp i
seglarnas berättelser.
Jag insåg, bakom mitt draperi,
att de VERKLIGA händelserna inte betydde något, om de inte sattes i ett
meningssammanhang av en man med reflexion.
Min dröm, som liten parvel, det
blev i det ögonblicket, att bli den orosande, som likt mannen med den svarta
locken i pannan, ställde allt på sin spets genom att sätta det i allt nyare och
större och märkligare teoretiska sammanhang.
--------------------------------------
Allting bestäms av en
ungdomsdröm. Men sedan bestäms allting EN GÅNG TILL.
Hur då.
Jo, genom medvetslösheten efter
drogen och uppvaknandet i sängen, naken. Ty vad hände den där gången när jag –
en höstdag var det – kommit på besök till Gaston, klarinettisten från Recife –
och vi tillsammans med Vera och Charles Sanborn – druckit så mycket whisky,
likör och vin att jag rätt vad det var – tydligen – svimmade.
Vi hade haft det trevligt, talat
om politik, vansinne och musik, och så plötsligt var jag borta.
Sen på morgonen vaknade jag, och
mådde utmärkt. Problemet var bara att jag låg i en nybäddad säng, i ett av
Gastons gästrum, ett rum jag inspekterat och berömt för dess skönhet dan innan.
Och jag var spritt naken.
Tydligen hade jag blivit buren
till sängen av Gaston. Eller av Gaston och Vera. Eller av Gaston, Vera och
Sanborn.
Och jag mindres ingenting.
Absolut ingenting. Jag hade ett minne av något rött. Kanske.
Så hade jag än en gång försetts,
av ödet, med en medvetslös period, där jag visserligen varit levande, och
kanske i någon drag alltså agerat, men där jag inte var säker på vad jag
upplevt.
Först var jag glatt överraskad,
sen blev jag blyg. Ty, vad hade dom gjort med mig, när jag var naken. Vad hade
dom gjort och sagt? Vad hade dom skrattat åt? Nu var jag ju så god vän med
Gaston att jag knappast med all vilja i världen kunde bli arg på honom. Men
ändå?
Och vad skulle dom ha gjort?
Låtit mig ligga avsvimmad intill balkongdörren på det kalla golvet. De var ju
ändå höst. KOmisakt var det också att jag svimmat intill en balkongdörr. Nästan
allt i mitt liv tycktes hänga samman med den egendomliga arkitektoniska
uppfinning som, på grund av att den är fäst med BALKAR, kallas ”balkong”.
Alldeles intill balkongen hade
jag förlorat medvetandet. Men fortfarande existerat.
Jag tänker på hur Kafka i romanen
Amerika låter Karl Rossmann, som söker lyckan i Amerika, hamna på en balkong i
en storstad. Karl Rossmann bor hos sina bekanta, fransmannen Delamarche och
f.d. dansösen Brunelda Detta kapitel i Amerika är mycket omfångsrikt, och det
var förmodligen med detta kapitel som Kafka insåg att romanen gled honom ur
händerna. Ty Amerika” blev aldrig färdigskriven. Kapitlen i Amerika är överhuvudtaget
omfångsrika. De är som hela noveller. Karls irrande kan i princip fortsätta i
oändlighet!
I Bruneldas och Delamarches
våning, hennes lilla enrummare, utspelas inga större äventyr. Brunelda och
Delamarche sover på en klädhög, Robinson och Karl tvingas sova ute på balkongen
i förstaden i den varma sommarnatten, där de tidigare på kvällen har beskådat
ett valmöte nedanför sig på gatan. Karl blir då och då misshandlad av
Delamarche, denne självsvåldige man, som vill att Karl skall vara parets nye
betjänt efter Robinson, ( en personage i tidigare kapitel ) som tycks ha blivit
sjuk av arbetet med att serva det egendomliga paret, och av sin alkoholism.
Totalt sett råkar Karl illa ut, blir utskälld, förolämpad, trängd, fasthållen,
slagen, utnyttjad vid en mängd tillfällen. Det är märkbart hur ofta Kafkas
hjältar hamnar i situationer, där andra människor gör dem illa, och ofta har
inte dessa hjältar mycket att sätta emot. Och är det inte så att hjältarna
rentav söker smärtan och förolämpningen? Karl råkar ut för kvinnor som plågar
honom, fysiskt. Klara och Brunelda t.ex.. Det brister för ett ögonblick i
Pollunderkapitlet för Karl: ” ” Jag kan ju ingenting.” sade Karl sedan han
slutat sången, och med tårar i ögonen såg han på Klara.”
