lördag 6 februari 2021

Det fattbara, och det ofattbara.

 Skall man tala om nånting så bör det vara något som är fattbart, tycks Wittgenstein mena. Men sen, när han börjar tala om världen, så gör han det misstaget att han tror att denna är fattbar.

Så blir det då som det blir. Wittgensteins bild av världen, så som denna bild redovisas i Tractatus ( Logico Philosophicus ), är närmast en som har karaktäriserats som en slags "logisk atomism". Nu kan man säga att det är lite krångligare än så. Ty Wittgensteins smådelar tycks röra sig mellan att vara tankar, logiska fragment, och att vara ting. Wittgensteins smådelar har inget namn. De oscillerar i hans text mellan saklägen och sakförhållanden.( Vad en sak är hos W., defineras inte.)

Det fattbaras problematik är central hos W.. Han menade att tysnad var ett bra förhållningssätt i månget fall. Och han såg tankar mer som vinkar. Han läste gärna mystiker som Juan Cruz. Vad  betyder han idag. Jag tänker på Swedenborg, som nenade att englarna talde genom enbart tomfall. ( Som hunden, kanske.) Vad är w. idag. Ibland när jag tänker på denne, som ju lämnade den vsariant av logisk atomism som finns i Tractatus, och gav sig ut på en - enl. Russell - lättjefull kommentarsresa kring språket, så tänker jag på honom som en person som drev icke-vetandet mycket långt. Det förnuftiga är givetvis att veta så mycket att man inte i sin praktiska filosofi blir stående med ett intet. Filsofierna hör ihop. Och i praktisken drev inte W. sitt vetande till Intets gräns, men höll faktiskt under kriget på med sjukvård. och att konstruera jetmotorer.

Vad är världens smådelar. Är det saklägen, eller är det kvantpartiklar. Måste världen alls vara fattbar? Den behöver vara fattbar för den som INTE är filosof. Men för filosoferna och för dem som bedömer filosoferna är det nu bra som det är, att den är fullständigt ofattbar. Det blev väl annars kaos. Jag vill inte leva i en värld, som har facit. Nej tack. Det är så bra som det är.....

Hade vi ett facit, så blev väl världen som världen är för de religiösa. Inga människor bör man akta sig för så mycket som för de religiösa, ty de handlar inte efter vad som är rätt, men efter vad de tror att den gud de tror på vill att de ska göra. Och vanligen leder den tron precis vart som helst.

En skål för det ofattbara! 


torsdag 4 februari 2021

Karaktären

 

”Det finns inte mycket som slåt att ha balkongdörren öppen i tio minusgrader en tordsgafsförmiddag ifebruari, och låta luften långsamt smyga in i vardagsrummet,” tänkte Robert D. Nötskrika, som inte alls var skäkt med de berömda Nötskrikorna.

Han kikade över glasögonen upp mot den gigantiska väggklocka han hade köpt på Ikea, och konstaterade att klkcan var 10 över 10. 10 upphöjt i 10 är hundra, tänkte han, men insåg att det ju inte alls var säkert att det förhöll sig så. Men det spleade å andra sidan ingen roll om 10 upphöjt i 10 var 7621. Klockan var så gigantsik, eftersom han planerat att ha den till dödagar, och gissade att hans syn med tiden skulle bli så dlig att han en dag i framtiden skulle tacka sitt forna jag för framsyntheten.

Nu återvände han till sitt bokmanus, och medan den kyliga lugften smekte hans anklar insåg han - i ett ögonblick av klarsyn - att det nya manuset skulle görta succe. Att han funnit sin hjältinna så erbarmligt eländig på en så oerhört trist site gjorde honom bekymrad. Han tänkte att när boken väl gjort succe, så skul,e han sända henne en check på en miljon dollar, som tack för uppalget till karaktären.

lördag 30 januari 2021

Anteckning om Kierkegaard

Ironien var ett av de sätt som Kierkegaard använde sig av för att tygla ett av sina problem med sig själv. Redan under en resa till Gilleleje, 1833, eller kanske tidigare, då Kierkegaards önskade börja sin bana som författare var Kierkegaard helt överväldigad över det överflöd av krafter inom honom som sökte utlopp. S.K. hade ett monumentalt problem i sin egen hypersteni, en överkraft, av vilken han t.o.m. själv trodde att han kunde dö.

