Inlägg

"KAFKA" by Kaj Bernhard Genell (AD) !!!!

                  The work of mine displays a distinct answer to the question regarding the uniqueness of Kafka and regarding the concept of the kafkaesque and how Kafka managed to achieve this very effect of the Kafkaeasque through his special technique. My work is an attempt to look for the meaning of the use of the kafkaic style. The uniqueness of the kafkaesque is noticed by many others but here it is explained by reference to the process of creation of the kafkaesque. Through the years this explanation has been missing.               Kafka´s uses two unconscious levels in his major works. Sholars like W. Benjamin, Th. Adorno, M. Walser and H. Hiebel have noticed the extraordinary experienced qualities of the kafka text , the strange features owned by the hero, the hero as a mere figure and the “dream-like” universe. But I am displaying a mod...

SALONGERNA

    SALONGERNA roman av   Kaj Bernh. Genell         KAPITEL ETT. Månen sken full denna septembernatt över Sten Sturekyrkan och den närbelägna Västra Karschgatan. Kyrkan låg på en liten höjd i en mindre gruspark. Gatan löpte fram till kyrkan, men just bara som en bigata. Parken var bara helt knappt insprängd i stadsbilden, och bortsett från kyrkan så fanns där även ett läroverk, som visade baksidan, med stora kvadratiska, gardinlösa fönster åt både sandplan, volyminösa träd och det spetsiga kyrktornet. Molnen gled kantbelysta sakta över en mörklila himmel. Sommaren hade något dröjt sig kvar. Väl i det skarpa ljusskenet vid ett periodvis välbesökt fastighet på Västra Karschgatan kunde man se att klientelet var unga välklädda människor, ofta nog berusade och på väg från en lyxkrog och således förledda av någon lustigkurre till frestare till att öda pengar en timme eller två tillsynes på sådant som egentligen inte var något på gatans ...

reflexion

  Med reflexion förstår jag lust. Reflexion är ett förhållande. Där tom identitet icke slagit igen dörren om sig själv, - där finns reflexion. Reflexion är som en frihetens aktivitet i rum, där inga gränser ännu har legitimitet … .D ä r kan gl ä djen frodas ordentligt. .Lustfyllt, - s ä llan som n å gon pl å gsam dans. Den ä r s å att s ä ga den "glada retoriken": den f ö rs ö ker ö vertyga dig sj ä lv om att du ännu inte vet vad du genom denna ganska enkla syssla kommer att snart få veta … . Just det, att det ä r fr å ga om retorik, en inre retorik kanske man inte i f ö rsta hand t ä nker p å . Den ö vertygar och tr ö star och ger kunskap p å en och samma g å ng! Reflexionen ä r så lik en självgående maskin. En lång lust, som lätt finner sina orter hos oss människor. Reflexion är som ett landskap utan bortre gränser. Utan att tänka på eventuella andra landskap. Och då har filosofin lätt att leva.   Reflexionen är ständig, - liknar en hand, uppehållande mig i en atmosf...

Svensk slavhandel på 1600-talet.

    Svenska Afrikanska kompaniet och Hendryk Carloff   Under drottning Kristinas regenttid, vilken löpte fram till 1654, hade en affärsman från Belgien nästlat sig in i de högre samhällsskikten i landet Sverige, genom stordåd inom affärs- och industrivärlden. Han hette Louis De Geer. De Geer   -   som mestadels inte alls bodde i Sverige - sysslade bland mycket annat med vapen-tillverkning och textilframställning. Han blev adlad här 1641. På initiativ av de Geer - med oktroj från Kristina - och andra amoraliska äventyrare bildades år 1649 'Svenska Afrikanska kompaniet', vars huvudsakliga mål var att bedriva handel med slavar, guld och elfenben i Västafrika. En expedition med den mångförslagne internationalisten Henrik Carloff från Rostock i spetsen sändes i väg till Guldkusten. Vid Cabo Corso köpte svenskarna mark ( i konkurrens med Engelsmän )  av kungen av Futu. Det köpta området, som kallades Koloni, låg på nuvarande republiken Ghanas område och adm...