Över huvud taget så är Karl
Rossmann både en klarögd hjälte a la David Copperfield, OCH en masochistisk ung
man, som tycks bjuta av att bli förnedrad och ställd i hopplösa situationer.
Karl går emellertid ut på
balkongen vid ett tillfälle hos Brunelda, och träffar där läkarstudenten
Mendel. Karl trivs på balkongen. Han vistas där, undkommande alla krav, är själv
där likt ett ingenting. Kafkas hjältar är ofta trängda, får nöja sig med trånga
utrymmen, kanske en halv säng, en liten stol o.s.v., och nu en balkong.
( Fr. Beissner menar att det hos
Kafka finns endast ett tema, en enda underliggande ton: den misslyckade
ankomsten eller förfelade målet. Balkongen kan ju knappast vara ett mål. Balkongen
är ju en karikatyr av ett mål. )
Kafka beskriver ofta balkonger.
Människor vistas på dessa, och det är som om de drar sig undan sitt liv ut på
dessa. På balkonger finns sällan klocka, där är som ett undantagstillstånd och
de är ju återvändsgrändslika. Balkongen är till för paus, vila och kanske
reflexion. Eller en stunds sömn eller ett litet samtal. Men Karl är i denna
kravlöshet helt fri och kan skäligen lättad undan de tyranniserande B. och D.
samtala med studenten på balkongen intill, denne som sitter och studerar till
läkare.: ”Det var en helt annan värld som han nu inandades.” När Karl ser
studenten börjar han tänka tillbaka på sina egna skolår i hemlandet ( Tyskland
) . Tillbakablicken är en ganska vacker bild, men en mycket sval. Karl har inga
djupa känslor för sina föräldrar, tycks det, hur mycket han än värnar om sitt
gamla fotografi, som ligger i kofferten han släpar med sig i det nya landet.
Hans förhållande till den läkarstuderande studenten är gott. ”En helt annan
värld.” Här har vi en transcendens i immanensen, eller ett förebådande ett
besvärjande av det som sedan händer, när Karl i det s.k. Naturteaterkapitlet sedan
– likt en frälsning - erbjuds en helt annan tillvaro än betjäntens hos
Brunelda.
Balkongen, och den tillfälliga
utanförställningen, är ett interregnum. Balkongen är pausen, fristen. Asylen,
är vanligt förekommande hos Kafka. Detta är så mycket mer märkligt som alla
hjältarna egentligen är skäligen fattiga på visioner och mål mitt i
liberalismens eldorado. Vad är desa figurer FRI IFRÅN på balkongen?
Behövs det en balkong alls i
Kafkas värld?
Balkongen är pausens, vilans,
samtalets, kanske berättandets och ansvarsfrihetens plats. Balkongen är en
konstruktion som inte leder nånstans. Den hänger utanpå ett hus, och är just
bara en andhämtningspaus.
Ett helt liv, levt på en balkong,
skimrar här förbi som en absurd vision. Nu finns det visserligen romaner som
utspelar sig t.ex. enbart i ett enda badrum. Men knappast ett liv. Nå, somliga
författare lever hela sina liv nästan bara instängda på ett hotellrum, med
nerrullade persienner.
Tillbaka nu till hur jag
avkläddas av mina vänner, Sanborn, Gaston och Vera OCH BÄDDADES NER NAKEN I EN
SÄNGH, MEDAN JAG VAR AVSVIMMAD, EFTER DET JAG SVIMNMAT, INTILL JUST EN
BALKONGDÖRR.
Buschs invit till Magda
Jaha, nu säger EB att om bara Morgan avgår så lovar hon att inte använda misstroendeinstrumentet fraM TILL VALET, FÖR ATT låta sverige bli medlem av NATO.
Alltså lovar EB att inte göra sitt jobb fram till valet, att INTE VARA DEMOKRAT, för att stänga ute AK ( Kakabaveh )s möjlighet att missbruka sin ställning och inte vara demokrat.
Nu är det inte Kakabaveh som är utpressaren, men istället Ebba Busch.
Magda bör givetvis inte gå med på att Ebba sviker sina väljare och förstör demokratin. Hon bör lita på, att någon i högerblocket tar sitt ansvar i NATO-processen.
Stefan Lövén kunde konsten att spela hardball. Jag tror nog Magda kan oxå.
söndag 5 juni 2022
Nu ska jag va elak mot Miljöpartiet - så här inför NATIONALDAN.