1833 syns han ha upptäckt även sin enastående förmåga att se vad människor tänkte. Men att omsätta detta i litteratur, vilket var hans högsta önskan i den Goethefeberns tid, det visade sig svårare.

En otålighet och ett högmod av sällan skådat slag spelade i hans sinne. Och han upptäckte att han knappt kunde ägna sig åt något för än han flyfdde till något helt annat.

Senare skulle han beskriva detta hysteritillstånd, men då i förhållandet till den enkla sysslan att läsa en bok:

 

          ”De fleste Mennesker gaae gjerne til Laesningen af en Bog med en Forestilling om hvorledes de selv vilde have skrevet, hvorledes en Anden haer eller der vilde have skrevet /…/ Her begynder nu den förste Mulighed af at ikke kunne laese en Bog /…/ - de to mest modsatte Arter af Laesere mødes – de dummeste og de genialeste, som begge to have det tilfaelleds, at de ikke kunde laese en Bog, de förste af  Tomhed, de Sidste af  Rigdom paa Idéer;/…/.”   

(ur En Fortale,S.K.Papirer,I.C.83.)

 

Detta ger i blixtbelysning en bild av den unge Sören, som önskade skriva berättelser om zigenare och om mystiska djur, just likt pastorn, alkoholisten och nationalist politikern Steen Steenson Blicher.

--------------------------------------------

onsdag 27 januari 2021

Det invaderade sinnelaget.

 

DET RÄTTAS IDÈ.

 

Det finns små parasiter – toxoplasma gondii – som har katter som värddjur ( de förökas i katt ) som tar sig in i råttors hjärnor, och får råttan att bli orädd för katt, bli uppäten av katt och så bidra till att föröka parasiten.

Blotta tanken, att ett litet, litet djur kan ta sig in i en varelses mest centrala del, hjärnan, och därifrån styra hela det stora djuret, till sin egen fördel, är något som tagit mänskligheten med storm. Man kan säga, att blotta tanken på, att en parasit skall kunna ta över hjärnan, just likt en parasit tar över hjärnan.

Människan frukatar ju att någon skall ta över dess frihet. Att någon skall förslava henne, under det enda, korta liv hon har.

Nu är toxoplasma gondii så oerhört vanlig att det är sannolikt att åtminstone en av oss två, du eller jag, har denna parasit. Och till ch med har den i hjärnan.

NU kan man misstänka att det kan försiggå något liknande parasitärt inom evolutionen. Att det i DNA:t  smugit sig med någonting ifrån en okänd makt, som påverkar oss. Att någon utnyttjar evolutionen!

 Och inte bara hos oss. Men månget annat levande väsen tillika. Vad som fått mig att änka på att det kan vara så, är den egendomliga rättskänsla som finns hos människor, och även hos många djur. Man kan ju tro att denna rättskänsla, för vad som är mitt och ditt, vad som är rätt och fel, kan vara skapat i evolutionen på ett naturligt sätt. Det kan gynna alla individer, och rasen som sådan, om den levande individen har en aning om rätt och fel, och har empati med sina fränder redan från början. Så kan det finnas i DNA:t som en utvecklingsfördel. Å andra sidan så kan man ju tänka sig att det finns en varelse som är så förtjust i det sanna, och det rätta, att den varelsen utnyttjar djur och människor till att förmera det Sanna och det Rätta på jorden. I analogi med ett slags religiöst tänkande, där man kan föreställa sig en Gud som skapar varelser, som är tända på och inställda så att de gärna tror på ett övernaturligt väsen och dessutom inställda på att dyrka detta väsen.

Låt oss nu se på det exempel ur levande livet, som fått mig att tänka att något fuffens, likt den lilla parasiten i katthjärnan, är med i spelet.

