Inlägg

Slims polisonger

Det Beigea Huset.         Första kapitlet.     Gubben Damian bodde i svängen ner mot havsviken i ett beigefärgat, imposant hus, en solid trettiotalsvilla med spetsigt brutet tak, kunde förmodligen ha varit vackert om det inte hade haft just den fadda, beigea tonen. Någon tycktes nästan ha ansträngt sig för att få fram den absolut mest gräsligt beigea kulör som var möjlig i hela det färgspektra, som är uppfattbart för det normala mänskliga ögat. Det fanns nog bara en sådan ton, tänkte Slim, lätt raljant, när han cyklade förbi på sin gamla Crescent, på vilken växeln knappt fungerade alls och kedjan hängde och rasslade och nästan skrek ut att denna tvåhjuling var livsfarlig. Tomten var måttligt vårdad, men besatt en viss charm, samt en hels serie av hela trakten mycket beundrade äppel- och päronträd av olika sorter, som vittnade om att någon av de tidigare ägarna hade varit en ympkonstens mästare. Att huset en gång haft en färgton, som av maj...

KRIS I COLUMBUSBURG

Bild
  KRIS I COLUMBUSBURG Kaj Bernh. Genell En sciencefictionberättelse. 2022.   KRIS I COLUMBUSBURG =========== Del I. TYSTSPEL OCH RUTIGA NAGLAR =========== Kaj Bernh. Genell 2022     ”Mekaniska   lösningar är bra, ty de är åtminstone inte förhastade. Maskiner kan hur som helst inte under några   omständigheter ha bråttom, inte ens särskilt bråttom.”   Prof. Oljeschin,   Columbusburgs Univ.           Personerna:   Gregorian Retorius (berättare) Evangelica Retorius David Tambien Brenda Rubin Turf Tambien Bibba (katt) Luns (katt) Pres. Léon Borderport Tuan Trendelen Ginger Teddy Mr. Didion Marie Pitowski-Prosch Anthony Dilham Nils ”Le Nils” Nilsson Rob Stivelman Hector Orso Porta-Grace Lyttelton Simon                         ...

OM INLEDNINGAR

  Inledningar.   En mycket långlivad litterär teori, som det säkert ligger en hel del sanning i, är den, att en roman ( el. likn. text) är mycket beroende av sin inledning, sin början: att själva början med automatik för in berättelsen   på ett visst spår, - den preformationistiska teorin, ( Jfr. J.Derrida , Writing and Difference ,( Ecriture et différence ), s.23. )eller på vissa möjliga spår, ger det tonfall och den språk- och bild- och tankemässiga rymd som fortsättningen helt enkelt får rätta sig efter.       ”När den sextonårige Karl Rossmann, som sänts iväg till Amerika av sina stackars föräldrar därför att en tjänsteflicka förfört honom och han fått ett barn med henne, närmade sig New Yorks hamn på ångaren, som nu saktat farten, fick han se den länge siktade frihetsgudinnans sataty liksom i solsken som plötsligt blivit starkare. Hennes arm med svärdet stack upp på ett nytt och slående sätt, och kring hennes gestalt blåste de fria vind...

Om Gunnar Ekelöf, något om....

                                             OM GUNNAR EKELÖF                                                                                                    I.                       ...