Tog en promenix i Slottskogen idag. Där var dcdet tre miljöpartister som delade ut flygblad. Jag talade lite med en av partisterna. Han klagade över att Slottskogen inte var klassad som nationalpark, men att den"när som helst kunde försvinna".
Jag menade att det kanske fanns mer angelägna saker att ta upp i miljödebatten, då det, enligt min mening, var liten risk för att ledamöterna i kommunfullmäktige skulle sälja ut Slottskogen till bostadsmark eller så.
Men då klagade gubben över sin hälsa och var glad över att det fanns bänkar att sitta på i Slottskogen.
"Nu är det i alle fall inga mner i opinionsundersäkningar innan valet.", sa jag då, för att byta ämne.
"Jo,då. Vi kan göra egna.", sa han, och såg i fjärran. Inte på mig.
"Jaja," sa jag "inte kan man förbjuda folk att göra undersökningar.", sa jag.
"Jodå.", sa han, med blicken riktad mot Bel Parc,"det kan dom i Frankrike. I Frankrike kan man förbjuda ALLA att göra undersökningar innan valen."
Jag slog då tyst vad med mig själv om att mannen jag talade med var lärare. Han är bergis grundskollärare. tänkte jag.
Ja, man väljer sina strider, var så min slutreflexion medan jag undrade om jag hade feber, ty jag har ju haft nyss Omicron, och är alldeles matt och har ont i halsen. Dock är mitt självförtroende numera såpass gott, att jag litar på att min kropp så småningom återhämtar sig. Hade jag bott i Manilla eller så, så hade jag nog ordinerat mig själv en antibiotikakur, men eftersom jag nu bor i ett land med högt demokratiindex och tunga läkemedels- och miljölagar, så får jag väl rätta mig efter det läge som är. Dessutom är jag ju demokratikämpe, och då gör man inte så. Spär på antibiotikaresitensen.
Somliga tror att mioljöpartiet åker ur Riksdagen till hösten. Det tror jag också.
Dock tror jag att Sossarna sitter kvar vid makten.
Nu på tisdag är det misstroendevotering mot Morgan.
Men som vanligt så komer det nog en ledamot från Liberalerna och röster emot högerfalangen, och Kakabaveh har nog tänkt till om demokrati, och avstår från att utpressa regeringen på en fråga som inte har med Morgan att göra.
Ty som jag alltid säger: vad spelar det för roll vilket mål man uppnår, om man når det odemokratiskt? Till vilken nytta är en av Sverige icke terrorklassad kampgrupp i Syrien, om den svenska demokratin trampas under peschmergafötterna?
Det finns EN SAK som människan alldeles själv har uppfunnit, som hon kan vara odelat stolt över, och den saken är: DEMOKRATI. Allt annat är teknik, och teknik är nu en gång sådan att den praktiskt taget uppfinner sig själv. Om inte en människa uppfinner, hjulet, bomben och graMMOFONSKIVAN, så uppfinner alltid nån annan hjlulet, bomben och grtammofonskivan. Med demokratin är det annorlunda, ty den måste ÅTER och ÅTER uppfinnas!!!!!! Men den är det enda som är värt något. Den står över alla nationer, alla idéer om raser och religioner och kulturer. Den bara är det ANSTÄNDIGA självt. Det enda anständiga.
fredag 3 juni 2022
Det handla rinte om Morgan Johansson, säger Kakabaveh...
Nä, det handlar inte om Morgan Johansson, säger Kakabaveh. Det handlar om principer. Så använder alltså K. en omröstning om Johnasson till att, hewlt principlöst, avsätta en regering för att den i en helt annan fråga inte gör som hon säger. Vad är det för ett demokratiskt sinnelag? Är inte demokratin viktigast av allt här i världen? För mig är den det.
Med ett LEENDE likt CLARK GABLES - Äventyrsroman. DEL I.
Hemsida www.kajgenell.com Med ett leende likt Clark Gables ROMAN Kaj Be...
-
KAPITEL TJUGOFYRA AVBRUTET FRIERI På onsdagen – som nu kommit - hade Slim och Sofi sedan en vecka tillbaka planerat att göra...
-
KAPITEL TJUGOTRE EN LÅNG NATT Efter det att Herbert och Nils tagit en runda runt Boxeby och kommit in i salongen igen, d...
-
KAPITEL ARTON Klarinettrummet När Pannhäuser lämnat Liselott och de andra i köket för att återvända till Henrik för ...