Det lilla barnet, Lena, är två år gammalt, och det har fått en spann och en spade av sin mamma. Man har satt det i sandhögen. Där sitter ett annat barn också, Niklas, med en spann och en spade. De leker med sina saker. Plötsligt indikerar Niklas, att han inte kan hitta sin spade. Den har försvunnit i sanden.

Lena ser hur Niklas har det.

Som  om en obändig impuls kom, från ingenstans, så tar nu Lena och sträcker Niklas sin spade med ena handen. Niklas tar spaden.

Det intressanta är då Lenas handling och ansiktsuttryck. När hon ger Niklas spaden är hon i ett tillstånd som av förundran, eller förbryllelse. Men så fort hon ser spaden i Niklas hand så blir uttrycket ett annat, förundran består men nu är hon överlycklig, som om något hänt, som stått helt utom hennes försorg.

Lena är så glad, som om hon fått en mycket större gåva än vad Niklas fått. Niklas är mest förvånad och ser mer på spaden än på Lena.

Och förstås, det är ju givandet som är miraklet, inte tagandet. Man tar vad man får. Men var kommer den bissarra idén att ge bort sin spade ifrån? Jo, från den kapade hjärnan hos Lebnna. Lenas hjärna är kapad av rättskänslan och empatin.

För att rättskänsan och empatin skall förmras i världen , så har Lenas DNA blivit infekterat av rättskänslan s idé.

Ty vore det nu bara en evolutionär process, så skulle Lena ha varit mer införstådd med vad det innebar att g ebort spaden. För henne i givandets ögonbick, så är det emeellertid något annat. Hon blir helt häpen. Hon har ingen aning om varför hon gav bort spaden, men när hon ser att hon gett bort den, så fylls hon av 1.) glädje samt 2.) insikt. Ty Lena inser, efter att hon av en Okänd Makt, tvingats att ge bort spaden, att detta var en god idé.

Så är nu livet infekterat av det Rättas idé, likt en toxoplasma gondii.

Kaj Bernh. Genell 2021. Copyright K. B. Genell 2021.

 

 

 

 

 

 

 

 

"Kafka", an extensive analysis. NEWNEW NEWNEW NEWNEW 2021. Let´s make this a real Kafka-year!





 Kafka" is an analysis of Kafka´s novels and short stories The book deals in particular with the means contributing to the famous Kafka effekt, or - the kafkaesque. These means are found to be either technical, in that the author in this book tries to show how Kafka uses a split of consciousness, and moreover a split Unconscious, to - by a rare trick - create the Kafkaesque. The Kafkaesque itself also is found to create an interrogation. This interrogation is created by Kafka´s use of the unique device of the Kafkaesque together with his handling the Freudian theory and the Symbolic and the Romantic school as myths and undertexts. Kafka´s writings are essential to the definition of Modernity.

Författare: Kaj Bernhard Genell
ISBN: 9789180075909
Språk: Engelska
Vikt: 217 gram
Utgiven: 2021-01-11
Förlag: Books on Demand
Antal sidor: 194

måndag 25 januari 2021

Xi´s speech to the Davos summit - decoded

 Here is Xi´s speech decoded:

"Don´t worry! The epidemic, we did not create it. But it was like a present to us. Now we will - undisturbed -  take care of Africa."


LOL

torsdag 14 januari 2021

Åkesson i Januari 2021: "Jag är ingen fanatisk Trump-supporter."

 Åkesson säger i Januari 2021:"Jag är ingen fanatisk Trump-supporter.". Hur i all sin dar kan man som svensk politiker uttrycka sig på det sättet om någon som försöjkt avskaffa demokratin i USA, och därmed i hela världen? Hur medvetslös får man vara? Åkesson skule naturligt vis fördöma Trump! Åkesson är en jätteskam för Sverige. Ett slukhål skapat av dåligt omdöme.

Med ett LEENDE likt CLARK GABLES - Äventyrsroman. DEL I.

      Hemsida www.kajgenell.com  Med ett leende likt Clark Gables ROMAN Kaj Be...